ברוב של 45 מול 33 דחתה מליאת הכנסת בקריאה טרומית את הצעת החוק הפעלת תחבורה ציבורית ביום המנוחה השבועי שהגישו חברי הכנסת
יעל גרמן,
קארין אלהרר ו
יואל רזבוזוב (יש עתיד). בהצבעה נכח גם ראש ה
ממשלה בנימין נתניהו, שהצביע נגד.
הצעת החוק ביקשה להסמיך את הרשויות המקומיות לקבוע אם ינועו מיניבוסי תחבורה ציבורית בשטחן, וזאת באמצעות ביטול השיקול המתחשב במסורת ישראל והחלפתו בשיקול כלכלי וכן הכפפה של החלטת השלטון המרכזי להחלטת השלטון המקומי, קרי: צמצום בסמכויות
משרד התחבורה.
שר התחבורה ישראל כ"ץ נימק את התנגדות הממשלה, ואמר כי היא ממשלה זו, כמו יתר הממשלות שקדמו לה מקום המדינה, מתנגדת ליוזמות חקיקה המנוגדות לסטטוס-קוו בענייני דת, ונועד לשמר יחסים תקינים בין מגוון אוכלוסיות שונות - יהודיות ושאינן יהודיות, ואכן לפי הסטטוס-קוו פועלת
תחבורה ציבורית בשבת בישובים ערביים ובחיפה.
כ"ץ הסביר כי אין מדובר רק בהיבט התחבורתי של איך לתכנן תחבורה ציבורית, לשפר את הבטיחות וכד', אלא בעניין עקרוני פוליטי. לדבריו, החקיקה הקיימת, לפיה יתחשב שר התחבורה ככל שניתן במסורת ישראל, מעגנת את הסטטוס-קוו, והיא עומדת מעל תפקודו של כל שר אשר יהיה במשרד, ועומדת מעל השיקול המקצועי. עוד אמר כי השר עצמו אינו עוסק במובן הטכני, ומי שעוסק בכך הוא הפקידות המשרדית שמתרגמת את החוק לשפה המקצועית בהתאם לשינויי הזמנים בשעון הקיץ ובשעון החורף, גם אם הציבור מקבל שירות פחות מושלם.
השר עקץ את ח"כ גרמן, ושאל אותה מדוע לא יזמה את הצעת החוק כאשר הייתה בממשלה. גרמן לא השיבה, אך אמרה כי היא מעריכה את כנותו של השר ומבחינה במצוקה בשפת הגוף שלו. לדבריה, כאשר החליטה מועצת עיריית הרצליה לדרוש ממשרד התחבורה הפעלת תחבורה ציבורית בשבת, הצביעו הסיעות הדתיות - המפד"ל,
ש"ס ו
יהדות התורה - נגד, אך לא הפילו את הקואליציה העירונית. היא ציטטה סקר של עמותה המקדמת תחבורה ציבורית בשבת ממנו עולה כאילו 52% מהדתיים תומכים בתחבורה בשבת כאמור. סקר זה מנוגד לסקרים אחרים שנערכו בנושא, כגון סקר מכון מסקר, המתמחה בסקרים לציבור הדתי לאומי, שמצא כי כ-85% מבני המגזר הדתי-לאומי מתנגדים להפעלת תחבורה ציבורית בשבת באזורים חילוניים מובהקים, ורק 15% תומכים בה.