|
מקיף את מתחם שרונה [צילום: איתמר לוין]
|
|
|
|
|
רשות מקרקעי ישראל, עיריית תל אביב וקבוצת אפריקה-ישראל חנכו (יום ב', 1.12.15) את המקטע הראשון של דרך אריה אליאב, הרחוב התת-קרקעי הראשון בישראל. הרחוב, בן 1.5 קילומטר, שבנייתו תושלם בעוד שש שנים, יקיף את מתחם שרונה בקריה בתל אביב, בהשקעה של 500 מיליון שקל.
היום נחנך מקטע מזרחי, בן 30 מטר, שראשיתו מתחת למגדל קריית הממשלה של אפריקה-ישראל ושותפיה. ההשקעה במקטע היא 120 מיליון שקל - רמ"י 80 מיליון (כולל מערכות התקשורת למקטע כולו) וקבוצת אפריקה-ישראל 40 מיליון שקל.
רוחב הרחוב ב 15 מטר, עם ארבעה מסלולים, שניים לכל כיוון, ומיועד לרכב בלבד. לא תהיה כניסה להולכי רגל. גובה הרחוב 4.85 מטרים, כך שגם משאיות תוכלנה לנסוע בו. במקביל לרחוב נכרתה מנהרת תקשורת. הרחוב מצויד בכל אמצעי הבטיחות הדרושים, ובין היתר עבר ניסוי אש. חדר בקרה מרכזי יפקח על כל המקטעים.
המקטע השני, מתחת למגדלי המגורים של גינדי החזקות, יחנך באפריל 2015, אך לא יהיה מחובר למקטע הראשון. לאחריו יחנכו מקטעים מתחת למגדל עזריאלי החדש ומלון נצבא, ההולכים ונבנים. בעוד שש שנים יחוברו כל המקטעים לרחוב אחד.עם סיום הכריה, יהיו לרחוב 7 כניסות - ארבע לכלי רכב פרטיים ושלוש לרכב כבד.
עבדו עליו 18 שנים
דוד עובדיה, בעליה של חברת יהל מהנדסים, שתיכננה את הרחוב ופיקחה על עבודות הבנייה והכריה. אמר ל-News1 כי עבודות התכנון הבנייה והפיקוח נמשכו 18 שנים. העבודה התחלקה בין חמישה קבלני משנה, שחלקם אחראים לאמצעי הבטיחות המחמירים. נקיון האויר ומילוט אש במקרה של דליקה נעשים על-ידי מפוחים מיוחדים. מסביב לרחוב התת-קרקעי נבנו חדרים טכניים מסוגים שונים.