בשנת 2020 יהיו לסין יותר כלי-שיט צבאיים מאשר לארצות-הברית וגם יותר מטוסים צבאיים מאשר לאמריקנים. על תחזית קודרת זו חתומה ועדה של הקונגרס האמריקני.
לפי הדוח השנתי, שפורסם בוושינגטון, יהיו בשנת 2020 בידי
חיל הים הסיני 351 כלי-שיט - הרבה יותר ממה שצפוי להיות סדר-הכוחות של חיל הים האמריקני. לפי הדוח מאז ראשית המאה העשרים ואחת מגדילה סין מאוד את עצמתה הימית, ובין השאר השיקה נושאת-מטוסים ראשונה, משחתות חדשות וכוח אמפיבי למבצעי נחיתה. בנוסף יש לה יכולת גבוהה בתחום הטילים הימיים.
מאז 1989 הוגדל מאוד תקציב ההגנה הסיני בעוד שתקציב ההגנה האמריקני מקוצץ מאז תום המלחמה הקרה.
בינתיים, קובע הדוח, לארצות-הברית יש יתרון איכותי עקב כמות נושאות-המטוסים שלה ועדיפותה הטכנולוגית, אך סין פועלת בהתמדה לשינוי יחסי הכוחות בזירת האוקיינוס השקט, וגורפת מדינות אחרות באזור למרוץ חימוש. הגידול בעוצמה הימית הסינית אינו מאיים ישירות על ארצות-הברית, אלא על מדינות בזירת האוקיינוס השקט, שדיש להן סכסוכי ריבונות עם סין. לפיכך, השאלה הנה עד כמה תוכל ארצות-הברית להגן על האינטרסים של בעלות-בריתה באזור והאם יש לה הרצון לעשות זאת.
להתמודד עם היכולת הסינית
במקביל, קובע הדוח, מצמצמת סין את הפער בינה לבין ארצות-הברית בתחום התעופה הצבאית. בשנות התשעים החלה סין לבנות מחדש את חיל-האוויר שלה, וכיום יש לה כ-2,200 מטוסים במצב מבצעי, ופחות משליש מהם מודרניים. כיום לחיל-האוויר הסיני יש כוח רב-משימתי, שיכול לפעול הרחק מעבר לגבולותיה. במקביל, יש לה מערכות להתרעה מוקדמת ומערכות טילים להגנה אווירית, קובע הדוח.
בינתיים, סבורים מחברי הדוח, לארצות-הברית יש יתרון טכנולוגי, אך צריך לפעול לשמר אותו ואת היתרון הכמותי האמריקני בזירת האוקיינוס השקט.
הדוח מציין, כי סין נכנסה לפיתוח מטוסים חמקניים עם המטוס המתקדם J-20 ועם מטוס הקטן FC-31 שֶניאנג מתוצרתה, שנראה כמו מתחרה למטוס-הקרב המתקדם F-35 האמריקני.
חיל-האוויר הסיני מפעיל מטוסי-קרב מדגם ג'יי-10 ומדגם ג'יי-11 מתוצרת סינית וגם מטוסים סוחוי 27 וסוחוי 30 רוסיים. הוא עומד לרכוש מרוסיה מטוסי-קרב מתקדמים סוחוי 35, כדי לבסס את עליונותו האווירית בזירת טאיוואן, בים סין המזרחי ובים סין הדרומי.
אל רכש המטוסים יש לצרף את שיפור היכולת הסינית באלקטרוניקה מוטסת (אוויוניקה) ובטילים אוויר-אוויר, בחימוש מדויק ובטילי שיוט.
הדוח מציין, כי סין מפתחת מטוס לתובלה אסטרטגית מדגם Y-20, שיוכלו להסבו למכלית מעופפת, שתתמוך במבצעים מוטסים ארוכי-טווח. כיום מפעיל חיל-האוויר הסיני כתריסר מכליות לתדלוק אווירי מיושנות מדגם H-6U. עד שהכנף הימית הסינית תהיה מבצעית, יהיה על סין להסתמך על מכליות למבצעים ארוכי-טווח.
כמו-כן, מציין הדוח, כי התקשורת הרוסית מסרה, שרוסיה אישרה מכירת טילים מתקדמים נ"מ S-400 לסין. הטילים הללו יגדילו את טווח ההגנה האווירית הסינית עד כדי 250 מילין - אזור המכסה את כל טאיוואן, את איי המריבה (עם יפן) סנקאקו וחלקים מים סין הדרומי.
לסין יש ארסנל של טילים בליסטיים ארוכי-טווח מדגם DF-31 ומדגם DF-31A, והיא מפתחת טיל בליסטי בין-יבשתי חדש מדגם DF-41.
חברים בוועדת בית הנבחרים לכוחות מזוינים הביעו חשש לאור ממצאי הדוח השנתי על עוצמתה של סין. הם טוענים מזמן, שעל ארצות-הברית להיערך מול ההתעצמות הסינית. לדעת הציר הרפובליקני ראנדי פורבס מווירג'יניה, הפנטגון התעלם מהבעיה משך כעשור. לדבריו, על ארצות-הברית לתכנן אסטרטגיות, שיוכלו להגן על האינטרסים שלה ושל בעלי-בריתה באזור, גם אם המגמה הנה של שלום עם סין ושיפור היחסים עמה. "עלינו להתמודד עם היכולת הסינית ולא עם כוונותיה, כיוון שכוונות יכולות להשתנות בין-ליילה".