כבר בחודשים הקרובים יהיה שדרוג משמעותי במערכות הטכנולוגיות של הרב-קו. כך בישר (יום ג', 28.10.15) מנהל אגף טכנולוגיות ברשות לתחבורה ציבורית ב
משרד התחבורה, שי ג'רבי. הוא דיבר במהלך דיון שקיימה ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת.
"הטכנולוגיה מיושנת והולכת לאחור"
בפתח הדיון, אמר היו"ר
אורי מקלב כי "הרעיונות הטכנולוגיים של משרד התחבורה וחברות התחבורה הציבורית מתקדמים, אך יישומם איטי". לדבריו, "ישנם כיום למעלה משני מיליון כרטיסי רב-קו בישראל ועלינו לוודא שהם פועלים וממלאים את ייעודם בעת שהושק הכרטיס החכם, אבל בפועל לפי התלונות שאנו מקבלים כל העת, אנו מבינים שמדובר בכרטיס שאינו מתקדם, אינו יעיל ובטח שאינו חכם".
מקלב סיפר לנוכחים שפגש לפני ימים אחדים את שר התחבורה ישראל כ"ץ, שסיפר לו על ההשקעה הרבה בתשתיות התחבורה, אבל בשורה התחתונה - אמר - התחבורה הציבורית אינה עומדת ביעדיה, וכוועדת המדע והטכנולוגיה נתמקד בסוגיית הרב-קו. מקלב: "הנוסע שבקצה, משתמש הרב-קו, אינו מעוניין בגרפים, מצגות, תקציבים או דיבורים. מעניינת אותו הנסיעה והנוחות. במבחן התוצאה, מאז כניסת הרב-קו לשימוש בתחבורה הציבורית התארך זמן הנסיעה ובקווים מסוימים זמן העלאת הנוסעים ארוך יותר מהנסיעה עצמה - רק בשל הצורך בתיקוף הכרטיסים והתקלות. למרות תאריכי היעד לפתרון התקלות ברב-קו לא רק שלא התקדמו מבחינה טכנולוגית אלא שבמובנים מסוימים הטכנולוגיה כבר הלכה לאחור, היא מיושנת", הוסיף.
נוסעים ונציגי ארגוני התחבורה הציבורית הציגו שורה של תקלות הקיימות ברב-קו החל מקשיים טכנולוגיים, חוסר סנכרון, חוסר היכולת להזדכות על החוזים הקיימים, חוסר במוקד שירות אחיד לכלל חברות התחבורה הציבורית והצורך להיטלטל כדי לקבל שירות לכל חברת תחבורה ציבורית אחרת, שקיפות ועוד. הנקודה המרכזית שהועלתה בדיון עסקה בעניין הכסף הצבור והקמת מסלקת "ערך צבור" המשותפת לכלל חברות התחבורה הציבורית, מה שאמור להפוך את הכרטיס החכם למעין 'ארנק' לתחבורה הציבורית מבלי שיהיה צורך בהטענת חוזים שונים או כרטיסיות.
שי ג'רבי מ
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית הציג את הטכנולוגיות השונות הקיימות בתחבורה הציבורית וציין כי האגף פועל באופן מתמיד להסדרת הטכנולוגיה בתחבורה הציבורית, כאשר על הפרק הם פועלים לאפשר הטענת כרטיסי רב-קו גם מרחוק. עוד ציין כי משרד התחבורה פועל להתאמת עמדות הטעינה לרב-קו עבור כלל חבורת התחבורה הציבורית וכבר כיום קיימות ברחבי הארץ 100 עמדות 'כל קו', לצד עמדות טעינה שיוצבו בחנויות שונות ברחובות הערים.
"אנשים חוששים ורועדים"
במהלך הדיון העלה מקלב את החסם הטכנולוגי המגביל תיקוף של מספר נוסעים בנסיעת המשך ברכבת הקלה בירושלים באותו כרטיס רב-קו. "אנשים רועדים וחוששים מעלייה על הרכבת הקלה, משום שהנוסעים הנתפסים נקנסים בסכומים גבוהים. זה בלתי אפשרי", ציין.
על כך השיבה עו"ד חוה ראובני, סגנית יועמ"ש משרד התחבורה, כי ישנה הגבלת פרק זמן בין תיקוף לתיקוף ברכבת הקלה על-מנת שכרטיס לא יתוקף פעמיים. גם עזאל ותיק, דובר חברת 'סיטיפס', הסביר כי המערכת הנוכחית פועלת לפי הנחיה של משרד התחבורה על-מנת למנוע חיובים כפולים, וכי הם נמצאים בדיונים עם משרד התחבורה על-מנת לשנות את ההנחיה. על כך תהה יו"ר הוועדה ח"כ מקלב מדוע הרכבת הקלה הינה גוף התחבורה הציבורית היחיד שאוכף את ההנחיה, לעיתים תוך מעורבות של המשטרה. "מצער שנסיעה תמימה ברכבת הקלה עלולה להסתיים במעצר", נזף מקלב בנציג סיטיפס.
בישיבה השתתפו גם האחראים על הטכנולוגיות בחברות התחבורה הציבורית אגד, דן,
רכבת ישראל,
אגד תעבורה, קווים, מטרופולין ופורום חברות התחבורה הציבורית הפרטיות. הם הציגו את היוזמות הטכנולוגיות השונות לפישוט מערכות התיקוף וההטענה של כרטיסי הרב-קו באותן חברות, לצד הרחבת השימוש ב'ערך צבור'.
את הדיון סיכם יו"ר הוועדה מקלב, שציין כי "ישנן טכנולוגיות רבות וחבורת התחבורה הציבורית ומשרד התחבורה הציגו שורה של פתרונות, אך לצערי יישום הדברים מתעכב. ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת רואה בנושא רב-קו כמהלך ראשון במעלה, ותקיים ישיבות מעקב לפתרון הקשיים הטכנולוגיים העומדים בפני נוסעי התחבורה הציבורית".