ביטוח החובה לרכב, שהיה אמור להתייקר בשבועות הקרובים ב-15%, לא יתייקר, כך החליטו שרי האוצר והרווחה. שר האוצר
משה כחלון התערב בנושא, אחרי שהתברר לו שתקנה שהוציא המוסד לביטוח לאומי תביא "בלי כוונה" לעלית תעריפי ביטוח החובה לרכב ב-200 שקל ויותר לשנה, ועוד יותר לאופנועים. כחלון אף הוציא הודעה רשמית בעניין זה, אך לא הסביר את הרקע.
מה קרה? זה שנים, שהמוסד לביטוח לאומי מחשב את הפרשותיו, לתשלומי פיצויים חד-פעמיים לנפגעי תאונות בהנחה שהריבית שיקבלו על כספם מגיעה ל-3% לשנה. אולם זה שנה ושנתיים שהריבית בשוק ההון נמוכה וההכנסות בפועל אינן מה שהיו.
ועדת וינוגרד המליצה להוריד את הריבית המחושבת ("רבית ההיוון") מ-3% ל-2% לשנה, כדי שהמוסד יעבוד בצורה ריאלית. עד כאן תקנות הביטוח הלאומי. התקנה הנוכחית הוצאה לפני חודשיים בדיוק, ב-9 ביוני.
אלא שחברות הביטוח מחשבות את הפיצויים החד-פעמיים לנפגעי תאונות דרכים על-פי כללי הביטוח הלאומי. לכן, גם הן החליטו לאחרונה, להפחית את התשואה הצפויה בעתיד ("ריבית היוון"), מ-3% ל-2% בשנה. זה אומר, שהן ישלמו פיצוי חד-פעמי גדול יותר בעתיד. ההחברות החליטו לפצות את עצמן על-ידי העלאת פרמיית ביטוח החובה ב-15%. זה אומר 200 עד 220 שקל בשנה. בנוסף, פרמיית החובה לאופנועים תתייקר ב-19%.
החלטת חברות הביטוח הביאה למחאות בציבור. שר האוצר משה כחלון למד את הנושא, והתברר לו שהוא נמצא במצב מביך: רק לפני כמה שבועות הודיע על הוזלת פרמיית ביטוח החובה לרכב ב-15%, (בגלל עודפים שהצטברו בחברת קרנית) עתה מחליטות החברות לשוב ולייקר את הפרמיה ב-15%, אם כי מסיבה אחרת. כחלון הבין שעושים אותו לצחוק. לכן, שכנע כחלון את שר הרווחה
חיים כץ, הממונה על המוסד לביטוח לאומי, לבטל את הורדת ריבית ההיוון בביטוח הלאומי, ומכאן גם בחברות הביטוח. כלומר, החברות יוכלו לחשב לפי 3% לשנה, ולא 2%, והמבוטחים יחסכו התייקרות של הפרמיה.