גופים פרטיים פועלים בלב-ליבה של העשייה השלטונית וקובעים מהלכים אסטרטגיים בכל תחומי חיינו. במקביל, הפיקוח על שירותים ציבוריים רבים עובר למיקור חוץ, ויותר מכרזים, תקנות וחוקים - מנוסחים בידי גורמים פרטיים. אלו המסקנות העולות (יום א', 23.3.14) מדוח רחב היקף שמפרסם המרכז לצדק חברתי ודמוקרטיה ע"ש יעקב חזן במכון ון ליר בירושלים.
מהדוח, שנכתב טרם פרסום התוכנית להפרטת הענק של 19 חברות ממשלתיות, עולה כי ב-2013 חלה עליית מדרגה נוספת במגמות ההפרטה בישראל המתבטאת בעיקר בהרחבה ניכרת של שימוש בגורמים עסקיים בשלבי תכנון מדיניות, ובתהליכי הפיקוח. לפיכך, בפעם הראשונה, עודכן מבנה הדוח ויוחד להם מקום בכל ערך רלוונטי.
כאמור, נמצא כי כמעט בכל תחום בפעילות משרדי הממשלה יש חדירה הולכת וגוברת של גופים פרטיים אל לב ליבה של העשייה השלטונית, ומספר העובדים במשרדי ממשלה המועסקים על-ידי חברות ייעוץ פרטיות הולך וגדל. מחברי הדוח מתריעים שהתהליך גורם להיחלשותו של המגזר הציבורי והתרחבותו של מגזר פרטי שנותן שירותי ייעוץ אסטרטגי, ליווי בניהול תהליכים ולעתים אף מנהל ממש את התחום הממשלתי עצמו, כבמשרד התחבורה. התכנון והפיקוח מופרטים כמעט בכל התחומים - בבריאות, בחינוך, ברווחה, בתחבורה ובמשפט.
"המעקב שנעשה בשנה החולפת מלמד שההפרטה, ובעיקר מיקור החוץ, מוסיפים לדהור אל נקודת האל־חזור", כותבים מחברי הדוח, "ללא חשיבה תחילה על התחומים המיועדים להפרטה, ללא עבודת מטה וללא שקיפות ציבורית ראויה. משרדי הממשלה הולכים ומאבדים את יכולותיהם המקצועיות ואת הידע הרלוונטי ומעבירים תפקידי מפתח לגופים פרטיים, בלי לפתח מנגנוני פיקוח, בדיקה והכוונה". מחברי הדוח מברכים על נכונותם של משרדי הממשלה להיעזר במומחים ובגופים חיצוניים, ובלבד שישמר האינטרס הציבורי, אולם מוסיפים ש"הסעיפים בדוח זה על הפרטת התכנון והייעוץ האסטרטגי מעידים על הליכה של צעד אחד רחוק מדי בתהליכי ההפרטה האלה. צעד זה יהיה קשה לתקן בעתיד משום שהוא פוגע פגיעה מהותית במשאבי המומחיות של הממשלה"
אחת הדוגמאות הבולטות המובאות בדוח נוגעת למאגר הביומטרי המתוכנן בו ייכללו כל אזרחי ישראל ויכלול עליהם מידע רב. מי שהגה, תכנן, הקים, פיקח, הוביל ומלווה את המאגר, הוא יועץ עצמאי, שמאז 2008 ממלא את תפקידו ב'פטור ממכרז'. הפטור ממכרז האחרון אושר לאחרונה, בלי לדווח לציבור. גם את מערך ההנפקה של המאגר הביומטרי מפעילה חברה חיצונית – HP, שההתקשרות אתה נעשתה אף היא בפטור ממכרז, וההחלטה על הקמת המאגר הביומטרי התקבלה כאשר ברקע כבר היה הסכם עמה. בעקבות הביקורת הציבורית פרסם משרד הפנים מכרז ל"שירותי ייעוץ אסטרטגי וליווי תקשורתי". בדוח נכתב כי ההפרטה במאגר הביומטרי מעלה חששות כבדים לדליפת המידע: "מאגר מרשם האוכלוסין הישראלי, לדוגמה, אחד הרגישים ביותר במדינה, הודלף על-ידי עובד מיקור חוץ. גם מערכת Prism האמריקנית, שנחשפה בשנת 2013, הודלפה על-ידי עובד מיקור החוץ אדוארד סנודן. בנוסף, עולה כאן חשש ל
ניגוד עניינים: עובדי מיקור חוץ בתחום הטמעת תוכנה אמורים לספק שירותי מחשוב למשרדי הממשלה. עם זאת, כעובדי ספק השירותים מטרתם "ליצור ביקוש צרכים" למעסיקם האמתי, ולהמשיך ולהעמיק את התלות של מזמין השירות בספק השירות".
עוד דוגמה לרעות ההפרטה, באה לידי ביטוי בתחום כתיבת מכרזים, חוקים ותקנות למשרדי הממשלה. משרדי הממשלה ממשיכים להשתמש במשרדי עורכי דין פרטיים לכתיבת מכרזים בתחומים שונים ומגוונים - "מיקור חוץ של מיקור החוץ" – שימוש בגורמים פרטיים כדי ליצור את התשתית להתקשרות עם גופים פרטיים אחרים. עד עתה לא פורסם המידע המלא על היקף ההתקשרות עם משרדי עורכי הדין, זהות המשרדים, הסכומים המועברים ואופן התגמול. בדוח נכתב כי "הפרטה זו מונעת פיתוח של ידע וצבירת ניסיון בסוגיות מקצועיות וציבוריות חשובות, המצריכות הפעלת שיקול דעת לשמירת האינטרסים הציבוריים. כתיבת חוקים ותקנות אמורה להסתמך על ידע שנצבר במשרדי הממשלה, וכן להזין את השינויים בתחומים האמורים - העברת כתיבת החוקים והתקנות למשרדים פרטיים מנתקת את הליך ההיזון האמור".
בתחום החינוך, מצוין כי תחת חילופי הגברי בראש משרד החינוך נמשכה ההפרטה ברמות שונות ורבות. הוגדלו תשלומי ההורים למימון תוכניות פרטיות בבתי הספר, אושר בית ספר פרטי בינלאומי שמתי-מעט יוכלו לשלם את שכר הלימוד הגבוה שיידרש, ןלמרות התחייבות של שר החינוך החדש להלאים את מורי הקבלן, פורסמו ב-2013 מכרזים נוספים שיכניסו למערכת מורי קבלן רבים.
יותר כוח אדם מקצועי ושקיפות
כדי לשפר את המצב ממליצים מחברי הדוח, ד"ר אמיר פז-פוקס ושרית בן-שמחון פלג, לחזק את היכולות המקצועיות של המשרדים על-ידי גיוס כוח אדם מקצועי ומיומן לשורות המשרדים ולחזק את היחידות לתכנון אסטרטגי בתוך המשרדים.
עוד הם ממליצים לקיים עבודת מטה שיטתית ומעמיקה על האופן שבו מדינת ישראל מבצעת הפרטות ומיקור חוץ, תוך שימת לב מירבית להליך ההפרטה עצמו ולאופני הבקרה והפיקוח על קבלת ההחלטות בנוגע להוצאת ביצוע, פיקוח ותכנון אל מחוץ לשירות הציבורי.
הם ממליצים גם להבטיח שכל ההתקשרויות של המדינה עם גופים פרטיים או אזרחיים ייעשו בשקיפות ויהיו גלויים לעיני הציבור.