נוסעים רבים ברכבת הקלה בירושלים ששילמו עבור הנסיעה אינם מעבירים את כרטיס הרב-קו שלהם במכונת התיקוף, מתוך שכחה או חוסר תשומת לב. פקחי המפעילה סיטיפס מטילים עליהם קנס בסכום של 180 שקלים חדשים, סכום הזהה לקנס המוטל על נוסע שלא שילם על הנסיעה כלל.
חבר הכנסת
אורי מקלב (
יהדות התורה), שלחם רבות בקנסות דרקוניים אלה, נוכח שלמרות פניות מצד הכנסת להסדיר את הנושא הבעיה אינה נפתרת, ויזם יחד עם חברי כנסת נוספים הצעת חוק בעניין. "אין צידוק שגובה הקנס למשתמטים מתשלום יעמוד על סכום זהה למשלמים בעבור הנסיעה אשר רכשו את הכרטיס, אך
בתום לב מתוך שכחה או חוסר תשומת לב, לא תיקפו את הכרטיס במתקן", הסביר.
בהצעת החוק, שתובא לאישור ועדת השרים לחקיקה לצורך גיבוש עמדת הממשלה, מוצע כי נוסע ששכח להעביר את הכרטיס במכונת התיקוף ואינו מתכוון להשתמט מתשלום, יוזהר או ייקנס בסכום סמלי שלא יעלה על 20 שקלים. בקנס בגובה 180 שקלים, הניתן כיום, יחויב רק נוסע שלא שילם כלל. עוד מוצע כי נוהג דומה יחול גם באוטובוסים.
בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר כי ועדת הערר על הקנסות קבעה כי יש לבטל את החיוב המוגדל במקרים בהם נוסע החזיק בכרטיס חופשי תקופתי ולא תיקף אותו, ולהמיר את הקנס באזהרה. בעקבות ערעור שהגישה חברת סיטיפס על החלטת הוועדה, ביטל בית המשפט המחוזי את החלטת ועדת הערר בנימוקים שונים, ביניהם התחשבות בכך שהחברה המפעילה את הרכבת מקבלת את כספה בהתאם למספר התיקופים, ונוסע שלא תיקף את הכרטיס גורם נזק לחברת הרכבת. עם זאת, בית המשפט המחוזי ראה בעייתיות בדין הנוהג כיום, שאינו מבחין בין נוסע שלא שילם על הנסיעה כלל לבין נוסע ששכח לתקף את הכרטיס.
מסיטיפס הרכבת הקלה ביקשו למסור בתגובה: "חובת התיקוף נועדה לאפשר למערכת פתוחה שכזאת המבוססת על אמון לפעול, לטובת ציבור הנוסעים. מדובר במדיניות של
משרד התחבורה שמטרתה לאפשר הפעלת מערכות דומות גם בשאר חלקי הארץ, ואנו נמשיך ונפעל בהתאם לחוק, כפי שמשרד התחבורה ינחה אותנו".
בתוך כך, הגישה חברת הכנסת
יעל גרמן (יש עתיד) שוב את הצעת החוק שנדחתה בכנס הקיץ של הכנסת, לאפשר לרשות מקומית לקבל החלטה על הפעלת
תחבורה ציבורית בשבת בגבולותיה ובדרכים בין-עירוניות בלבד. הפעם לא הצטרפו להצעה חברי כנסת נוספים – גם לא מסיעתה. תקנון הכנסת מאפשר הגשת הצעת חוק זהה בחלוף חצי שנה מיום נפילת ההצעה שהוגשה. כמו קודמתה, מדובר בהצעת חוק שסיכוייה להתקבל אפסיים.