החל מהשבוע עוברים נהגי חברת התחבורה הציבורית דן הדרכות מקצועיות על-ידי עורכי דין ואנשי משטרה העוסקות בהתמודדות מול סוגיות משפטיות של אבטחת התחבורה הציבורית.
ההדרכות אומנם החלו בהשראת פיגוע הדקירה שהתבצע בקו 40 של
חברת דן בינואר השנה. בזכות תושייתו של נהג האוטובוס, הרצל ביטון, שנאבק במחבל הדוקר, נמנע פיגוע המוני. אולם לא יהיה בהכשרות אלה כדי לתת מענה לניטרול מחבל חמוש.
נהגי התחבורה הציבורית, מוצאים עצמם פעמים רבות בקו החזית, חשופים לסכנות. לעיתים יש ביכולתם של הנהגים לצמצמם משמעותית את היקפי הנזק ולהציל חיי אדם. הם עושים זאת במקום מאבטחים שאמורה הייתה המדינה להעמיד, ולמעשה בשל קיצוצים תקציביים נוספה לנהגים מלה נוספת.
העברת האחריות לנהגים היא יוזמה של קצין הביטחון במשרד התחבורה דני שנער. ההדרכות נועדו לתת לנהגים כלים משפטיים להתמודד עם מצבים שונים ולהקנות להם ידע משפטי בנושאים מגוונים כגון סוגיית מעמדו המשפטי של נהג רכב ציבורי, סמכויות המוקנות לו בחוק, סמכויות המוקנות לכל אדם באירועים מסוימים ומשמעויות משפטיות של פעולות שונות. בנוסף לכך, מטרת ההדרכות היא להעצים את ביטחון הנהגים על-ידי מתן כלים בזכותם ידעו להתמודד עם איומים מצד נוסעים, סימנים מחשידים ומצבי חרום.
הראשונים לעבור הדרכות דומות היו נהגי חברת דן בצפון.
על-רקע הטלטלות בחברה, שחייבו פרישת חלק מחבריה, פנה לאחרונה יושב-ראש חברת דן,
שמואל רפאלי, לעובדים בבקשה כי לא יוציאו החוצה את דיבתה של החברה ולא יכפישו אותה בפני מוסדות המדינה, המערכת הבנקאית, שותפיה העסקיים של החברה, אמצעי התקשורת והציבור בכלל. עם זאת ציין כי דן אינה מבקשת להשתיק ביקורת נגדה, וכי ביקורת היא דבר מבורך ולגיטימי. הוא אמר את הדברים לביטאון החברה "קו ישיר".
החרה החזיק אחריו דובר דן, איתן פיקסמן, שאמר כי חובה לתקן את הטעון תיקון, אך לא במחיר העדפת אינטרסים אישיים על פני טובת הכלל. "אם לא נדע לכבד איש את רעהו, אם נמשיך לרסק את 'דן' בתקשורת, אם נמשיך לעקור עיניים ולפזר שטנה ורעל ברחובותינו, לא תהיה לנו זכות לבוא בטענות לאיש. רק לנו היכולת לעצור את הטירוף, להצניע את דרכנו, לשלב זרועות ולקדם במשותף את עתיד ממשפחותינו כולנו", כתב.