ועד העובדים ב
חברת קווים משבית (יום ה', 18.12.14) את שירותי האוטובוסים בערים הבאות: מודיעין, פתח תקוה (חלק מהתחבורה הציבורית בעיר), ראש העין, רמלה, לוד, קריית אונו, אזור, גבעת שמואל, אור יהודה, מודיעין עלית ובית"ר עלית, החל מתחילת השירות בשעה 04:30 לפנות בוקר ולמשך כל היום.
מדובר בשביתת פתע שיניב בר-אילן, דובר כוח לעובדים, המאגד את עובדי החברה, מסר עליה הודעה רק הבוקר (ה'). וחברת קווים מסרה עליה הודעה רק באתר האינטרנט שלה ולא בהודעה לכלי התקשורת.
שר התחבורה ישראל כ"ץ הורה למנכ"ל המשרד עוזי יצחקי לבדוק את הסיבות לשביתה וכיצד ניתן לסיים אותה.
משרד התחבורה נשאל ע"י News1 האם קיימת תוכנית מגירה להשבתה והאם היא יושמה ומדוע לא עדכן את הציבור בדבר השביתה כבר משעות הבוקר המוקדמות. דובר המשרד מסר בתגובה: "הרשות הארצית לתחבורה ציבורית עוקבת אחר הנושא באמצעים העומדים לרשותה. על המפעיל לספק שרות לנוסעים גם במסגרת סכסוך עבודה, תוך שמירה על זכות השביתה. הודעות לציבור נמסרו על-ידי המפעיל הן באמצעות התקשורת והן באמצעות מערכת הודעות אישיות למנויים". לא ברור באיזו מערכת הודעות מדובר ולאיזה כלי תקשורת בדיוק נשלחו ההודעות, שכן דבר השביתה לא דווח בשעות השיא של הבוקר באף אחד מאמצעי התקשורת. לראיה: עשרות אלפי נוסעים לא ידעו כלל על השביתה והמתינו בתחנות.
1,800 הנהגים בחברת התחבורה הציבורית השנייה בגודלה בישראל מוחים על התנכלויות לראשי הוועד, איומים על מצטרפים להתאגדות וסירוב ההנהלה להתקדם במשא-ומתן לכינון הסכם קיבוצי, המתקיים בין הצדדים מאז מרס 2014. "לא ייתכן, שהחברה מנהל איתנו משא-ומתן ובה-בעת משנה לנהגים את סידור העבודה רק בשל חברותם בהתאגדות ובאורח פלא מחזירה אותם לשיבוץ הקודם אם עזבו את ההתאגדות". אמר ניסן נימני מראשי הוועד.
לטענת הוועד, שיאן של ההתנכלויות הגיע אמש בהודעת החברה לכוח העובדים, על כוונתה לקיים שימועים ל-11 מחברי הוועד המובילים. "עיתוי המהלך לא ברור", נכתב בתגובת כוח לעובדים להנהלה. "דווקא כאשר אנו עושים כל מאמץ לסיים את הסכסוך המשפטי והארגוני אנו נתקלים בגיבוב של שקרים, ואכיפה סלקטיבית כנגד עובדים".
בראשית מהלך ההתאגדות פוטרו תשעה עובדים לאחר שהוצגו לחברה כמובילי התארגנויות עובדים. תנאיהם של עובדים רבים הורעו לאחר הצטרפותם להתאגדות העובדים בפגיעות צמצום משמעותי של משמרות; משמרות מרוחקות ממקום מגוריהם (לעתים במרחק של שלוש שעות נסיעה) ללא החזר נסיעות; ביטול משמרות של ימי שישי בהן השכר גבוה יותר ועוד. חרף אווירת האיומים עלה בידי העובדים להגיע ליציגות הנדרשת לוועד עובדים (למעלה משליש מהעובדים) והחברה ישבה עימם למשא-ומתן. הדיונים עם ההנהלה עסקו בשכרם הנמוך (לדבריהם, השכר השעתי הנמוך ביותר הנהוג בתחבורה הציבורית), שיבוץ שרירותי למשמרות ופיצול יום העבודה ללא תמורה. בנוסף, טוענים הנהגים להעדר ביטחון תעסוקתי ולתנאים סוציאליים נמוכים: הפרשת פנסיה מינימלית ולא מספקת, והיעדר קרן השתלמות. את הנהגים מטרידה במיוחד בעיית שעות העבודה בחברה - 13 שעות עבודה ממוצעות ביום, המהוות חריגה מתקנה 168 לחוקי התעבורה. לדבריהם, עד כה סירבה החברה להיענות לטענות שהעלו הנהגים.
"הנהיגה באוטובוסים שלנו היא נהיגה בפצצה מתקתקת - המשכורות הנמוכות יוצרות מחסור בנהגים ואת הקווים החסרים נאלצים למלא נהגים שיושבים על ההגה 12, 13 ואפילו 15 שעות ביום". הסביר נימני. במקביל, ניסתה הנהלת החברה להוביל להקמת ועד חלופי בחסותה באמצעות ההסתדרות הלאומית והנחתה את המנהלים הזוטרים להעביר נהגים מכוח לעובדים להסתדרות הלאומית.
בעקבות הטענות להתנכלויות לעובדים, הגיש השבוע כוח לעובדים תביעת פיצויים לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב בהיקף של כ-1.8 מיליון ש"ח.