מעקב אחר ביצועי הממשלה בתחום תשתיות התחבורה בכלל והתחבורה הציבורית בפרט מלמד, שרק חלקן מגיעות לכלל ביצוע ואלה שכן חורגות משמעותית מלוח הזמנים המתוכנן וכך ההשקעה בתחבורה קטנה מן המצופה. הדברים עולים מדוח של בנק ישראל שיפורסם בקרוב ושקטע ממנו פורסם היום (ד', 25.3.15).
פרויקטים של תשתיות תחבורה בישראל חורגים מעלותם המקורית בכ-31% בממוצע! תוכניות מתבצעות בקצב אטי מהמתוכנן. פיגור ניכר זה פוגע ביכולת לתכנן את מיקום המגורים והעסקים, היות שבניית שכונות מגורים דורשת כבישים וגישה לאזורי התעסוקה של התושבים העתידיים, ותפקודם של עסקים מושפע מנגישותם לתשתיות תחבורה. יתר על כן, מאחר שההשקעות בתשתיות תחבורה גדולות ומורכבות, הן דורשות תקצוב ותכנון רב-שנתיים. מכיוון שהממשלה כפופה לתקרת הוצאות רב-שנתית, תקצוב רב-שנתי עודף בסעיף התשתיות מגביל את יכולתה להפנות משאבים למטרות אחרות.
לשם המחשה, שניים מהפרויקטים הגדולים והחשובים ביותר שגובשו בשנים האחרונות לשם פיתוח התחבורה הם תוכנית "נתיבי ישראל" לפיתוח הנגב והגליל ו"הקו האדום" של הרכבת הקלה בתל אביב.
נתיבי ישראל - ב-2010 החליטה הממשלה לאמץ את תוכנית "נתיבי ישראל" ולהשקיע בתוך עשור 27.5 מיליארד ש"ח בתשתיות תחבורה. חצי מתקציב התוכנית הוקצה לכבישים בין-עירוניים ולרכבות, וחציה השני - לתכנון פרויקטים עתידיים ולפרויקט חשמול הרכבת. ההחלטה קבעה כי תקציב התוכנית יתוסף לתקציב של
משרד התחבורה, וכי לא תהיה אפשרות לקצצו ללא החלטה ספציפית. ב-2013 החליטה הממשלה לקצץ בתקציב, ומנתיבי ישראל קוצצו 1.7 מיליארד ש"ח, כ-6% מתקציבה הכולל של התוכנית. אחד הרכיבים העיקריים בתוכנית הוא פרויקט החשמול - החלפתן של רכבות הדיזל במערכת רכבות חשמליות, שאומדן העלות שלו לא היה מחובר למציאות, בגלל מחלוקות בין משרדי האוצר והתחבורה, וכיום מגיע לכ-4 מיליארדי ש"ח. פרויקט החשמול עדיין לא יצא לדרך. אי-ההתקדמות בו עלול לעכב את הפעלת קו הרכבת המהיר לירושלים לאחר שבנייתו תושלם, כיוון שהוא נועד לרכבות חשמליות בלבד.
הקו האדום בתל אביב - גם הקו האדום בתל אביב נמצא בפיתוח כבר למעלה משני עשורים. פרויקט זה סבל בין השאר מהקפאות, החלפת זכיינים, בעיות פיננסיות, שינויים בגופי הביצוע ושינויים רבים הן בתאריך הסיום הצפוי והן באומדנים לעלותו הכוללת. האומדן הנוכחי לעלותו עומד על 16.1 מיליארד ש"ח, אך הוא מצוי כעת בבחינה נוספת. עד כה הוציאו על הפרויקט כ-2 מיליארדי ש"ח, מתוכם כ-1.5 מיליארד על עבודות מקדימות בשטח. ההוצאה על הקו האדום צפויה לגדול ל-0.9 מיליארד ש"ח ב-2015, ובשנים הקרובות היא צפויה להמשיך לגדול. עד היום לא נסלל אפילו סנטימטר אחד ותאריך הסיום אינו ידוע כרגע, אבל הצפי נע בסביבות 2025.