|
[הדמיה: משרד אדריכלים מן-שנער]
|
|
|
|
|
רשות מקרקעי ישראל תעביר 360 מיליון שקל מתוך הכנסותיה השוטפות, לרשות שדות התעופה, כדי לממן את בניית שדה התעופה החדש תמנע בנגב. כך התברר בישיבת מועצת מקרקעי ישראל, שנערכה בשבוע שעבר (יום ד', 15.6.16), ומביקור של ראשי רמ"י אתמול (ג') במשרדי הרשות בנתב"ג.
שיטה זו של מימון פרויקט לאומי היא לכאורה תקציב ב', כלומר השקעת מאות מיליוני שקלים מכספי המדינה שלא בדרך החוקית והמסודרת של תקציב המדינה. לא ברור אם החשבת הכללית באוצר אישרה או תאשר העברת הכספים. אשתקד, כזכור, התנגדה החשבת הכללית נמרצות לשיטה דומה, שמשרד הביטחון ורמ"י ביקשו להפעיל - העברת מאות מיליוני שקלים מכספי רמ"י, כדי לממן חלקית בניית בסיסי צה"ל בנגב.
מקור ממשלתי בכיר הסביר ל-News1, כי במקרה של רשות שדות התעופה (רש"ת) אין ברירה, לדעתם, אלא ללכת בדרך זו. המקור: "הכנסות שדות התעופה באות בעיקר מאגרות, ואין לה כסף לממן השקעה של מאות מיליוני. מצד שני, המדינה לא תיקצבה את הוצאות הקמתו של השדה החדש. לכן אין ברירה אלא לממן בדרך זו".
מה ההצדקה לכך שרמ"י תממן הקמת שדה תעופה?
המקור: "בניית השדה בתמנע תאפשר להעביר לשם את שדה התעופה של אילת. כך יתפנה מתחם השדה, עשרות רבות של דונמים, הנמצאים בבעלות רמ"י, שניתן יהיה לבנות עליהם אלפי דירות, בתי מלון ושטחי מסחר. ההכנסות ממכירת המגרשים יכסו את 360 מיליון השקלים, ואף יותירו רווח".
האם התרגיל חוקי?
המקור: "רשות מקרקעי ישראל סבורה שהדבר חוקי, והוא מהווה מה שקרוי קדם מימון". (הנהלת רמ"י אישרה זאת ל-News1).
האם עיריית אילת והתושבים מסכימים ליציאת השדה מרכז העיר?
המקור: "כן. מסלול ההמראות והנחיתות קרוב מאוד לבנייני מסחר ומשרדים רבים. אם חלילה תהיה תאונה, יהיה אסון, והעירייה חוששת כל העת שזה עלול לקרות".