הרשות להגנת הצרכן, יחד עם משרד הכלכלה, הפיצה (יום ב', 12.5.14) תזכיר חוק שמטרתו למנוע מעוסק לגבות מהצרכן כסף בגין רכישה שהתבצעה ללא ידיעתו והסכמתו המפורשת. חיובים אלה מתבצעים במספר אמצעים שהצרכן אינו מודע להם: שימוש באמצעות מכשיר הטלפון, הנייח והנייד, כאמצעי תשלום עבור עסקות מכר מרחוק וגביית תשלומים באמצעות חברות העוסקות בשיווק טלפוני של מוצרים ושירותים.
מהתלונות הרבות שהגיעו לרשות, עולה כי צרכנים רבים מופתעים לגלות שחשבון הטלפון שלהם או כרטיס האשראי שלהם חויבו בסכומים גבוהים ובלתי שגרתיים, לעיתים אף בסכומים המגיעים לאלפי שקלים. קשישים או ילדים נקשרים בעסקות רבות מבלי שניתנה לגבי האחרונים הסכמת ההורים, חיובים רבים נגרמים בעקבות השתתפות במשחק באינטרנט של ילדו של בעל המכשיר, ומבלי שקיימת הבנה אמיתית של פרטי העסקה. חברות הטלפון מהוות "צינור" להעברת כספים מהצרכנים המנויים אצלן אל ספקי תוכן
סלולרי או אל בעלי אתרי אינטרנט ומפעיליו המציעים שירותי תוכן ומידע שונים כגון משחקים. התשלום עבור שירותים אלו לא מבוצע במזומן, בצ'ק או באמצעות כרטיס אשראי, אלא באמצעות חיובי הצרכן המנוי בחברת הטלפון.
דרך נוספת הינה, באמצעות גביית תשלומים ע"י חברות העוסקות בשיווק טלפוני של מוצרים ושירותים. גבייה שנעשית עבור מוצרים או שירותים שהצרכן טוען לגביהם כי לא נתן הסכמתו לעסקה או כי לא ידע כלל על הגבייה. חברות אלו נוהגות לפנות חדשים לבקרים אל צרכנים שרכשו אצלן בעבר, במיוחד לאוכלוסיות חלשות כגון מבוגרים, ועקב החזקתן את פרטי כרטיס האשראי, הן יכולות לחייב את הצרכן בגין עסקות שכלל לא ידע עליהן או שבפירוש סירב לבצען.
בהתאם לתזכיר הצעת החוק שהפיצה הרשות, חברת טלפון וחברה לשיווק טלפוני, לא יוכלו עוד לגבות מצרכן המנוי אצלן כל סכום כספי עבור עסקת מכר מרחוק שנעשתה עם עוסק אחר, אלא לאחר שהתקבלה הסכמה מפורשת של הצרכן לעסקה ולפרטי העסקה. נטל ההוכחה, כי הצרכן קיבל את פרטי העסקה והסכים לה יהיה על העוסקים.
במקרה בו הודיע הצרכן, כי לא נתן את הסכמתו המפורשת לעסקה או לפרטיה והעוסק לא הוכיח תוך 5 ימי עסקים אחרת, יפסיק העוסק את החיוב הכספי ויחזיר לצרכן את הכסף שנגבה ממנו. במידה ועוסק יגבה כספים מהצרכן בניגוד לחוק, בית משפט מוסמך להטיל עליו קנס בגובה של עד 204,400 שקל לכל עבירה ולפסוק פיצויים לצרכן במקרים הנדרשים.
כתב News1 מעיר, כי אחת מהפרשיות החמורות ביותר שאירעה לאחרונה על-רקע זה, נוגעת לחברת איקיוטק, שגבתה באמצעות החשבונות הסלולריים מיליוני שקלים מעשרות אלפי לקוחות, שהשתמשו לכאורה בשירותיה ללא ידיעתם המפורשת. אתמול קנס משרד התקשורת את חברות הסלולר השונות על שלא הודיעו למנויים באמצעות הודעת SMS, בזמן הרישום לשירותי תוכן שונים, אודות פרטי השירות: מהי מהות השירות, מהם תעריפי השירות, ומהן דרכי הפנייה לחברה במקרה בו מעוניינים להתנתק מהשירות.