איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות והתאחדות בעלי מפעלי הובלה בישראל חתמו בסוף השבוע האחרון על הסכם ענפי חדש בענף ההובלה. ההסכם שהושג לאחר תקופת הידברות ממושכת, מעגן הסכמות חדשות בין הצדדים בדבר שיפור שכרם ותנאי העסקתם של המובילים, ותקף באופן רטרואקטיבי החל מאוקטובר 2016 ועד סוף יוני 2019.
בהתאם להסכם הענפי החדש, שכר הבסיס של השכירים בענף ההובלה יעודכן ויהיה 100 שקל מעל לשכר המינימום הקבוע בחוק, כפי שמתעדכן מעת לעת, וזאת בנוסף לתוספת שכר בגובה 0.5% לכל שנת ותק. כך למשל, שכר המינימום בענף ההובלה יעמוד מעתה על 5,100 שקל לחודש והחל מחודש דצמבר שכר זה יעלה ל-5,400 שקל, בנוסף לחצי אחוז תוספת לכל שנת ותק.
בשורה נוספת שנושא ההסכם היא הגדלת הפקדות המעסיק לקרן ההשתלמות ל-6.75% מהשכר, כאשר הבסיס לחישוב השכר יהיה לפי שיעור של 150% מהשכר המשולב, כפי שהוסדר בהסכמים הקודמים. כך לדוגמה, נהג מתחיל (ללא ותק) ששכרו החודשי נקבע על-פי שכר המינימום בענף (5,100 שקל) יהיה זכאי להפקדת מעסיק לקרן ההשתלמות בגובה 516 שקל לחודש. סכום האש"ל (הוצאות אוכל, שתייה, לינה) יעודכן על-פי ההסכם ל-53 שקל ליום עבודה, כך שנהג שעובד 26 ימים בחודש, יהיה זכאי לקבל 1,378 שקל עבור הוצאות אש"ל.
הישג משמעותי נוסף של ההסכם נעוץ בהסדרת מנגנון האכיפה ליישום ההסכמים הקיבוציים וצווי ההרחבה בענף ההובלה, לרבות פעילות משותפת של הארגונים למען אכיפה יעילה ופעילה להבטחת זכויות העובדים בענף.
כמו-כן, ההסכם כולל הסדרה נוספת של קבלת פירוט הפרמיה והנורמה מהמעסיק. נזכיר כי שכרם של נהגי ההובלה בנוי משכר בסיס ורכיב נוסף בשם פרמיה שנגזר ממחזור ההכנסות החודשי של המשאית שעבד עמה. על-פי ההסכם החדש, כל נהג בענף ההובלה יהיה רשאי לפנות למעסיקו בדרישה לפירוט סכום ההכנסות החודשי של המשאית ממנה נגזרות הנורמה והפרמיה. במקרים אלו, המעסיק יחויב למלא אחר בקשת הנהג תוך 14 ימים ממועד הפניה, ובמקרה של השגות על הנתונים שהוצגו, הנהג יוכל לקבל סיוע במיצוי זכויותיו באמצעות נציג הוועד בחברתו, או באמצעות דרישה ישירה להסבר מפורט מגורם מוסמך בחברה.
יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות,
אבי אדרי, בירך על ההסכם ומסר כי: "ההסכם הענפי החדש הוא צעד משמעותי נוסף בהסדרת זכויות הנהגים בענף ההובלה. מדובר בענף שמעסיק אלפי עובדים שעושים לילות כימים ומרוויחים את לחמם במסירות ובעמל רב. לצד עידכון השכר ההתחלתי וקביעתו מעל לשכר המינימום במשק, ההסכם מסדיר לראשונה גם מנגנון אכיפה מוגבר של ההסכמים בענף ומגדיל את השקיפות בנושא הפרמיה שמהווה חלק חשוב משכרם של הנהגים".