חברת התקשורת סלקום דיווחה (יום ב', 16.3.15) על תוצאותיה הכספיות לרבעון הרביעי ולשנת 2014. מהדוחות עולה כי ההכנסות בשנת 2014 ירדו ב-7.2% והסתכמו ב-4,570 מיליון ש"ח (1,175 מיליון דולר), בהשוואה ל-4,927 מיליון ש"ח אשתקד. הירידה בהכנסות נובעת בעיקרה מירידה של כ-10.5% בהכנסות משירותים מ-3,985 מיליון ש"ח בשנת 2013 ל-3,565 מיליון ש"ח (917 מיליון דולר) בשנת 2014 כתוצאה מהתחרות המוגברת בשוק.
הירידה בהכנסות קוזזה בחלקה על-ידי גידול בהכנסות מציוד, אשר הסתכמו ב-1,005 מיליון ש"ח (258 מיליון דולר) בשנת 2014 בהשוואה ל-942 מיליון ש"ח בשנת 2013. תרומתה של נטוויז’ן לסך ההכנסות הסתכמה ב-853 מיליון ש"ח (219 מיליון דולר) (בנטרול הכנסות בין-חברתיות) בשנת 2014 בהשוואה ל-933 מיליון ש"ח בשנת 2013. הקיטון בתרומת נטוויז’ן נבע בעיקר מירידה בהכנסות משירותי אינטרנט ומשירותי שיחות בינלאומיות.
הירידה בהכנסות משירותים בשנת 2014 נבעה בעיקרה מירידה של 11.1% בהכנסות משירותי
סלולר בעקבות השחיקה המתמשכת במחירי שירותים אלו לאור התחרות המוגברת בשוק הסלולר. הירידה בהכנסות משירותים נבעה גם מירידה בהכנסות משירותי אינטרנט ושיחות בינלאומיות כתוצאה מתחרות מוגברת. תרומתה של נטוויז’ן להכנסות משירותים הסתכמה בשנת 2014 ב-781 מיליון ש"ח (201 מיליון דולר) (בנטרול הכנסות בין-חברתיות) בהשוואה ל-873 מיליון ש"ח בשנת 2013.
הגידול בהכנסות מציוד בשנת 2014 נבע מגידול של כ-6% בכמות מכשירי ציוד הקצה, שנמכרו במהלך שנת 2014 בהשוואה לשנת 2013 . תרומתה של נטוויז’ן להכנסות מציוד הסתכמה ב-72 מיליון ש"ח (19 מיליון דולר) בשנת 2014 בהשוואה ל-60 מיליון ש"ח בשנת 2013.
ההכנסות ברבעון הרביעי של שנת 2014 ירדו ב-5.7% והסתכמו ב-1,140 מיליון ש"ח (293 מיליון דולר), בהשוואה ל-1,209 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד. הירידה בהכנסות מיוחסת בעיקר לירידה של 14.5% בהכנסות משירותים, אשר הסתכמו ב-835 מיליון ש"ח (215 מיליון דולר) ברבעון הרביעי של 2014 בהשוואה ל-977 מיליון ש"ח ברבעון הרביעי של 2013. הירידה בהכנסות קוזזה בחלקה על-ידי עלייה של 31% בהכנסות מציוד, שהסתכמו ב-305 מיליון ש"ח (78 מיליון דולר) ברבעון הרביעי של 2014 בהשוואה ל-232 מיליון ש"ח ברבעון הרביעי אשתקד. תרומתה של נטוויז’ן לסך ההכנסות ברבעון הרביעי של שנת 2014 הסתכמה ב-218 מיליון ש"ח (56 מיליון דולר) (בנטרול הכנסות בין-חברתיות) בהשוואה ל-227 מיליון ש"ח ברבעון הרביעי אשתקד.
הירידה בהכנסות משירותים ברבעון הרביעי של שנת 2014 נבעה בעיקרה מירידה בהכנסות משירותי סלולר בעקבות השחיקה המתמשכת במחירי שירותים אלה לאור התחרות המוגברת בשוק הסלולר, ירידה בהכנסות משרותי אירוח מפעילים על רשתות התקשורת של החברה וכן מירידות בהכנסות משירותי אינטרנט ומשירותי שיחות בינלאומיות, אף הן כתוצאה משחיקת מחירים. תרומתה של נטוויז’ן להכנסות משירותים ברבעון הרביעי של שנת 2014 הסתכמה ב-187 מיליון ש"ח (48 מיליון דולר) (בנטרול הכנסות בין-חברתיות) בהשוואה ל-203 מיליון ש"ח ברבעון הרביעי אשתקד.
העלייה בהכנסות מציוד ברבעון הרביעי של שנת 2014 נבעה בעיקר מעליה של כ-22% בכמות מכשירי ציוד הקצה שנמכרו במהלך הרבעון הרביעי של שנת 2014 בהשוואה לרבעון הרביעי של שנת 2013, כמו גם מעלייה של כ-8% במחיר המכירה הממוצע למכשיר ציוד קצה ברבעון הרביעי של 2014 בהשוואה לרבעון הרביעי אשתקד. תרומתה של נטוויז’ן להכנסות מציוד ברבעון הרביעי של שנת 2014 הסתכמה ב-31 מיליון ש"ח (8 מיליון דולר) בהשוואה ל-24 מיליון ש"ח ברבעון הרביעי של 2013.
מהלכי התייעלות
עלות המכירות והשירותים הסתכמה בשנת 2014 ב-2,727 מיליון ש"ח (701 מיליון דולר), בהשוואה ל-2,990 מיליון ש"ח בשנת 2013, ירידה של 8.8%. ירידה זו מיוחסת לירידה של 12.7% בעלות ההכנסות משירותים שקוזזה בחלקה על-ידי עלייה של 3.5% בעלות מכירות הציוד. הירידה בעלות ההכנסות משירותים בשנת 2014 בהשוואה לשנת 2013, נבעה בעיקר מירידה בהוצאות שכר כתוצאה ממהלכי ההתייעלות בהם נקטה החברה, מירידה בהוצאות קישור גומלין בעיקר בשל ירידה בתעריפי הקישוריות, מקיטון בעלות ההכנסות משיחות בינלאומיות ומשירותי אינטרנט כתוצאה מירידה במכירות שירותים אלו, מהקטנה חד-פעמית של הפרשה להוצאות שכירות אתרים בסך של 44 מיליון ש"ח (11 מיליון דולר) ברבעון השלישי של 2014, כמו גם מביטול חד-פעמי של הפרשה להוצאות קווי תקשורת בסך של 22 מיליון ש"ח (6 מיליון דולר) ברבעון השני של 2014.
תרומת נטוויז’ן לעלות ההכנסות משירותים (בנטרול הוצאות בין-חברתיות) קטנה ל-471 מיליון ש"ח (121 מיליון דולר) בשנת 2014 מ-602 מיליון ש"ח בשנת 2013, בעיקר כתוצאה מקיטון בעלות ההכנסות משיחות בינלאומיות ומשירותי אינטרנט כתוצאה מירידה במכירות שירותים אלו, ומירידה בהוצאות שכר כתוצאה מהתייעלות. העלייה בעלות מכירות הציוד נבעה בעיקר מעליה בעלות מכשירי הסלולר שנבעה מגידול של 6% במספר מכשירי הסלולר שנמכרו במהלך 2014 בהשוואה לשנת 2013, שקוזזה בחלקה מירידה בעלות הממוצעת למכשיר סלולר. תרומת נטוויז’ן לעלות מכירות הציוד עלתה ל-55 מיליון ש"ח (14 מיליון דולר) בשנת 2014 מ-47 מיליון ש"ח בשנת 2013 כתוצאה מגידול בהיקף עסקות מכר ציוד ללקוחות עסקיים.
עלות המכירות והשירותים ברבעון הרביעי של 2014 עלתה ל-732 מיליון ש"ח (188 מיליון דולר) מ-712 מיליון ש"ח ברבעון הרביעי של 2013, עלייה של 2.8%. עליה זו נבעה בעיקר מעליה בעלות המכר של ציוד הקצה, כתוצאה מגידול בהיקף עסקות אלו, שקוזזה בחלקה על-ידי קיטון בעלות השירותים כתוצאה ממהלכי התייעלות.
הרווח הגולמי לשנת 2014 ירד ב-4.9% והסתכם ב-1,843 מיליון ש"ח (474 מיליון דולר), בהשוואה ל-1,937 מיליון ש"ח בשנת 2013. תרומתה של נטוויז’ן לרווח הגולמי לשנת 2014 הסתכמה ב-327 מיליון ש"ח (84 מיליון דולר) בהשוואה ל-284 מיליון ש"ח בשנת 2013. שיעור הרווח הגולמי בשנת 2014 הסתכם ל-40.3%, עליה מ-39.3% בשנת 2013. הרווח הגולמי ברבעון הרביעי של 2014 ירד ב-17.9% והסתכם ב-408 מיליון ש"ח (105 מיליון דולר) מ-497 מיליון ש"ח ברבעון הרביעי של 2013. שיעור הרווח הגולמי ברבעון הרביעי של 2014 הסתכם ל-35.8%, ירידה מ-41.1% ברבעון המקביל אשתקד.
הוצאות המכירה, השיווק, ההנהלה והכלליות ירדו בשנת 2014 ב-13.9% והסתכמו ב-1,135 מיליון ש"ח (292 מיליון דולר), בהשוואה ל-1,287 מיליון ש"ח בשנת 2013. הירידה הינה בעיקר תוצאה של צעדי ההתייעלות בהם נקטה החברה, אשר הביאו לירידה בהוצאות השכר, דמי שכירות והוצאות אחרות. בנוסף הירידה בהוצאות נבעה גם מירידה בהוצאות של חובות מסופקים הנובעת מקיטון החוב הממוצע ללקוח וממאמצי גביה מוגברים, מירידה בהוצאות פחת והוצאות ההפחתה של נכסים בלתי מוחשיים המיוחסים לרכישת נטוויז’ן. תרומתה של נטוויז’ן להוצאות המכירה, השיווק, ההנהלה והכלליות הסתכמה בשנת 2014 ב-142 מיליון ש"ח (37 מיליון דולר), כולל הוצאות הפחתה של נכסים בלתי מוחשיים המיוחסים לרכישת נטוויז’ן, בהשוואה ל-188 מיליון ש"ח בשנת 2013.
הוצאות המכירה, השיווק, ההנהלה והכלליות ירדו ברבעון הרביעי של שנת 2014 ב-16.2% והסתכמו ב-274 מיליון ש"ח (70 מיליון דולר), בהשוואה ל-327 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד. ירידה זו, נבעה מאותן הסיבות של הירידה בהוצאות המכירה, השיווק, ההנהלה והכלליות השנתיות שצוינו לעיל.
הרווח התפעולי לשנת 2014 עלה ב-1.7% ל-662 מיליון ש"ח (170 מיליון דולר), מ-651 מיליון ש"ח בשנת 2013. תרומת נטוויז’ן לרווח התפעולי בשנת 2014 הסתכמה ב-180 מיליון ש"ח (46 מיליון דולר) בהשוואה ל-98 מיליון ש"ח בשנת 2013. הרווח התפעולי לרבעון הרביעי של 2014 ירד ב-22.9% ל-131 מיליון ש"ח (34 מיליון דולר) מ-170 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד. תרומת נטוויז’ן לרווח התפעולי ברבעון הרביעי של 2014 הסתכמה ב-39 מיליון ש"ח (11 מיליון דולר) ללא שינוי לעומת הרבעון הרביעי של 2013.
הרווח הנקי לשנת 2014 עלה ב-22.9% ל-354 מיליון ש"ח כולל השפעות חד-פעמיות (83 מיליון דולר) מ-288 מיליון ש"ח בשנת 2013. תרומת נטוויז’ן לרווח הנקי, גדלה מ-78 מיליון ש"ח בשנת 2013 ל-143 מיליון ש"ח (37 מיליון דולר). הרווח הנקי לרבעון הרביעי של 2014 ירד ב-46.1% ל-55 מיליון ש"ח (14 מיליון דולר) מ-102 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד. תרומת נטוויז’ן לרווח הנקי ברבעון הרביעי של 2014 קטנה ל-32 מיליון ש"ח (8 מיליון דולר) מ-34 מיליון ש"ח ברבעון הרביעי של 2013.
הרווח הבסיסי למניה לשנת 2014 הסתכם ב-3.51 ש"ח (0.90 דולר), בהשוואה ל-2.89 ש"ח בשנת 2013. הרווח הבסיסי למניה לרבעון הרביעי של שנת 2014 הסתכם ב-0.52 ש"ח (0.13 דולר) בהשוואה ל-1.02 ש"ח ברבעון המקביל אשתקד.
מצבת המנויים ירדה ב-125 אלף
מצבת מנויי הסלולר של החברה לסוף שנת 2014 עמדה על כ-2.967 מיליון מנויים, קיטון של כ-125,000 מנויים נטו, המהווה קיטון של כ-4% לעומת מצבת המנויים בסוף שנת 2013. ברבעון הרביעי של 2014, מצבת מנויי הסלולר של החברה קטנה בכ-43,000 מנויים נטו.
שיעור הנטישה בקרב מנויי הסלולר בשנת 2014 הסתכם ב-44%, בהשוואה ל-36.8% בשנת 2013. שיעור הנטישה בקרב מנויי הסלולר ברבעון הרביעי של שנת 2014 הסתכם ב-11.5%, בהשוואה ל-9.9% ברבעון המקביל אשתקד. שיעורי הנטישה, הן השנתי והן הרבעוני, הושפעו בעיקר מהתחרות המוגברת בשוק הסלולר.
ההכנסה החודשית הממוצעת למנוי סלולר ("ARPU") הסתכמה בשנת 2014 ב-72.1 ש"ח (18.5 דולר), בהשוואה ל-78.5 ש"ח בשנת 2013. ה- ARPU ברבעון הרביעי של שנת 2014 הסתכם ב-67.8 ש"ח (17.4 דולר), בהשוואה ל-78.7 ש"ח ברבעון המקביל אשתקד. הירידה ב-ARPU, הן השנתי והן הרבעוני, הושפעו בין היתר, מהשחיקה המתמשכת בתעריפי שירותי הסלולר כתוצאה מהתחרות המוגברת בשוק הסלולר.
ב-15 במרס 2015, החליט דירקטוריון החברה לא להכריז על דיבידנד במזומן לרבעון הרביעי של 2014. בהחלטה זו, בחן דירקטוריון החברה את מדיניות הדיבידנד של החברה ואת מצב עסקיה והחליט לא לחלק דיבידנד במזומן בשלב זה, לאור התחרות הגבוהה והמשך ההשפעה השלילית שלה על תוצאות החברה, ובמטרה לחזק את מאזן החברה.