המשרד להגנת הסביבה מחייב את 28 ציי הרכב הכבד הגדולים בישראל, בעלי 100 רכבים ויותר, להפחית את זיהום האוויר. בשלב הראשון, ציי הרכב נדרשו להציג את רמת זיהום האוויר לרכב ממוצע ומהנתונים שמפרסם המשרד עולה כי "דן", חברה לתחבורה ציבורית בע"מ ו"אגד", אגודה שיתופית לתחבורה בע"מ, הן בעלות ציי הרכב הכבד המזהמים ביותר ברשימה בשנת 2014.
ל
חברת דן צי של כ-1,300 רכבים כבדים ולחברת אגד צי של כ-2,700 רכבים כבדים והן החברות בעלות הציים הגדולים בישראל. פליטת החלקיקים הממוצעת לרכב אחד בציים אלה עומדת על 0.08 גרם לקילומטר נסיעה, פי 2 ויותר מחברות תחבורה ציבורית אחרות כנתיב אקספרס או קווים. אחרי "אגד" ו"דן" ברשימה נמצאת עיריית תל אביב יפו המפעילה צי של כ 118 כלי רכב כבדים, מרביתם משאיות לאיסוף אשפה. לפי הנתונים, משאית איסוף אשפה ממוצעת של עיריית תל אביב יפו מזהמת פי 2 ממשאית איסוף אשפה מקבילה של עיריית ירושלים.
הוראות המשרד להגנת הסביבה לציי רכב כבד מחייבות כי עד ינואר 2018 יופחת ערך היעד לפליטה ממוצעת ל 0.03 גרם חלקיקים לק"מ נסיעה. ציי רכב כבד הכוללים בעיקר כלי רכב חדשים ונקיים יחסית עומדים כבר היום ביעד הפליטה הנדרש . ציי רכב מיושנים, ביניהם חברות התחבורה הציבורית הגדולות, יידרשו להשקיע ולפעול להפחתת הזיהום על-מנת לעמוד בערך היעד לפליטה וזאת ע"י הצטיידות באמצעי הנעה חלופיים כגז טבעי או הנעה חשמלית ובאמצעות התקנת מסנני חלקיקים על רכבי דיזל קיימים.
על-פי הערכת ארגון
OECD זיהום האוויר מתחבורה מוביל לתוספת של כ-2,500 מקרים של תמותה עודפת בישראל מדי שנה. כלי רכב כבדים המצוידים במנועי דיזל מתאפיינים בפליטה מוגברת של חלקיקים נשימים ותחמוצות חנקן לאוויר, ומהווים אחד הגורמים המשמעותיים לחריגות מתקני איכות האוויר. כמו-כן, בשנת 2012 הודיע ארגון הבריאות העולמי, כי הפליטה ממנועי דיזל הוכחה כמסרטן ודאי לאדם.
- תגובת רון רטנר, דובר אגד: "אגד היא החברה הוותיקה ביותר, בעלת הצי הגדול בישראל ולכן אין מקום להשוואתה לחברות תחבורה ציבורית אחרות הקיימות מספר שנים מועט. ממוצע פליטה של צי רכב נגזר ישירות מאורך חיי האוטובוסים בשרות. אגד אינה שולטת על קצב ההצטיידות שלה באוטובוסים, שכן המימון לרכישת צי האוטובוסים של אגד מגיע ברובו מממשלת ישראל ואורך חיי האוטובוסים שלה בפועל הוא 15 שנים. להבדיל, בקרב מפעילי התחבורה אחרים משך חיי האוטובוסים קצר יותר ועומד על כ-8 שנים, כפי שנגזר מדרישות המכרזים להפעלת אשכולות קווי שירות שבהם זכו. כך נוצר שבצי האוטובוסים של אגד קיימים גם אוטובוסים מתקני יורו 2 בעוד מפעילי תחבורה ציבורית אחרים ביססו מלכתחילה את צי האוטובוסים שלהם על יורו 4 ומעלה. אוטובוסים בינעירוניים שאינם עומדים בתקנים המתקדמים צפויים לצאת מהשירות בשנתיים הקרובות, נוכח רכש מאסיבי של אוטובוסים חדשים ומתקדמים שבוצע זה מכבר לצד כ-2,000 אוטובוסים עירוניים ומפרקיים חדישים וידידותיים לסביבה מדגמי יורו 5 ו-6 שכבר נמצאים בשירות והתקנת מאות לוכדי חלקיקים. פעולות אלו יצמצמו באופן ניכר ומיידי את ממוצע הפליטה כפי שמחייב המשרד להגנת הסביבה את אגד".