כשנה ויותר אחרי שוועדת הכספים אישרה את מתווה הטבות המס ליישובי הפריפריה ב-24.11.15, דנה (יום ד', 1.2.17) הוועדה, בהרעת מצבם של מספר יישובים צמודי גדר בגבול הצפון, שבעקבות המתווה חלה ירידה בשיעור הטבת המס שמקבלים תושביהם נוכח הקריטריונים החדשים שהמתווה כולל. בין השאר, המתווה נותן משקל גבוה למדד הסוציו-אקונומי בחישוב המשוקלל של גובה ההטבות שיינתנו ליישובים. כך יצא, שיישובים מסוימים הרוויחו מהמתווה החדש ואחרים הפסידו מעט מגובה ההטבה. במקרה הנוכחי, פנו מספר חברי כנסת ליו"ר ועדת הכספים, ח"כ
משה גפני, בבקשה לחדש את הדיון בנושא לגבי יישובים דוגמת חניתה, ראש הנקרה, אדמית, בצת ואילון, שנושקים לגדר הגבול עם לבנון. טענת חברי הכנסת: "מתוך גני הילדים באותם יישובים ניתן לראות את דגלי חיזבאללה וזה אבסורד שדווקא הם נפגעו מהמתווה שאמור היה לסייע ליישובי הפריפריה".
את הדיון יזמו חברי הכנסת איל בן-ראובן (
המחנה הציוני), יפעת שאשא-ביטון (כולנו),
יצחק וקנין (
ש"ס),
אלעזר שטרן (יש עתיד).
ח"כ וקנין: "יש כאן עיוות גדול, שכן לא ייתכן שיישובים אלו שנמצאים על הגדר ממש, יקבלו את אותו גובה הטבה כמו יישובים אחרים, אף אם הם באותה מועצה ואף אם במדד הסוציו-אקונומי הם גבוהים מעט יותר. הדבר הזה חייב להשתנות".
ח"כ בן-ראובן: "מדובר באבסורד שמחייב תיקון מהיר, זה נושא קל כי האבסורד כה גדול". בן ראובן הודה ליו"ר ועדת הכספים גפני, על הובלת המתווה לפני כשנה, דבר שכל הממשלות נמנעו מלגעת בו, ואף ציין: "הגעתם לתוצאה יפה אך נדרש תיקון קטן לגבי יישובי קו עימות, כמו חניתה, ראש הנקרה ואחרים. יישובים אלו ברובם, כשאתה עומד בגן הילדים, אתה רואה את הדגלים של חיזבאללה. מדובר ביישובים שקיימים כבר עשרות שנים תחת איום ביטחוני ושזה מרכיב משמעותי בחייהם ואנחנו רוצים שיגיעו לשם אנשים חדשים. האבסורד שהקריטריון של איפה נמצאת המועצה האזורית הפך כה חשוב שהוא עולה על הקריטריון של יישובי קו הגבול. בכל היישובים הללו, דקה אחת וחוליות של חיזבאללה נמצאות בתוכם. זה מחייב התייחסות שונה ואם צריך, תיקון במתווה הטבות המס".
ח"כ שאשא-ביטון: "אותם יישובים צמודי גדר ירדו מאוד בשיעור הטבת המס שלה הם זכאים ואני רוצה להחריג אותם מהמתווה ולהחזיר אותם לרמת ההטבה הקודמת שניתנה להם. כל הזמן מדברים על הגליל ועל הצורך לחזק את הצפון ורוצים להביא לשם אוכלוסיות חזקות, אך אלו לא יגיעו אם לא נתמרץ ונעודד אותן". שאשא-ביטון העלתה גם את המקרה של כפר-ורדים שנפגע מאוד מהמתווה החדש עקב המקום הגבוה שלו במדרג הסוציו-אקונומי וביקשה "להאריך את הוראת השעה שלו שאמורה להסתיים ב-2017, לאחר שהוא נפגע מאוד מהמתווה החדש ושיעור ההטבה שלו זכאים תושביו ירד דרמטית. מלכתחילה הייתה הכוונה למצוא דרך לשלב מחדש ולפצות יישובים שייצאו ממפת הטבות המס. הכוונה הייתה ואנחנו עדיין רוצים לעודד גם יישובים חזקים שיפרחו באותם אזורים. אם הם ישגשגו, גם יישובים אחרים באותם אזורים יתחזקו".
ח"כ
איתן ברושי (המחנה הציוני): "יש פה טעם נפגם בעקבות המתווה, אף שקידמו ואישורו היו הדבר הנכון. יש קריטריונים שמורידים את ההטבה. למשל, מפעל חזק ביישוב חזק בצפון לא יקבל הטבות מתוקף חוק עידוד השקעות הון בתעשיה, למרות שאנחנו דווקא כן מעוניינים לחזק אותו. בנוסף, המשמעות שבקילומטר שניים מהגדר הם צריכים לקבל את המקסימום ולא יכול להיות שיחילו עליהם את הכללים שבגינם מורידים להם את גובה ההטבה. מקום כמו חניתה, שקיים מאז חומה ומגדל, לא יכול לקבל פחות מהמקסימום כי הוא הגדר של מדינת ישראל. מי שיושב 2 ק"מ מהגדר צריך לקבל את המקסימום כי הוא קו העימות נקודה וזה לא מסבך בקריטריונים וזה לא מאיים על-אף אחד ולא קשור לשום קריטריון ולא חשוב המדרג הסוציו-אקונומי".
ח"כ אורלי לוי-אבקסיס (
ישראל ביתנו) הודתה אף היא לגפני על קידום מתווה הטבות המס ליישובי הפריפריה. "התאמצנו למצוא נוסחה והמתווה לא פשוט. כל שינוי קריטריונים היטיב עם אחד ופגע באחר ובחרנו מתווה שהכי פחות פגע. מצד אחד חשוב לשמור על חשיבות ומהשקל של המדרג הסוציו-אקונומי, מצד שני יש לאזן וגם לקבוע הדרגתיות לגבי יישובים שנפגעו מהמתווה החדש, שהפגיעה לא תהיה בבת אחת. כך למשל לגבי כפר ורדים, אך בוודאי שאסור לנו לעקר מתוכן את המצב הסוציו-אקונומי. כל שינוי בנוסחה ידרוש מציאת נוסחה חדשה".
גפני, הסביר ש"אם לא היינו מאשרים את החוק שקבע את המתווה, שבו הגדלנו את מספר היישובים הזכאים להטבה ביותר מפי- 2 ל-403 יישובים, החל מסוף נובמבר 2015 לא היו הטבות מס באף יישוב. בג"ץ היה פוסל לחלוטין את מנגנון הטבות המס ליישובים. את זה עברנו, הסיפור נגמר. זה חוק שקובע מדדים שונים, ביניהם גם המדד הפריפריאלי וייתכן שזה המדד שיפתור כאן את הבעיה. היה על הלמ"ס, על-פי חוק, לפרסם את המדד המעודכן ל-2017 עד ה- 1 בינואר והם לא עשו זאת. עתה אני דורש מהם לפרסם אותו בהקדם כי הם עוברים על החוק בכל יום של איחור. לגבי היישובים שהם צמודי גדר, ייתכן שהמדד הפריפריאלי יחזיר להם את מה שהם הפסידו בגלל המדרג הסוציו-אקונומי ובכך תיפתר הבעיה. היה והנושא לא ייפתר לאחר פרסום המדד החדש, נידרש לבצע תיקון חקיקה, אלא שאז יש חשש שיבואו דרישות נוספות לגבי אזורים אחרים ואז נמצא עצמינו בבעיה אין ספק שיש לסייע ככל הניתן ליישובים במוכי גדר".
היו"ר קרא בסיכום ליועץ המשפטי של הלמ"ס, עו"ד בריאן ניגן, שהשתתף בדיון לפרסם בהקדם את המדד הפריפריאלי המעודכן על-מנת שהוועדה תוכל לחזור ולדון בנושא של יישובי גדר ולראות אם המדד פותר את הבעיה או שמא נלך על תיקון חקיקה.