|
כיתה בביה"ס. יחסים של קרבה [צילום: AP]
|
|
|
|
|
נתוני שאלוני האקלים והסביבה הפדגוגית שמפרסמת (יום ג', 28.10.14) הרשות הארצית להערכה ולמדידה בחינוך (ראמ"ה) מדווחים על ירידה בתופעות של קללות בעיקר בבתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים, ירידה בוונדליזם וחבורות אלימות של תלמידים, ועלייה בדיווחים על התנהגות נאותה של תלמידים בכיתה, שימוש בתקשוב לצורכי למידה והיקף התגבור הלימודי בקבוצות קטנות.
מנגד, בחטיבות העליונות דוברות הערבית חלה החמרה בשורה של פרמטרים, בעיקר במעורבות באירועי אלימות, בקללות וגניבות, באיחורים והיעדרויות ובפגיעה של מורים בתלמידים.
המידע מתבסס על שאלונים שהועברו במהלך ינואר-מרץ 2014 ל-226,477 תלמידי כיתות ה'-ט' ועל 19,794 ראיונות טלפוניים עם מורים ומחנכים המלמדים את מקצועות המיצ"ב בכיתות א'-ט'. נוסף על כך הועברו שאלוני אקלים וסביבה פדגוגית ל-82,983 תלמידי כיתות י'-י"א, ול-9,635 מורי כיתות י'-י"א. בסה"כ השתתפו תלמידים ומורים מ-852 בתי ספר יסודיים, 474 חטיבות ביניים ו-446 חטיבות עליונות.
מהנתונים עולה עוד כי נרשמה עלייה בשיעור המורים בחט"ב הנפגשים עם תלמידים לתגבור לימודי בקבוצות קטנות ולשיחה אישית במסגרת שעות קבועות במערכת (בין היתר בעקבות רפורמת "אופק חדש"). כך בשנת תשע"ד 75% ממורי חט"ב דיווחו על העברת תגבור לימודי בקבוצות קטנות בשבוע שקדם לסקר, לעומת 52% מהמורים בשנת תשס"ט.
עלייה משמעותית בשימוש בתקשוב לצורכי למידה ביסודי ובחט"ב. מהנתונים עולה כי בשנת תשע"ד 49% מהתלמידים ביסודי ו-35% בחט"ב דיווחו על שימוש באינטרנט לצרכי למידה, לעומת 28% מהתלמידים ביסודי ו-21% בחט"ב בשנת תשס"ח.
עוד דווח על המשך מגמת העלייה בדיווחי תלמידים על יחסי קרבה ואכפתיות בין המורים לתלמידים. בשנת תשע"ד 70% מהתלמידים ביסודי, 49% בחט"ב ו-43% בחט"ע דיווחו כי הם חשים יחסי קרבה עם מוריהם, לעומת 63% ביסודי, 43% בחט"ב ו-37% בחט"ע בשנת תש"ע.
המגזר הערבי: עלייה באירועי האלימות
לעומת זאת, בחטיבות עליונות דוברות ערבית נרשמה החמרה בכל הנוגע לתחושת מוגנות וביטחון, למעורבות באירועי אלימות ולמשמעת (איחורים והיעדרויות). בשנת תשע"ד 11% מתלמידי חטיבות עליונות דוברות ערבית דיווחו על מעורבות באירועי אלימות, לעומת 6% מהתלמידים בשנת תש"ע.
בשנת תשע"ד 18% מתלמידי חטיבות עליונות דוברות ערבית דיווחו כי מישהו מהתלמידים קילל אותם בכוונה לפגוע בהם, לעומת 8% מהתלמידים בשנת תש"ע. כמו-כן, 60% מתלמידי חטיבות עליונות דוברות ערבית דיווחו כי נעדרו משני ימי לימודים או יותר בחודש שקדם להעברת הסקר, לעומת 45% מהתלמידים בשנת תש"ע.