|
פניות מתוך חרדה [צילום ארכיון: פלאש 90]
|
|
|
|
|
מצוקה רגשית וחרדה עקב חוסר הוודאות, חוסר השליטה והחשש מהסלמה: אלו הם הגורמים המרכזיים לפניות לער"ן (עזרה ראשונה נפשית) במהלך מבצע "צוק איתן". גורמי המקצוע בעמותה מדווחים כי בהשוואה ליום ממוצע בתקופת שגרה, חלה עלייה של כ-200% בכמות הפניות בסך-הכל, ועליה של כ-400% במספר הפניות על-רקע חרדה שהתקבלו במוקד הטלפוני והאינטרנטי של ער"ן במהלך החודש האחרון.
חרדה, דיכאון ובדידות
25,122 פניות התקבלו במוקדי עמותת ער"ן במהלך החודש האחרון, 70% מהפונים היו בגיל 25-64. מפילוח הפניות ניתן לראות כי חרדה, טראומה ופניות על-רקע המצב הביטחוני, דיכאון ובדידות היוו את עיקר עיסוקם של המתנדבים, כאשר 60% מהשיחות עסקו בנושאים אלה, ושליש מהפונים אובחנו במהלך השיחה כנפגעי חרדה או טראומה. עוד עולה מהנתונים כי 40% מהפונים ציינו שהם מתגוררים במרכז הארץ ו-33% באזור הדרום.
ד"ר שירי דניאלס, מנהלת מקצועית ארצית בער"ן אומרת כי "המצב הביטחוני עורר מצוקות רגשיות, בלבול, כעס ותחושת חוסר אונים בקרב הורים וילדים כאחד, וכן בקרב אנשים שחשו הצפה ופגיעות לאור אירועים טראומטיים להם נחשפו בעבר".
בעקבות העלייה המשמעותית בפניות, מיד עם תחילת המבצע קידמו מתנדבי ער"ן מחזורי הכשרות למתנדבים נוספים בבאר שבע ובקרית שמונה. המתנדבים החדשים השתלבו במוקדי התמיכה הטלפוניים והאינטרנטיים של ער"ן וסיפקו סיוע ותמיכה למאות פונים במהלך המבצע. סניף באר שבע הרחיב את גבולות התמיכה, ומבנהו שימש למעשה גם כמרחב מוגן אזורי, כך שהמתנדבים במקום הפכו לנותני תמיכה פרונטלית בנוסף למענה הטלפוני.
מספר הטלפון של ער"ן (עזרה ראשונה נפשית): 1201 מכל טלפון, 24 שעות ביממה ובאינטרנט.
ער"ן היא עמותה ישראלית המפעילה את הקו החם הגדול ביותר בישראל המתמחה במתן שירותי עזרה ראשונה נפשית באמצעות הטלפון או האינטרנט.