|
חניון שפירים [צילום אילוסטרציה: איתמר לוין]
|
|
|
|
|
המועצה הארצית לתכנון ולבנייה שבמשרד האוצר אישרה (יום ג', 4.8.15) הקמת חניוני "חנה וסע" במטרופולין ת"א לתקופה של שלוש שנים בהליך תכנוני מיוחד של פטור מתוכנית ומהיתר, לאחר שהשתכנעה כי מדובר בצורך בעל חשיבות לאומית שנדרש לתקופת הביניים בעת ביצוע השדרוג של כביש מס' 1 והקמת הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב.
עם תחילת עבודות ההקמה לטובת הרכבת הקלה בגוש-דן, תוגבל התנועה ברחובות ובצמתים מרכזיים במטרופולין תל אביב. כפועל יוצא, יגברו עוד עומסי התנועה במטרופולין ובהתאם גם הפגיעה בנגישות למרכזי הערים של התושבים, המועסקים והמבקרים.
אחד הפתרונות המידיים להפחתת עומסי התנועה הוא הקמת חניוני "חנה וסע", במקומות שונים ברחבי המטרופולין ומהם יהיה שימוש בשירות הסעיות שיוביל למרכזי הערים. שימוש זה יפחית את תנועת הרכב הפרטי הנכנסת למרכזי הערים בתקופת העבודות. מי שישתמש בחניונים יקבל תמורת 10.5 שקלים חנייה לכל היום ונסיעה באוטובוס למרכז העסקים בתל אביב - באלנבי וביגאל אלון. תדירות הקווים תהיה כל 10 דקות בשעות השיא ו-20 בשעות השפל.
בפני המועצה הארצית הוצגו בקשות להקמת שני חניונים זמניים - במצפה מודיעין ובבית דגן, אשר נדרשים בטווח המיידי של ביצוע עבודות הרכבת הקלה. בשניהם כ-1,500 מקומות חנייה.
בשלבים מאוחרים יותר בהליך הקמת הרכבת, תידרש פתיחתם של חניונים נוספים: חוף תל ברוך, גני יהושע, קריית אריה, קריית שאול, אזור, ברחוב משה דיין בראשון לציון ובאזור הרב מכר (גלילות), שחלקם פועלים כבר היום מכוח פקודת העיריות. חניונים נוספים ייפתחו בהמשך בהרצליה, בכפר סבא ובנתניה.
נת"ע פעלה לאיתור השטחים שישמשו כחניוני "חנה וסע", ואלו נבחרו לאחר בחינה של פרמטרים רבים, דוגמת: היבטי תכנון, בעלויות על הקרקע, היבטי תנועה, מאפיינים פיזיים וסביבתיים של השטח, היתרונות והתועלות התחבורתיים שהם עתידים להניב לציבור ועוד. זאת על-מנת שהשטחים שייבחרו יהיו הראויים ביותר ויתנו את הפתרונות המיטביים ביותר לציבור, ובכך יקלו על הגודש הצפוי ועל הציבור בעת עבודות הרכבת הקלה.
החניונים יוקמו ויופעלו על-ידי חברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים להסעת המונים בע"מ), חברה ממשלתית הפועלת מטעם המדינה לתכנון והקמת הרכבת הקלה.
החניונים שיוקמו הם זמניים בלבד, שכן הם מיועדים לשמש את ציבור הנוסעים בתקופת העבודות להקמת הרכבת הקלה. עבודות אלה עתידות להיערך מספר שנים, ולאחריהן לא יהיה עוד צורך בחניונים אלו, שכן תנועת הנוסעים תתבסס על הרכבת הקלה ועל תשתית הכבישים שתחזור לפעילות סדירה, ובהתאם, שטח החניונים יחזרו לייעוד הקרקע הקבוע בתוכניות בתחומן.