וועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת דנה (יום ב', 22.6.15) בטענה כי מכרזים לאיוש משרות בשירות המדינה "תפורים" למועמדים החפצים ביקרם. נציב שירות המדינה דחה את הטענות על הסף.
יו"ר הוועדה ח"כ
ניסן סלומינסקי ציין כי "הליך בחירת מועמד שנמשך מעל שנה, גורם לשירות המדינה לאבד אנשים טובים שמרימים ידיים ומוותרים. בנוסף, מאיישים משרות בממלאי-מקום, וכך המ"מ זוכה לעדיפות". סלומינסקי הציע להקים מאגר של מתמודדים שנבחנו ונמצאו כשירים לשירות.
ח"כ יואב בן-צור אמר כי "ההרגשה הרווחת בציבור, היא שמי שלא מקושר, אין לו סיכוי לזכות במכרז לפחות לא בדרגות הבכירות". בן-צור הלין על חוסר בפרסום מכרזים לאוכלוסיות שאינן נגישות לאינטרנט. בנוסף, אמר בן-צור כי הציבור החרדי ממודר משירות המדינה. לדבריו, מאות אקדמאים חרדים נגשו למכרזים ואלו לא זכו במשרות.
ח"כ
ענת ברקו אמרה "התחושה היא שהכול מכור מראש. גם ח"כ
רויטל סויד הלינה על בעיית שקיפות, סרבול וחוסר יעילות. ח"כ
עליזה לביא טענה כי קיים מכשול מובנה במינוי נשים כמנכ"לים בשירות המדינה.
מנכ"ל המרכז להעצמת האזרח מר תומר לוטן אמר "קיים חוסר במידע למועמדים מי המעסיק, מה גובה השכר מה תנאי ההעסקה". לוטן הציע לנציב לעבוד בשיטת המאגרים. בשיטה זו פונים לציבור שיגיש מועמדות למאגר, וכאשר מתפנה משרה, הנציבות תפנה למאגר.
בפני הוועדה הופיע צעיר בשם יובל אבידני שטען שניגש למכרזים רבים בשירות המדינה, בחלקם הוא נפסל עקב הפרות רבות של החוק, התקנות ותקשי"ר שירות המדינה. לדבריו, "התהליך בכנסת מנוהל למופת והלוואי שהנציבות ילמדו מהכנסת איך מנהלים מכרז תקין".
נציב שירות המדינה משה דיין השיב לטענות ואמר כי הנציבות בראשותו ביצעה מהפך בתהליך מיון וקליטת מועמדים לשירות המדינה. "אנו מפרסמים מכרזים מדי יום באינטרנט ובמשרות בעלי ביקוש נמוך, אנו מפרסמים גם בפייסבוק. בשנה האחרונה בוצעו מעל 1,300,000 כניסות לאתר המכרזים. התהליך גרם לכך שבשנה האחרונה נגשו כ-180,000 מתמודדים (כמעט פי 5 מהמועמדים שנגשו לפני שנתיים), לכ-6,500 מכרזים".
דיין הוסיף ואמר "גם בהליך הגשת המועמדות בוצע מהפך. היום הגשת המועמדות נעשית און-ליין בהליך מקוון ובכך נמנעים תקלות הקלדה ונחסך זמן רב. אנו שואפים לכך שמכרז יסתיים תוך 90 יום". לדבריו "יש מכרזים בפרקליטות אליהם נגשים מעל 3,000 מועמדים. מנגד ישנם מכרז לרופאים, אליהם נגשים מתמודדים בודדים". הנציב ציין כי הנציבות מפעילה שירות בצ'אט אליו פונים כ-1,000 איש ביום.
עם זאת, הודה הנציב דיין כי לא הכל פועל כשורה ויש מה לתקן ולשפר. דיין לא ידע להשיב כמה אנשים מוגבלים וכן כמה אנשים חרדים מועסקים בשירות המדינה.