רשות מקרקעי ישראל ומשרדי האוצר והשיכון חתמו על חוזה עם החברת הממשלתית לשירותי איכות הסביבה, שבו התחייבה החברה לטהר בהדרגה, בשש השנים הקרובות, קרקעות של בסיסי צה"ל והתעשיה הצבאית. לאחר מכן יפונו הבסיסים, ועל הקרקעות ייבנו - לא יודעים מתי - 104 אלף דירות, מהן 62,500 דירות על קרקעות צה"ל וכ-41,500 דירות על קרקעות של התעשיה הצבאית. החברה שיקמה בעבר את רמת חובב.
התוכנית המובילה היא לבנות 32,000 דירות במתחם תעש ברמת השרון. תחילה יש לטהר את הקרקע. מתי? לא נאמר. הטיהור יושלם לכל המאוחר בשנת 2022, בעוד שש שנים.
בנוסף, יטוהרו וישוקמו קרקעות של ארבעה מפעלי תעש, האמורים לעבור לאתרים אחרים. הקרקע בטירת הכרמל מיועדת לבניית 4,000 דירות, בנוף ים ל-3,900 דירות, ברובע ערבי נחל בגבעתיים ל-850 דירות, בשכונת בית הכרם בירושלים ל-700 דירות.
החלק השני של התוכנית מתייחס לטיהור ולשיקום שישה מחנות של צה"ל המיועדים לבניית 62,500 דירות. החלוקה: צריפין 17,000 דירות, שדה דב 16,500 דירות, תל השומר 15,000 דירות, סירקין 12,000 דירות, בסיס השלישות ברמת גן 1,200 דירות, רחוב הורודצקי (מזרח תל אביב) 800 דירות.
רישום כפול של שדה דב
מסיבה לא ברורה, רשם משרד האוצר את היקף הבנייה הצפויה בשדה דב פעמיים - 16,500, פעם אחת, ועוד 16,500 על אותן קרקעות, לאחר כמה שורות. כך ניפח האוצר בצורה מלאכותית את היקף הבנייה הצפוי, והעלה אותו מ-104 ל-120.5 דירות.
"תוכניות לא מעשיות"
ראשי רשויות ביקרו באחרונה כמה מהתוכניות, ואמרו כי אינן מעשיות. ראש עיריית קריית אונו
ישראל גל הודיע, כי העירייה לא תאשר בנייה על קרקעות תל השומר, כל עוד לא ייסללו דרכי גישה, כולל רכבת, ותיבנה תשתית מתאימה. דרישות דומות העלו ראשי רשויות רמת השרון וראשון לציון. ראשי הערים מציינים כי התוכניות אינן מדברות כלל על תשתית ותחבורה. התחלת הבנייה במתחם שדה דב וסביבותיו מיועדת ל-2023 לכל המוקדם.