ביקורת שערך באחרונה הפיקוח על הביטוח גילה, שחלק מסוכני הביטוח מציגים עצמם כיועצים פנסיוניים, בעוד שאין להם רשיון לכך. כך אמרה (יום ד', 26.3.14) סגנית המפקחת על הביטוח הילה בן-חיים. היא דיברה בכינוס לשכת סוכני ביטוח, הנערך באילת. בן חיים אמרה, שהפיקוח שלח לסוכנים אלו מכתבים בנושא, אך לא פירטה את תוכנם.
בן חיים אמרה, שביקורות האוצר גילו מחדלים נוספים בפעילות סוכני הביטוח: חלק מהם מוכרים תוכניות פנסיה ללא בדיקה מוקדמת. אחרים מוכרים את התוכניות ללא בדיקה יסודית של צרכי הלקוח. היו מקרים, שבהם העביר הסוכן את המבוטח מתוכנית אחת לשניה, כאשר בתוכנית החדשה הוא משלם דמי ניהול גבוהים יותר.
"ראינו מסמכי הנמקה מאוד מאוד חלקיים, ולעתים מטעים", אמרה. גם התגלו סתירות בין העדפות הלקוח לבין המוצר שנמכר לו. סוכנים רבים, שנכחו באולם, מחו בקול על דברי בן חיים והיא הוסיפה והעירה: "עם זאת, רוב הסוכנים עושים את עבודתם כיאות ובצורה מסודרת".
פרסים לסוכנים - רק במזומן
בנושא אחר, חזרה בן-חיים על עמדת הפיקוח, שלפיה יש להפריד בין שני סוגי עמלות שיוכלו הסוכנים לגבות: עמלה חד-פעמית על הפקדת כספים ראשונה, ועמלה שוטפת על הפרשות המבוטח במשך השנים. היא אמרה, שהאוצר יאסור על גבית כפל עמלות.
בנוסף, עוררה בן חיים מחלוקת בת שנים, כאשר הודיעה שהפיקוח יתיר לסוכנים לקבל מחברות הביטוח רק פרסים כספיים. בכוונת האוצר לאסור עליהם לקבל פרסים שווי-ערך, כגון נסיעות לחו"ל. תוכנית זו הועלתה כבר לפני כשלש שנים על-ידי שר האוצר הקודם
יובל שטייניץ, אך נגנזה בשל התנגדות חריפה של סוכני הביטוח.
בן חיים גילתה, שהפיקוח עומד לפשט את מסמך ההנמקה ולקצר אותו, כך שיהיה יותר קל לסוכנים ולמבוטחים למלאו. במסמך זה מסביר הסוכן מדוע החליט להציע למבוטח לרכוש תוכנית פנסיה מסוימת.