חלק מהקווים הארוכים של
אגד יקוצרו ויחולקו לשני מקטעים. מדובר בקווים שמסלולם חולף באזור עפולה. המהלך צפוי להתחיל ב-4 באפריל 2014, ביום בו צפויה חברת
נתיב אקספרס להתחיל את הפעימה השנייה בקווי הגליל.
על-פי התוכנית, הנחשפת לראשונה ב-News1, יבוטלו תשעה קווים של אגד -
- קו 823. נצרת עילית - תל אביב
- קו 829. בית שאן - תל אביב
- קו 833. אשדות יעקב - תל אביב
- קו 841. קריית שמונה - תל אביב
- קו 842. קריית שמונה - תל אביב
- קו 844. חצור הגלילית - תל אביב
- קו 63. קריית שמונה - טבריה
המתנה עד 20 דקות
אם עד היום היו עולים הנוסעים בתחנת המוצא ויורדים בתחנת היעד, הרי שמעתה יירדו הנוסעים מהאוטובוס באמצע המסלול בתחנה המרכזית בעפולה ("מרכזית העמקים"), ויעברו עם אותו כרטיס לקו אוטובוס אחר (אך ורק של אגד!). באגד אומרים כי ההמתנה בתחנה להגעת האוטובוס בו יוכלו לממש את נסיעת ההמשך שלהם תהיה לכל היותר עד 20 דקות, שיתקזזו בחשבון הכולל כתוצאה מקיצור זמני הנסיעה.
לרוב הנוסעים צפויה חלופה תחבורתית כלשהי אל היעד, אחרים ייאלצו להמשיך את הנסיעה באמצעות מפעיל אחר תוך שהם משלמים יותר עבור אותה נסיעה ומקצת הנוסעים שאמורים היו לרדת בתחנות קטנות בהמשך המסלול עלולים למצוא את עצמם ללא חלופת תחבורה ציבורית. בקווים אלה רוב הנוסעים הם חיילי צה"ל העושים שימוש תדיר בקווים מצפון הארץ למרכזה ובכיוון הנגדי. בסך-הכל צפוי מספר הנסיעות לעלות מ-1,655 כיום לכ-3,000.
הרבה יותר יקר
המשתמשים בכרטיס הרב-קו יקבלו נסיעת המשך שתאפשר להם לשלם את המחיר אותו הם משלמים היום, ובלבד שיצהירו בפני הנהג במעמד התשלום, מה היעד הסופי שלהם. האפשרות לרדת ולהחליף אוטובוס תתאפשר אך ורק בתחנה המרכזית בעפולה גם אם ירידה בתחנה סמוכה אחרת הייתה מקצרת להם את הנסיעה.
עיקר הנפגעים מכך יהיו נוסעים מזדמנים, שלרוב מהווים אחוז ניכר מכלל הנוסעים בנסיעות הארוכות. נוסעים אלה, המשלמים בתשלום חד-פעמי ומקבלים קבלה מנייר עבור התשלום, ייאלצו לשלם הרבה יותר מכפי שהם משלמים היום שכן במקום תשלום על נסיעה בודדת הם ייאלצו לבצע שתיים-שלוש נסיעות כדי להגיע ליעדם.
כדי לפצות במעט על הפגיעה בשירות, יבוצעו שלושת השינויים הבאים (שחלקם גורמים להרעה בשירות):
א. תגבור בקווים 442, 821, 825, 836, 845 ו-953;
ב. ייפתחו שני קווים חדשים בין קריית שמונה לעפולה - 541 דרך טבריה ו-542 דרך צומת קדרים. קו 723 החדש (חדרה-נצרת) לא אמור לתת מענה שכן התדירות שלו תהיה נמוכה;
ג. קו 962 טבריה-ירושלים (דרך כביש 6-עין תות) יעבור דרך צומת המוביל, קו 963 קריית שמונה-ירושלים (דרך כביש 6-עין תות) יעבור דרך הצמתים קדרים והמוביל, קו 964 חצור הגלילית-ירושלים (דרך כביש 6-עין תות) יעבור דרך הצמתים קדרים והמוביל, קו 847 פתח תקוה רעננה-חצור הגלילית (דרך חדרה, יקנעם) יעבור דרך אליקים ויקנעם [קו זה פועל רק בכיוון אחד ורק בימי ראשון]. שינויים נוספים: קו 834 אשדות יעקב-תל אביב (דרך עפולה) פועל רק בכיוון אחד, וקו 840 קריית שמונה-תל אביב (דרך עפולה, כביש החוף) מפעיל נסיעות לילה בלבד [פירוט מלא בחוברת המצורפת לעיל].
למרות ש
משרד התחבורה חתום על חוברת הסברה שיצאה בעניין, המידע לנוסע מובא בצורה חסרה. כך למשל, לנוסעים מתל אביב לבית שאן מוצע לנסוע בקו 825 עד התחנה המרכזית בעפולה, ומשם לנסוע באמצעות "מפעיל אחר" לבית שאן. מי הוא אותו מפעיל אחר? משרד התחבורה אינו מציין את שמו ומפנה את הנוסעים לברר את העניין במוקד מידע טלפוני.
ל-News1 נודע כי פיצול הנסיעה לשניים צפוי בחודשים הקרובים לפחות בקו ארוך אחד נוסף של אגד - קו 947 ירושלים-חיפה. הקו יפוצל לשניים - קו ירושלים-נתניה וקו נתניה-חיפה, עם נסיעת המשך ביניהם.