ועדת המשנה לתחבורה ציבורית דנה (יום ג', 10.11.15) במעמד נהגי התחבורה הציבורית, לנוכח הידרדרות תנאי ההעסקה בענף. היו"ר
דב חנין פתח את הדיון ואמר כי הוא מברך על ההתקדמות בנושא העלאת שכר נהגי ה
אוטובוסים, אך השכר הוא רק מרכיב אחד מהתנאים שצריכים טיפול.
מנהל אגף תכנון, תפעול ורישוי תחבורה ציבורית ב
משרד התחבורה, דרור גנון, אמר כי הוא מקווה שהחתימה על העלאת השכר ל-39 שקלים לשעה תעשה בימים הקרובים. הוא הוסיף כי המשרד ביקש תקצוב למסע פרסומי שיעלה את תדמית הנהגים ומתכוון לקצר את הביורוקרטיה לגיוס נהגים חדשים. הוא העריך כי חסרים בענף כ-800 עד 1,000 נהגים.
מיקי לוי: האוצר הורג את החברות
יו"ר ועד
אגד תעבורה, יצחק קשקש, אמר כי כדי להביא שכר ראוי נהגים צריכים לעבוד 270 שעות בחודש - כלומר עובדים חודשיים בחודש. הוא ציין כי כל 12-10 שנים מתחלפת החברה בשל מכרזי משרד התחבורה - והנהגים מאבדים את הוותק והזכויות שלהם. קשקש קרא גם להכיר בנהג כמקצוע ולטפל באכיפת תקנה 168 לשעות מנוחה לנהגים. ח"כ
מיקי לוי (יש עתיד) שהיה בעבר מנכ"ל אגד תעבורה, העיר כי גם טייסים טסים לארה"ב 11 שעות ללא מנוחה. קשקש ויתר הח"כים בדיון השיבו ללוי ואמר כי לנהג אוטובוס אין טיס אוטומטי וצוות, הוא לא מטפל בנוסעים ולא מנקה את המטוס שלו אחרי הטיסה. לוי טען כי המדינה היא שהכבידה על מפעילי התחבורה הציבורית ואם האוצר ישאיר להם יותר כסף הם ישלמו יותר לנהגים. "האוצר הורג את החברות, הייתי שם וניסיתי להזיז את זה, אך לא הצלחתי בגלל הזמן הקצר", אמר.
יו"ר ועד קווים, ניסן נמני, סיפר על שעות העבודה הארוכות ואמר כי אתמול בילה 7 שעות בפקקים בלי הפסקות. "כשירדתי מהאוטובוס עשיתי את הצרכים במכנסיים, וזה לא המקרה היחיד". במהלך הדיון הצטרפו לדברים נהגים נוספים, שסיפרו גם הם על שעות העבודה הארוכות ועל כך שהם נאלצים לעשות צרכים בבקבוקים ולעיתים בשדות פתוחים ובמקומות חשופים, לרבות נהגות. הם הסבירו כי המפעילים נותנים פרשנות משלהם לתקנה באופן המצמצם את המנוחה. ח"כ
אורי מקלב (
יהדות התורה) אמר: "לא חשבתי שבדיון על נהגים ושכר נשמע סיפור כל כך קשה". הוא קרא למשרד התחבורה לטפל גם בזה וגם בנושא השכר - ולקבוע נקודות זכות במכרזים למפעילים שישלמו שכר ראוי לנהגים. גנון התייחס לנושא השירותים ואמר כי המשרד ישמח לסייע בעניין. הוא הוסיף כי המשרד יעלה לדין קציני בטיחות שלא יקפידו על שעות המנוחה לנהגים.
יהונתן קריספין, יו"ר ועד אפיקים, אמר כי תקנה 168 נלקחה מהצבא, ולא ניתן להשוות בין חייל נהג לנהג בן 60 בעלי משפחות הנתון ללחצי הנושאים. הוא סיפר שנהג באפיקים קיבל דוח על כך שהתפנה במקום ציבורי, ועל כך שהוא רואה נהגים שגם מתדלקים, גם מחזיקים כריך וגם מתפנים.
מנכ"ל מטרופולין
אילן קרני אמר כי הרשויות המקומיות אינן נותנות לנהגים מקומות להתפנות ולשתות קפה ואינן אוכפות חנייה בתחנות. מנכ"ל קווים ציון פת אמר שצריך לטפל בתנאים מעבר לשכר וצריך לתקן את תנאי הנהגים במכרז. פת סיפר שבביקור בדנמרק למד שנהג תחבורה ציבורית עובד 7.5 שעות ביום מקסימום ומשתכר שכר ראוי.
היו"ר חנין סיכם את הדיון ואמר כי הדיון מהווה התחלה של מהלך לשיפור תנאי העסקת הנהגים. "אנחנו לא מוכנים להשלים עם המצב ונהיה בני ברית של הנהגים לשינוי. התנאים של הנהגים בלתי אפשריים, לא מכבדים אותם ואת הנוסעים", אמר. הוא הוסיף כי הוועדה תומכת בדרישה לאפשר לנהגים לצבור וותק במעבר בין חברה לחברה ואמר כי הוועדה תמשיך לעקוב אחר הנושא.