"482 בני אדם נהרגו ב-2003 בכבישי ישראל, מספר עצום אפילו ביחס לנפגעים כתוצאה מפיגועי הטרור, אך עדיין הנמוך ביותר מזה 20 שנה" - כך פתח הבוקר (ה') אביגדור ליברמן, שר התחבורה, את סיכום 2003 וצפי 2004 בנושא הבטיחות בדרכים שערך עם בכירי משרדו - במסיבת עיתונאים שהתקיימה בבית סוקולוב בתל אביב.
בשנה הקרובה יתמקד משרד התחבורה בהגנה על הולכי הרגל, יחמיר עם נהגי הרכב הכבד - משאיות ואוטובוסים, ועם נהגים צעירים, יקדם את פרויקט האכיפה האלקטרונית - עם מאות מצלמות מהירות שייפרשו בכבישי המדינה וכן ינסה להשפיע על בתי המשפט להחמיר את ענישת עברייני התנועה.
ניצב יעקוב רז, מפקד משטרת התנועה הארצית, אמר כי בכל המדדים נרשם השנה שיפור משמעותי. "עם 30 מיליון השקלים שהבטיח האוצר להעניק לפרויקט המצלמות - ב-2004 ישתפר המצב עוד יותר".
רז גילה כי השנה יקבלו כל בוחני התנועה מכשירי GPS (מכשיר ניווט לוויני שיבטיח כי הבוחנים לא ילכו לאיבוד) וכן תיאר את פרויקט "דרך ארוכה" בביצוע ניידות סמויות, באמצעותו תפסו 80% מהמעורבים בתאונות 'פגע וברח'. רז אמר כי הוא מצדד במיסוד חוק הספורט המוטורי בישראל (מרוצי מכוניות) - אך הזהיר כי עד לעיגונו ימשיך להיאבק במרוצים הפיראטיים.
המנהל החדש של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ולדימיר רובין, אמר כי החליט לנצל את מחויבות משרד האוצר לממן פרויקטים בטיחותיים להגנת הולכי הרגל. בכך פתר רובין מבוכה מסויימת שהשתררה לפני כשבועים באולם ועדת הכלכלה של הכנסת, עת כל מומחי התנועה לא ידעו כיצד לקבל את האתגר שהציב בפניהם שר האוצר - להצביע על פרויקט בטיחות בודד אותו כדאי לסבסד מיד.
ד"ר רחל רותם ממשרד החינוך טמרה כי משרדה ימשיך גם השנה בעריכת הקורס המתקדם למנהלי מטות בטיחות עירוניים, שנערך ב- 2003 בהצלחה רבה. היא תיארה את ההנחיות החדשות להולכי רגל, ואת החינוך התעבורתי לכיתות י"א ולנהגי טרקטורונים.
הממונה על ההסברה ברשות הלאומית, אתי וילנאי, הציגה את תשדירי השירות שערכה השנה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, בין באמצעות שירות הסרטים ובין באמצעות הלפ"מ (לשכת הפירסום הממשלתית) הנמצאים במאבק חריף על תקציבי הרשות.
וילנאי הסבירה כי הפרסום ברדיו זול ולעיתים אפקטיבי ונגיש יותר לנהגים, דעה בה מחזיק גם הממונה עליה, ולדימיר רובין.
מנכ"ל מע"צ, אלכס ויז'ניצר, התקשה במתן תשובה לשר אודות הפרויקטים בהם הוא עוסק, אולי מפאת היותו חדש יחסית בתפקידו. הוא תיאר אמצעים לשיפור הכבישים, אך קבע כי בכל המדינה מדובר ב- 15 ק"מ בלבד של דרך המטופלת באמצעים המיוחדים. מאידך הביע ויז'ניצר תקווה כי פרוייקט דרכי הנסיעה הייחודים לאופניים אכן ייצא לדרך.
היועצת המשפטית למשרד התחבורה, עו"ד מלי סיטון, הציגה קשת רחבה ורהוטה של פרוייקטים בהם עסקה בשנה החולפת ופרוייקטים נוספים המתוכננים לשנה החדשה. לדבריה תכנית מגרשי ההדרכה עליה מדברים מזה תקופה ארוכה, תיכנס לתוקף עת ממ"י תקצה את חצי תריסר מהמגרשים הנדרשים.
סיטון סקרה בפרוטרוט את ההחמרה בענישת עברייני התנועה, ותיארה את החידושים הצפויים, בהם האיסור על התקנת מסך טלוויזיה - העלול להסיח את תשומת לב הנהג מהמציאות העגומה בכביש.
בסיום האירוע גילה שר התחבורה כי בתוך כחודשיים ימונה מדען ראשי חדש למשרד התחבורה, תפקיד שלא היה מאויש מאז עזב אבישי צדר לפני כעשר שנים את תפקידו.
כמועמד ריאלי הועלה שמו של פרופ' דוד שנער, איש אוניברסיטת באר שבע, הנמצא רבות גם בוושינגטון, ארה"ב, ברשות האמריקנית לבטיחות בדרכים - NHTSA.
יודגש כי משום מה איש מהנוכחים לא הזכיר בדבריו את פעילות עמותת "אור ירוק", אשר רק בשבוע שער ערכה כנס גדול אליו הגיעו כל הנוכחים בכנס היום, ועוד מאות מוזמנים נוספים.