במסגרת ישיבת המשך משותפת של הוועדה לזכויות הילד בראשות ח"כ ד"ר יפעת שאשא ביטון וועדת המדע והטכנולוגיה בראשות ח"כ
אורי מקלב בנושא 'מיגור תופעת שכחת ילדים ברכב', הוצגה (יום ד', 3.8.16) תוכנית כוללת ללחימה בתופעת שכחת ילדים ברכב.
בשבוע שעבר סוכם בדיון בנושא בוועדה לזכויות הילד כי בהובלת משרד הבריאות והשר
יעקב ליצמן, יישבו משרדי הממשלה השונים למרתון דיונים על-מנת להעמיד בתוך שבוע תוכנית חרום ללחימה בתופעת שכחת הילדים ברכב. לצד כך קוימו מספר פגישות עם נציגות הגננות כדי לקדם מענה לילדים שלא יגיעו בזמן לגנים. היום הוצגו הממצאים השונים שהתגבשו לתוכנית חרום למיגור התופעה.
בפתח הדיון הודיע נציג
משרד התחבורה כי במסגרת מרתון הישיבות אומצה במשרד קריאת הוועדה להחלת תקינה בנושא שתחייב אמצעי התרעה טכנולוגי ברכב פרטי.
מנהל אגף הרכב במשרד התחבורה, משה ויצמן: "במסגרת צוותי החשיבה שיזמה הוועדה קיימתי דיון בנושא ואתמול הוקם צוות עבודה שבתוך שבועיים עד חודש ינסח מסמך תקינה שיוגש לשר עם מענה לכלל השאלות. התקינה תחיל חובה על התקנת מערכת בטיחות בכל כיסא בטיחות לילדים ברכב, הכוונה שהיא שהתקנה תוחל בשלב ראשון ל-3 שנים כדי לבחון את ההשלכות".
ויצמן פירט על אודות התקינה המתגבשת: "מדברים על הרבה מאוד מערכות, יש סכנה במערכת לא בדוקה, לכן הצעתנו היא לחייב מערכת שעומדת בתקן. זו לא תהיה מערכת של 50 ש"ח, העלות תהיה בין 500 ל-1000 ש"ח. אנחנו מפנים הרבה דברים חשובים ומתעסקים רק בזה כרגע. התקן נותן מרחב גדול לכניסת מערכות שונות, מדובר במערכות שיכולות לעבור מרכב לרכב".
במהלך הדיון ציינו, ח"כ שאשא-ביטון וח"כ מקלב כי יקדמו את התקינה מול ועדת הכלכלה ומול הממשלה בעזרתו של שר הבריאות שצוות משרדו ריכז את מרתון ישיבות משרדי הממשלה בנושא.
יו"ר ועדת המדע מקלב: "אנו במאמץ צפוף כדי לקדם את הנושא הזה, 5 ילדים שנפטרו בתוך זמן קצר הביאו אותנו ואת כל משרדי הממשלה לאמירה 'עד כאן'. אנחנו רואים את המאמץ לקדם פתרון בזמן קצר, ואנחנו כאן לוודא כדי שזה יקרה במהירות וביעילות".
במקביל הציגה שאשא-ביטון כי סוכם מול משרד החינוך ובהסכמת הגננות כי תיבנה בכל מסגרת חינוכית תוכנית לאופי הדיווח על אי-הגעה של ילד לגן, הן מצד ההורים והן מצד הצוות החינוכי. כאשר ההורים יתבקשו להודיע על ההיעדרות ובמקרים חריגים יפנו הגננות להורים כדי להבין מדוע הילד נעדר. משרד החינוך מנסח בימים אלה מסמך שיעגן את הנושא.
שאשא-ביטון: "אנחנו נמצאים כאן היום כסיכום של שבוע רווי דיונים, אם זה בדרגים המקצועיים מול משרדי הממשלה, אם זה מול נציגות הגננות והמעונות כדי למצוא דרך טובה לכולם, וכולם רוצים להיות חלק מהמאמץ הזה ולכן גם הגענו לסיכומים".
מנהלת המחלקה לגננות בהסתדרות המורים, לילי פוקמונסקי: "אני מברכת על מה שנעשה כאן, אנחנו גאות להיות שותפות למהלך החשוב הזה למען הילדים שהם גם הילדים שלנו, היו דיונים סוערים אבל אני שמחה ונרגשת שהגענו לפתרון למען הילדים ואני מברכת את המעורבים על המחויבות וההתמדה".
גם הגנים הפרטיים הודיעו כי יתגייסו למהלך, ע"וד קרן איוס יו"ר האיגוד הארצי לגנים פרטים: "קיבלנו את הילדים שלמים ואנחנו רוצים להחזיר אותם שלמים, הגננות שלי הסכימו למהלך. הכנסנו גם אפליקציה חכמה שתשלח הודעה לכל מי שלא הגיע לגן. נצא גם במהלך הסברה כולל".
חגי פורגס, מנהל תחום מטה מעונות יום במשרד הכלכלה, ציין מנגד כי במשרד רואים קושי בישום מצד מעונות היום שבאחריותם: "הדגשנו שבכל נושא המשאבים והתקציב אנחנו מוכנים להירתם. נפעל בתוכנית רב שנתית ובהסברה להורים, אך לעניין הודעות להורים זה מתווה שאנחנו עדיין צריכים לבחון לעומק, אנחנו לא רוצים להטיל אחריות".
שאשא-ביטון השיבה על הדברים: "לא דיברנו על חיוב או סנקציות, אני בטוחה שמטפלות יהיו מוכנות להירתם במקרים חריגים. נהינו עם חסר אחריות? מה הפחד מהמילה הזו אחריות?"
מקלב הוסיף: "אני מבקש שבתוך שבועיים תגיעו למסקנות בנושא הזה, דווקא הגיל שלכם עד 3 הוא הרבה יותר פגוע ויותר חשוף".
במסגרת התוכנית הוכרזו על-ידי נציגת משרד הבריאות, מירי כהן, סיכומים על-אודות צעדים נוספים להם התחייבו משרדי הממשלה:
במערכת החינוך יתקיימו בימי ההיערכות לקראת פתיחת שנת הלימודים הקרובה מפגשים של המפקחות יחד עם הגננות והיועצות החינוכיות להעלאת הנושא למודעות ולסדר היום, במסגרת זאת גם יקבע מערך התאום מול ההורים במקרה של אי-הגעת ילד כאמור.
בנוסף יופצו חוזרי בטיחות למניעת שכחת ילדים ברכב, של ארגון 'בטרם לבטיחות ילדים', דרך הגנים אל הורי הילדים, ויתקיימו מעגלי שיח עם ההורים בנושא.
המועצה לבטיחות בדרכים תצא בקמפיין הסברתי נרחב ברדיו לכל המגזרים בישראל ובמספר שפות. בנוסף, סוכם כי כל משרד ממשלתי שיש לו נגיעה להורים או ילדים יפעל הסברתית בנושא במסגרת קמפיין אחיד לכלל משרד הממשלה שיוביל משרד הבריאות, כאשר גם רופאי הילדים יקחו חלק פעיל בהסברה.
צעד נוסף של התוכנית יהיה באחריות משרד החקלאות, שיקדם את נושא ההסברה אל מול בני המיעוטים.
לדיון צורפו גם מספר הצעות לסדר בנושא של חברי הכנסת
יהודה גליק, איל בן ראובן, יוליה מלינובסקי,
באסל גטאס ו
ישראל אייכלר.
ח"כ
איציק שמולי (
המחנה הציוני): "הגיע הזמן להבין שהתופעה לא תעלם מעצמה, כמעט 25 תינוקות שנחנקו למותם באופן מחריד בתוך רכבים לוהטים, הדרך להסדרה של התחום עוברת דרך הצעות חוק של כמה חברי כנסת ביניהם שלי".
ח"כ איילת נחמיאס-ורבין: "לפני 3 שבועות הצטלמתי לסרטון בו סגרו אותי ברכב ל-8 דקות, המחשבה שטלטלה אותי הייתה מה עושה אדם חסר אונים".
ח"כ אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת): "אני מכיר אישית כמה ילדים שמתו בשל התופעה הזו, לא הגיוני שעם הטכנולוגיה וכל הפיתוחים אנחנו לא מצליחים להגיע למניעה, כשהממשלה רוצה היא יודעת לחוקק חוק תוך 24 שעות, שיביאו חקיקה ונתמוך".
ח"כ
יעל כהן פארן (המחנה הציוני): "אנחנו צריכים להסתכל מה גורם לשכחה. אני רואה קשר בין השכחה לתאונות הדרכים והקשר הוא הטלפון הנייד שמסיח את דעתנו".
ח"כ
דב חנין (הרשימה המשותפת): "המצבים של שכחת ילדים ברכב הם נקודת קצה של משהו לא טוב שקורה לנו כחברה, צריך להבין מה קורה בעולם הלחצים והמציאות שההורים ששוכחים נמצאים בה".
היו"ר שאשא-ביטון סיכמה את הדיון: "אני מתרגשת ושמחה שתוכנית החרום יוצאת לדרך ורוצה לברך את כל השותפים. מדובר ברשת ביטחון לשמירה על חיי ילדינו ורק בשילוב ידיים נצליח למנוע את האסון הבא. אין לי ספק כי התוכנית היא צעד משמעותי במניעת המוות המיותר של פעוטות וילדים וקריסת משפחותיהם".
היו"ר מקלב סיכם: "כולנו כאן היום בעצה אחת כדי להפוך רעיונות שהועלו במשך שנים למשהו יישומי, התקדמנו צעדים מאוד משמעותיים ונמשיך לדבוק בתוכנית, לא נרפה. תמותת ילדים בשל שכחה ברכב איננה גזרה שאי-אפשר להתמודד איתה".