|
|
עתונאים צובאים על נהג האוטובוס
|
|
|
|
|
טפח קטן מפרויקט אוטובוס ממוגן, שנותר סודי ברובו, נחשף הבוקר (ה', 22.1.04) בארוע תקשורתי חסר תקדים בהיקפו. בליוי עשרות עיתונאים צלמי טלויזיה מכל רחבי העולם, ביקר שר התחבורה, אביגדור ליברמן, במתקני התעשייה הצבאית ברמת השרון, שם הוצג בפניו אוטובוס ממוגן.
האוטובוס נראה דומה מבחינה חיצונית לכל אוטובוס רגיל, אלא שנמסר לגביו כי הוא מציע פתרון כנגד פיגועי טרור של מחבלים מתאבדים, "בדרך של שילוב יכולות בתחום המיגון הבליסטי וחומרי נפץ, תוך סימולציה של האיום, שילוב גלאים ומערכות אלקטרו - מכניות מתקדמות, המיושמות בכלים אוטומוטיביים".
המערכת כוללת 5 רכיבים עקריים: מחסום מתקפל בדלת הקידמית של האוטובוס, גלאי, מיגון נהג ונוסעים, דלת אחורית חד-כיוונית ליציאה בלבד ורמקול לדיבור בין הנהג לממתינים בתור.
יו"ר ובעל חברת הארגז - יצרנית האוטובוסים, חגי שלום, אשר גם הוא נטל ככל הנראה חלק בפיתוח האוטובוס הממוגן, מסר לנו כי לנגד עיניו עמד השילוב בין השמירה על נוחות הנוסעים, לבין ההגנה על חייהם.
המחסום המותקן בדלת הקידמית מאפשר לנוסע לעלות לאוטובוס רק באישור הנהג - אשר בלחיצת כפתור יכול להפעיל מחסום מיוחד - דמוי המחסומים המותקנים באולמות ציבוריים סגורים. הנהג גם יוכל להסתייע בעתיד בגלאים חשאיים המותקנים על גבי האוטובוס, לצורך בדיקת הנוסעים בטרם עלייתם לאוטובוס.
עשרות המפתחים אשר ארחו את העתונאים מסרו, כי מערכת המיגון נועדה למזער את מספר הנפגעים במקרה של התפוצצות המטען, אך סרבו להסביר כיצד תפעל המערכת המיועדת לדיבריהם למנוע מראש את פעולת המחבל המתאבד תוך גילויו בטרם התפוצץ.
הדגם שהוצג היום על-ידי יו"ר התעשייה הצבאית, אריה מזרחי, הינו אב טיפוס שעל בסיסו ניתן להמשיך את יישום הפרויקט, ושר התחבורה, אביגדור ליברמן, אמר כי הוא מאשר פיתוח של 5 אוטובוסים ראשונים, כבר במהלך 3 השבועות הקרובים. המפתחים אמרו כי "לפתרון מסוג זה, העולם משווע".
"לא רק הכוח, כי אם גם המוח היהודי הוא אשר ימנע את פיגועי הטרור", הצהיר ליברמן, אשר לרוב מצדד יותר בפתרונות התקפיים של בטיחות אקטיבית, מאשר בבטיחות פאסיבית מהסוג אותו שואפת התעשייה הצבאית לייצא לרחבי העולם.
כל יכולותיה של התע"ש בלחימה בטרור והגנת העורף - תחום הקרוי בארה"ב Homeland Security, ירוכזו בעתיד תחת המטרייה של המכללה למלחמה בטרור, אשר פעלה בנושא זה בשיתוף הדוק עם קצין הביטחון הראשי של משרד התחבורה. הקב"ט, דני שנער, מסר כי הוא אבי הרעיון לפיתוח האוטובוס.