ארגון כוח לעובדים, הטוען להיותו הארגון היציג של עובדי חברת
סופרבוס, הודיע כי ישבית ליממה שלמה (יום א', 20.12.15) את כלל קווי החברה. זו השביתה החמישית שעליה מכריז הארגון.
השביתות הקודמות לא היו מלאות. בסופרבוס אומרים כי מעל 80% מהשירות פעל לנוכח חוסר היענות מצד מרבית העובדים, ואילו בכוח לעובדים טוענים את ההפך ואומרים כי היו 80-70 אחוזי חריגות. כלומר, שיבושים קשים.
אין זו הפעם הראשונה בה מכריז כוח לעובדים על שביתה כמה שעות לפני שהיא פורצת, באופן שאינו מאפשר לנוסעים לקבל עידכון מראש על השביתה. האם הדבר נועד במטרה לסכל הוצאת צו מניעה מבית משפט שימנע את השביתה? בכוח לעובדים מכחישים ואומרים כי זהו צעד טקטי שנועד למנוע מהחברה לסכל את השביתה. על הפגיעה בנוסעים הם אומרים כי עם כל הצער שבדבר, מטיבה של שביתה הוא גם לעשות נזק.
בהנהלה אומרים כי רק כמה עשרות בלבד מבין כ-650 נהגים סופרבוס נענו לקריאה לשבות בשביתות הקודמות - בבית שמש ובעפולה, אך לא בטבריה וביקנעם. בכוח לעובדים מדברים על מאות עובדים בכל הסניפים. בהנהלה טוענים שכוח לעובדים מעסיק עובדים בשכר שיחסמו את האוטובוסים בחניונים, ובכוח לעובדים מגחכים ואומרים שכוח לעובדים הוא עמותה קטנה ושבמפגינים היו רק שלושה עובדים בשכר וכל היתר מתנדבים מארגון קו לעובד ותנועות נוער התומכות בזכויות עובדים וכמובן נהגים. הם אף מזמינים את התקשורת לבוא ולצלם את מאות הנהגים השובתים במסופים.
האם כוח לעובדים הוא הארגון היציג? בסופרבוס, הטוענת שלא, אומרים כי לעובדים אין ארגון יציג וכי הוגש להם רק מספר קטן של חתימות, והיתר לא נמסר מחשש שכביכול תהיה התנכלות לאותם עובדים. בכוח לעובדים דוחים את הטענה ואומרים שהארגון שלח ב-26 באוקטובר חבילה ובה 314 טופסי הצטרפות של כ-50% מן העובדים שבהם כל שם נבדק בקפידה.
בסופרבוס אומרים כי כוח לעובדים אינם פונים לבית הדין שיכיר בהם כארגון היציג ויכפה על ההנהלה לנהל איתם מו"מ משום שהם יודעים שאין להם את מספר החתימות הדרוש. בכוח לעובדים טוענים מנגד כי זו בדיוק הסיבה שבגללה ההנהלה אינה מבקשת צו מניעה למרות שהיא חייבת לנהוג כן משום שמדובר בשירות ציבורי. הם הדגישו כי למרות ההתראה הקצרה שניתנת, יכולה הייתה החברה לפנות לבית הדין גם תוך כדי שביתה ולטעון שמדובר בסכסוך עבודה לא-חוקי.
היועצת המשפטית של המשטרה הורתה למנוע חסימת אוטובוסים רק כאשר הם מחוץ לחניונים, אך לא להתערב כאשר הם נחסמים בחניונים עצמם. משום שמדובר בשטח פרטי והדבר מצריך הגשת תלונה במשטרה על הסגת גבול. זו הסיבה שבגללה מוציאה ההנהלה את האוטובוסים בשעות הקטנות הלילה אל מחוץ לחניונים. כוח לעובדים ואנשי הוועד חוסמים את האוטובוסים כדי למנוע שבירת השביתה באמצעות נהגים אחרים של החברה ובאמצעות נהגי היסעים מחברות אחרות, שלדבריהם העסקתם בניהוג תחבורה ציבורית אסורה על-פי חוק.
בסופרבוס אומרים כי החברה נענתה להזמנת מנכ"ל
משרד התחבורה עוזי יצחקי לקיים פגישה מחר (יום א') אחר-הצהריים, יחד עם הממונה על יחסי העבודה במשרד הכלכלה וכוח לעובדים, אך למרות זאת, בכוח לעובדים מעדיפים להתנהג בבריונות ובאלימות, בניסיון לסחוט עוד את הנוסעים והנהגים. בהנהלה ציינו כי זו אינה הפעם הראשונה שהארגון מסרב לבקשת משרד הכלכלה ופועל באופן פרוע ובניגוד לחוק.
בכוח לעובדים אומרים מנגד כי קודם לפגישה שאלו את מנכ"ל משרד התחבורה האם יו"ר החברה
אלי בליליוס ידבר איתם, ונענו בשלילה. "את הטענות של אלי בליליוס אנחנו שומעים בתקשורת, או כשהוא מגיע בארבע לפנות בוקר לחניונים ומפריע לשביתה", אמר ל-News1 אסף בונדי, רכז ענף התחבורה הציבורית בכוח לעובדים. "אם הוא לא בא לדבר איתנו ולא מציע גורם שיברר בפרק זמן מוגבל האם אנחנו ארגון יציג או לא, אין לנו עניין לשבת ולשרוף זמן".
משרד התחבורה טרם השמיע את קולו מאז פרוץ השיבושים. לבונדי גם טענות על משרד התחבורה, שבמקום לתבוע מסופרבוס לעמוד בתנאי המכרז ולקיים את חוק ההסכמים הקיבוציים, יושב על הגדר.