משרד האוצר שוב מזגזג. הלילה (ד', 17.12.03) פרסם אגף המכס והמע"מ הודעה מפתיעה, בה נמסר כי הוחלט להעלות את הבלו על הסולר בסך 30 אגורות לליטר. תוקף ההחלטה החל מהיום בחצות, וזאת על-פי הוראתו של מנהל המכס והמע"מ, איתן רוב.
רוב צופה כי משמעותה הכספית של העלאה זו תהיה עלייה מיידית של 10% במחיר הסולר לנהגים בתחנות הדלק. העליה מתייחס למגוון מחירים רחב, כיוון שמחירי הסולר אינם נתונים בפיקוח ממשלתי כובל, והם נמצאים בתחרות חופשית בין תחנות הדלק ברחבי המדינה.
אגף המכס ומע"מ מסר כי במקביל התקבלה החלטה להפחית במאות שקלים את התשלום על אגרת הרישוי לרכב בו מותקן מנוע דיזל, המותאם לצריכת סולר. אלא שהיקפה המדוייק של ההפחתה במחיר האגרה טרם פורסם, והוא נתון עתה לדיונים עם משרד התחבורה, האחראי על אגרות הרישוי, העשויים לארוך זמן רב.
כך עלול להיווצר מצב בו ייגרם למשק נזק כלכלי כבד, שכן ייקור הסולר יגרום לעידוד מחודש של רכישת מכוניות המונעות בנזין. פירוש החלפה חוזרת של צי הרכב המקומי, אשר רק לאחרונה עבר "מהפיכת דיזלציה" הינו כי יבואני הרכב יאלצו לשוב ולרכוש מטבעות זרים, דבר שיגרום הוצאה ניכרת במטבאות קשים והתדלדלות נוספת ביתרות המט"ח שבידי בנק ישראל.
סוגיית ההתייקרות עמדה על הפרק זמן רב, אך משום מה בחר אגף המכס לבצעה באישון לילה. רמז להתייקרות הדיזל המתקרבת ניתן היה למצוא בדברים שמסר באחרונה ל-NFC ראש מינהל הרכב הממשלתי, גבי גולומב, כשביצע את עיסקת הרכש הגדולה לפקידי הממשלה ולמשטרת ישראל.
גולומב אמר ל-NFC כי נקודת האיזון הכלכלית להחלטה, ה- Break Even Point, בין רכב בנזין לסולר, עלתה באחרונה לפי חישוביו לגבול 50,000 ק"מ בשנה. וכיוון שכך לא רכש מינהל הרכב הממשלתי כל רכב המצוייד במנוע דיזל צורך הסולר הזול דאז, ועבר לשימוש גורף בבנזין.
ההתייקרות תפגע בעיקר בפלח מכוניות העבודה, ובהן מכוניות השטח והגי'פים, אשר בשנים האחרונות עברו הליך דיזלציה כולל, בשל היותו של הסולר מקור אנרגיה זול באופן משמעותי מהבנזין. מאידך, מנועי הדיזל יקרים במחיר ה- FOB (בחו"ל) באופן ניכר ממחיר מנועי הבנזין, הקלים ופשוטים יותר לייצור.
החלטת האוצר עשוייה להיטיב עם יבואני רכב להם אין דגמים צורכי סולר (דוגמת סובארו והונדה), ולפגוע ביבואנים אחרים המתמחים בייבוא מכוניות המצויידות במנועי דיזל, ובהן בעיקר ייבואני מותגי הרכב האירופי - הנתונים ממילא בצרות עקב נסיקת שער האירו.
"מועצת המובילים והמסיעים בישראל דורשת ממשרד האוצר לעמוד בהבטחתו לא לייקר את הסולר לרכב עבודה, כלומר לאוטובוסים ולמשאיות, שכן ייקור הסולר יחייב ייקור של מחיר ההובלה, דבר שיכניס את המשק לסחרור מחירים". כך כותב בתזכיר דחוף גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים והמסיעים בישראל לשר במשרד האוצר מאיר שטרית.
הפנייה באה לנוכח פרסומים, שלא הוכחשו על-ידי האוצר, כי גביית מס נוסף מייקור הסולר תכניס לאוצר המדינה כחצי מיליארד שקלים.
בעבר היווה הסולר כ-6% מסל התשומות של ההובלה וההסעה. אולם עקב ההתייקרויות של הסולר בשנים האחרונות, קפץ שיעור זה והגיע אף ל- 30% ויותר מסל התשומות. "בכל הפגישות עם האוצר הובטח לנו, כותב בן הרוש, כי לא יוטל מס על הסולר וכי מחירו ייקבע לפי התנודות של מחירי הנפט בעולם".
לפי הערכת כלכלני המועצה, אם יעמוד האוצר בהחלטתו לייקר את מחיר הסולר, בניגוד להבטחות קודמות שלו, יהיה צורך לייקר את מחיר ההובלה בכ-50%, דבר שישפיע על רמת המחירים במשק כולו. באוצר מציינים בתגובה כי עם אינדקס שנתי שלילי, אין בכך משום איום של ממש.