פלטפורמת מימון המונים היא דרך גיוס כספים ממרחב רב ואנונימי של משקיעים. כל אחד מהם משקיע סכום קטן יחסית, באמצעות האינטרנט וברשתות חברתיות. כתבה מלאה על המחקר פורסמה הבוקר (4.9.14) בעיתון כלכליסט.
"התחום של מימון המונים צבר תאוצה רבה בשנים האחרונות", מספרת פרופ' אורלי שדה מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה העברית. "מסקרים שונים שנעשו מסתמן שב-2013 היו למעלה מ-500 פלטפורמות פעילות למימון המונים ברחבי העולם. לכן, פלטפורמה מובילה של מימון המונים יכולה לשמש כמעבדה לבחינת דינמיקות גיוס כספים של מיזמים בתחילת דרכם".
ד"ר דן מרום, מעורכי המחקר מוסיף כי "הבשורה במימון ההמונים, היא שהמימון הופך נגיש יותר לכולם, ללא קשר לגזע, מין, או אזור גאוגרפי. אנשים שלא היו נגישים למימון מקבלים פתח להזדמנויות חדשות".
מחקרם החדש של פרופ' אורלי שדה וד"ר דן מרום מבית הספר למינהל עסקים מהאוניברסיטה העברית בדק את הדינמיקה בין המינים ואת ההטיות בתהליך של גיוס מימון לפרויקטים חדשים באמצעות פלטפורמת מימון ההמונים המובילה - Kickstarter.
האם מימון המונים והעובדה ש"ההמון" האנונימי הוא המחליט משנה את דפוסי ההשקעה המסורתיים? התשובה היא שכן, אבל באופן חלקי ביותר. בשווקים המסורתיים נשים מהוות פחות מ-30% מבעלי העסקים בארצות הברית ופחות מ-15% מהמשקיעים. באופן ברור הן משתתפות פחות מגברים בשוק היזמות וההשקעות. במחקר החדש נמצא כי אכן מימון ההמונים יוצר שינוי בכל הנוגע לגיוס הון של נשים: נמצא כי נשים מהוות כ-35% מראשי הפרויקטים באתר וכ-44% מסך כל המשקיעים - אחוזים גבוהים של השתתפות ביחס לשווקים המסורתיים.
עם זאת, על-מנת שפרויקט של אישה ימומן, רוב המשקיעים שלו הן למעשה נשים משקיעות. העדפות ההשקעה של גברים ונשים הייתה גם אחת הסוגיות המרכזיות בה עסק המחקר: האם מין המשקיעים והמשקיעות משפיע על בחירותיהם? האם מין היזמים משפיע על סיכויים לגייס הון? התשובה על כך הייתה חד-משמעית - בעוד שיותר מ-40% מהכספים של משקיעות הושקעו בפרויקטים שבראשם עומדת אישה, רק כ-23% מכספי המשקיעים הגברים הושקעו בפרויקטים של יזמות נשים. כלומר נשים משקיעות ייטו להשקיע בנשים יזמות וגברים ימשיכו להשקיע בפרויקטים של יזמים גברים.
האם אפשר להסביר זאת בכך שנשים פועלות בתחומים נשיים מסורתיים? כנראה שלא רק. בעזרת שאלון וקישור של תוצאותיו לנתונים, מראים החוקרים שלתפיסה המגדרית יש תפקיד חשוב בבחירתם של המשקיעים. גברים שיש להם תפיסה מגדרית שוויונית יותר ייטו להשקיע יותר בפרויקטים של יזמות נשים ולהפך.
"נתונים אלו יכולים לעזור למקסם את הפוטנציאל של גיוס ההמונים על-ידי נשים יזמות כך שנראה השתתפות גבוהה יותר של נשים במרחב זה". מסכמת פרופ' אורלי שדה. "יש חשיבות בעידוד נשים להתמחות גם בתחומים לא מסורתיים אבל במקביל יש לפעול לשינוי התפיסה הכוללת של האוכלוסייה כלפי שוויון מגדרי, תפיסה שגם לה יש השפעות" .