|
טייסים בני 67-65 [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
אל-על מחויבת למצוא תפקידים קרקעיים הולמים לטייסים בני 67-65, אשר שוב אינם יכולים לטוס בשל התקנות הבינלאומיות המגבילות את גילם של הטייסים הפעילים ל-65. כך קובע (יום א', 12.7.15) בית הדין האיזורי לעבודה בתל אביב.
רשות התעופה האזרחית החילה בישראל בנובמבר שעבר את אמנת שיקגו, הקובעת כאמור מגבלת גיל של 65 לטייסים פעילים. ההסתדרות ביקשה מבית הדין לקבוע, כי על טייסים אלו חל "פרק הקרקוע" שבהסכם הקיבוצי, ולפיו מחויבת אל-על להעניק להם פתרונות שימנעו פגיעה בשכרם ובתנאי העסקתם.
השופט
יצחק לובוצקי אומר, כי פרק הקרקוע כשלעצמו אינו חל במקרה זה, שכן מדובר בתקנה שנכפתה על החברה, אך מגיע למסקנה שעל בית הדין לפעול לפי דוקטרינת ה"ביצוע בקירוב" של הסכמים קיבוציים ולהחיל אותו עקרונית על המצב החדש שנוצר. לפיכך, חייבת אל-על לפנות לרשות התעופה האזרחית בבקשה לאשר את המקרים החריגים לגביהם ניתן לאשר את המשך הפעילות, ועליה למצוא "אלטרנטיבות ראויות לעבודה על פני הקרקע" ליתר הטייסים הוותיקים.
בעניין השכר אומר לובוצקי, כי אין זה סביר לדרוש מאל-על לשלם לטייסים שיעבדו בקרקע את אותו שכר שקיבלו באוויר, שכן הדבר יהווה אפליה כנגד עובדי קרקע ותיקים. לכן, עליה לשאוף לשלם להם שכר "שווה ערך לבעל ותק דומה המשמש בתפקיד קרקעי", תוך הותרת כל תוספות השכר שאינן מותנות בביצוע טיסות.
נציגות הציבור חנה קפלינקוב ומאירה עזר הסכימו עם לובוצקי. את אל-על ייצגה עו"ד אפרת בירן, את ההסתדרות ייצגה עו"ד קארין איילון, ואת הטייסים - עו"ד אפרת דויטש.