|
עגלת הקניות מהמובייל הולכת ומתמלאת [צילום: AP/Manu Fernandez]
|
|
|
|
|
המסחר במובייל ממשיך לעלות: מחקר חדש, שבוצע על-ידי חברת מחקרי השוק Ipsos עבור PayPal, מעלה כי הוא צפוי לנסוק בישראל עד 2016 ב-168%, ל-181 מיליון דולר.
המחקר נערך בקרב יותר מ-17,500 צרכנים ב-22 מדינות. על-פי הממצאים, היקף הרכישות במובייל קטן כרגע ועומד על 14% מסך ההוצאות העולמיות על מסחר מקוון (9% באמצעות סמארטפונים ו-5% - באמצעות טאבלטים), אך התחזיות צופות גידול משמעותי בשנים הבאות. היקף המסחר במובייל ברחבי העולם צומח בקצב של קרוב לפי שלושה וצפוי להגיע בשנה הבאה ל-42% לעומת 13% ב-2013.
33% מהנסקרים בעולם דיווחו שביצעו בשנה החולפת רכישה מהסמארטפון ו-20% השיבו שעשו זאת מהטאבלט. העלייה ברכישות במובייל היא תוצאה של הרגלי השימוש של מבוגרים וצעירים. כ-59% מהקונים באמצעות הסמארטפון הם בני 34-18 לעומת 44% מכלל הקונים המקוונים.
בישראל, 37% מהצרכנים ערכו ב-2014 קניות דרך הטלפון החכם ו-15% דרך מחשב הלוח, מתוכם 51% הם בגילאי 30-18. השימושים העיקריים של לקוחות ישראלים פוטנציאליים בסמארטפון הם חיפוש מידע על-אודות מוצרים (54%); איתור מידע על חנות או עסק (53%); השוואת מחירים תוך כדי עריכת קניות בחנות (37%); קריאת ביקורות של לקוחות או משתמשים (29%); והורדת אפליקציה מעסקים בהם היו רוצים לערוך קניות (27%).
כשנשאלו אלו פעולות ברצונם לבצע מהסמארטפון ענו הצרכנים הישראלים: להזמין מראש - למשל, קפה או אוכל - דרך אפליקציה או דפדפן (24%); לשלם בקופה באמצעות טכנולוגיית News1, כלומר: מגע בין הסמארטפון לקופה (19%); להשתמש באפליקציה כדי לקנות או לשלם בחנות (17%); להשוות מחירים תוך עריכת קניות בחנות (15%); ולרכוש מהסמארטפון בזמן שהם בבית או בעבודה (14%).
עוד עולה מהנתונים כי 36% מהקונים הישראלים באמצעות הסמארטפון או הטאבלט מעדיפים לבצע את קנייתם באמצעות אפליקציה ייעודית לעומת הדפדפן - נתון נמוך מהממוצע העולמי, שעומד על 47%. הסיבות העיקריות לכך הן נוחות, מהירות והעובדה שתשלום באמצעות אפליקציה מייתר את הצורך לשאת ארנק בתיק.
המחקר אף עסק במחסומים למסחר מהמובייל. 39% מהנסקרים השיבו כי הם מעדיפים לרכוש באופן מקוון ממכשירים אחרים (לפטופ או מחשב שולחני) ו-34% השיבו שהצג של הסמארטפון קטן להם מדי.
לפי הנתונים, PayPal הוא אמצעי התשלום המועדף ברכישות במובייל ב-14 מתוך 22 המדינות שנסקרו. הבולטת בכך היא איטליה עם 81%. ישראל נמצאת במקום השביעי עם 66%.
אפי דהן, מנהל אזורי ישראל ואפריקה בחברה, אמר כי "אנחנו ניצבים על סף פריצת דרך בעידן הנייד ועדים לצמיחה של קניות במובייל מפחות מ-1% מנפח התשלומים אצלנו ב-2010 ליותר מ-20% ב-2014".