ועדת הכספים אישרה (יום ד', 2.12.15) פטור מבלו (מס על דלקים) על סולר המשמש חברות לייצור חשמל כמלאי לצורך גיבוי בלבד לייצור חשמל. מדובר במקרים בהם יצרני החשמל נאלצים לעבור לשימוש בדלקים במסגרת תהליך הפקת החשמל במקרים בהם מופסקת הזרמת הגז למשל. במקרים אלו עליהם לעבור לשימוש בסולר או בדלקים אחרים ממלאי הגיבוי שהם מחויבים להחזיק על-פי חוק.
הפטור הוא חד-פעמי עבור רכישה ראשונית של מלאי הסולר עד לגובה המכסה שנקבעה ע"י משרד התשתיות הלאומיות והאנרגיה לכל יצרן בנפרד. מדובר בהקלה משמעותית, שכן מחיר הבלו עומד כיום על מעל ל-3 ש"ח לליטר דלק/סולר והמלאים בהם מדובר עומדים על עשרות ומאות אלפי טונות של סולר. הפטור יינתן על רכישה חד-פעמית כאמור, רטרואקטיבית החל מה- 1.1.2015.
ממלא-מקום יו"ר ועדת הכספים, ח"כ
יצחק וקנין, בירך על המהלך ואמר ש"נכון לעודד את יצרני החשמל ולהקל על חברות חדשות שנכנסות למשק האנרגיה. כמובן, שאם משרד האנרגיה יחליט על הגדלת מאגרי הגיבוי גם בחברות הקיימות, הן ייהנו מהפטור על החלק הנוסף על הכמות הקיימת זה מכבר. משרד האנרגיה קובע את מכסת מלאי הגיבוי לכל יצרן בהתאם לגודל שלו".
מנהל תחום בכיר, כלכלה ותכנון, ברשות המיסים, קובי בוזו: "מחייבים את יצרני החשמל שיש להם מתקנים המוזנים בגז טבעי בחוק, להחזיק מלאי דלק לגיבוי לשימוש בעת הצורך. למרות שהדלק/הסולר אינו משמש אותם לצורך הפקת החשמל בשגרה. כלומר, אינו משמש למלאי עסקי רגיל אלא כמלאי לצרכי חרום במשק החשמל בלבד, הם נדרשים לשלם את הבלו עבורו. על-כן מוצע להעניק פטור מלא וחד-פעמי מבלו, שכיום עומד על כ-3 ש"ח לליטר. החברה תרכוש את הדלק, תאחסן אותו ותקבל פטור. לאחר מכן כשתחדש, כשתצטרך להריץ מנועים כגיבוי לגז טבעי ובעקבות זאת ימלאו מחדש את המלאי, לא ייהנו עוד מהפטור. משרד האנרגיה קובע כמה סולר/דלק כל חברה תחזיק כמלאי גיבוי".
מנהל יחידת מינהל הדלקים בחברת החשמל, שמשון ברוקמן בירך על המהלך אך ציין: "תמוה למה הפטור לא יחול על כל הפועלים בענף? חברת החשמל מחויבת להחזיק מלאי חרום של 200 אלף טון ולא מקבלים את הפטור כי מחריג תקופה ואומר שהוא רק לחדשים. כלומר ליצרנות הפרטית שמקבלת פטור בעוד היצרן הציבורי לא נהנה ממנו. כך גם אזרחי ישראל לא ייהנו ממנו, בעוד תעריפי החשמל שהם משלמים נגזרים ממחיר הדלקים. לכן אנחנו מבקשים שגם המלאי של חברת החשמל ייהנה מהפטור. בקיץ האחרון השתמשנו ב-80 אלף טון. צריכת הסולר היא לגיבוי זה לא דלק עיקרי. זה נראה כמו איפה ואיפה כעת ששחקנים חדשים יקבלו פטור. אם התקנה הזו תישאר בעינה את המחיר ישלם הציבור. שלטונות המס מגלגלים את זה לציבור".
ברוקמן אמר שבמענה לפנייתו לרשות המיסים "הועלתה הטענה שקנינו את הדלק לפני למעלה מעשור ולכן איננו זכאים לפטור. הטענה איננה נכונה רק במשבר הגז האחרון קנינו 2 מיליון טון סולר. מי שאמור ליהנות מזה זה הציבור. הציבור לא נהנה מהפטור הזה רק יצרנים פרטיים".
קובי בוזו מרשות המיסים השיב: "מדובר במלאי שנרכש לפני למעלה מעשור וייהנו מהפטור רק אם יגדילו להם את מכסת המלאי שיצטרכו להחזיק. רכישת הדלקים לתפעול והייצור השוטף איננה רלוונטית כאן".
ממונה בלו ברשות המיסים, רווית נעים: "גם חברת החשמל תהנה מהפטור, ככל שתידרש להגדיל את מלאי הגיבוי ולרכוש מעתה עוד סולר לצורך כך בלבד. כל מלאי שנרכש או שיירכש החל מה- 1.1.2015 ייהנה מהפטור. זה רטרואקטיבי לכולם. כל כמות חדשה שיירכשו יקבלו פטור כמו גופים אחרים. כשהמלאי הזה נרכש הבלו היה נמוך מאוד 30 אג' לליטר לעומת 3 ₪ ויותר כיום וזה גם גולגל על הצרכן, כך שבכל מקרה חברת החשמל לא יצאה מופסדת".
הפטור יוביל לירידה צפויה מהכנסות מדינה ממיסי בלו של כ-50 מיליון ש"ח בשנה. התקנות הקובעות את הפטור אושרו פה-אחד.