משרד התחבורה דיווח (יום ב', 12.6.17) לוועדת הכלכלה כי המדינה לא תסבסד פעילות של מוניות שירות בסופי-שבוע. בדיון שקיימה בנושא הצעת החוק לארגון-מחדש במוניות השירות, אמרה מנכ"ל משרד התחבורה,
קרן טרנר-אייל, אמרה כי על-פי המדיניות שמציע המשרד ניתן יהיה להשתמש בהסדרי הרב-קו רק בימים ראשון עד חמישי.
קודם לכן, הבהיר חבר הכנסת
יעקב אשר (
יהדות התורה) כי אם תינתן סובסידיה לפעילות מוניות שירות בשבת, הן ייחשבו כתחבורה ציבורית, מעין "מוניתבוס", ויחולו עליהן כל המגבלות והנוסחאות הנוהגות כיום באוטובוסים, לטוב ולמוטב, ואין קיצורי דרך בעניין. יושב-ראש הוועדה, ח"כ
איתן כבל, השיב לו: "עוד אין סוסים, ואין עגלה ואתה כבר מחפש את השוקת". אשר: "אני רואה את העגלון, ומזה אני פוחד". כבל: "לא הוחלט לשנות את הסטטוס-קוו, ולכן לא נפיל את כל העניין על השישי-שבת. אתה מתעסק בביצת רבי ירמיה". יו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית, ח"כ
דב חנין (הרשימה המשותפת) אמר כי "יש לכך פתרון - והרב-קו לא יעבוד בשישי-שבת".
יו"ר הקואליציה, ח"כ
דוד ביטן, הודיע כי תהיה סובסידיה למוניות שירות, על כורחו של משרד האוצר המתנגד לכך, בהתאם לכללים הנהוגים בתחבורה הציבורית כך שלא תינתן סובסידיה למוניות שירות בשבת, ויישמר הסטטוס-קוו בנושא זה.
השר רואה במוניות פתרון לתח"ץ בשבת
אלון מסר, רפרנט תחבורה במשרד האוצר, אמר כי הרעיון של הסבסוד לא מבושל, בלשון המעטה, ולא זה מה שסוכם בתום שנה וחצי של דיונים. לדבריו, רואה האוצר במוניות השירות שירות פרטי שאינו מסובסד ויפעל בכל יום ובכל שעה.
נציג משרד המשפטים, דרור וגשל, התייחס אף הוא לנושא השבת, וגילה כי שר התחבורה ישראל כ"ץ צפוי למסור לבג"ץ, במסגרת תשובת המדינה לעתירה הדורשת להרחיב את התחבורה הציבורית בשבת, על הכנסת 3,500 מוניות שירות כמענה למחסור בשבת. לדבריו, קידום הענף חשוב, ואת זה צריך לקדם.
בלי סבסוד - אין רפורמה
בפתח הדיון, אמר כבל כי הוא אינו רואה את הרפורמה מתממשת אם לא יהיה לה סבסוד. עוד הוסיף כי הוא עדיין מצפה לתשובות הממשלה בנושא הפיצול ובנושא הרב-קו.
ח"כ
יעקב פרי (יש עתיד) אמר בדיון כי ארגוני המוניות ירדו מדרישתם להכליל בכרטיס הרב-קו חוזי נסיעות והנחות לפי פרופיל משתמש (ילד, אזרח ותיק וכד') ומסתפקים בכך שיתאפשר שימוש בערך הצבור. הוא ציין מכתב של שר התחבורה מנובמבר 2009 בדבר חוסר ההסכמה להעלות את מספר הנוסעים במונית מ-10 ל-13, ומנכ"ל משרד התחבורה השיבה לו כי מאז נערך דיון מחודש והוחלט לשנות את המדיניות. לדבריה, יש "טרייד-אוף בין הגדלת מספר הנוסעים לנוחות הישיבה".
ח"כ חנין אמר כי אם לא ישולב הרב-קו במוניות השירות הרפורמה לא תעבור. לדבריו, הציבור אוהב את מוניות השירות והצעת החוק של משרד התחבורה בעניינן היא בראייה של משרד האוצר. חנין הדגיש כי אין דרישה שהסבסוד יהיה זהה לזה של אוטובוסים, לפי מספר הקילומטרים בנסיעה ובאפשרות לחוזי נסיעה, ומוכנים לוותר על מעברים בין אמצעי תחבורה ולהסתפק בערך צבור. הוא פנה למנכ"ל משרד התחבורה ואמר: קרן טרנר היא מעשית, אבל אין התקדמות מעשית בגישתה ובגישת האוצר. אני מציע שהוועדה תציע ניסוח משלה להצעת החוק".
האוצר: הסבסוד - לא על דעתנו
המנכ"ל טרנר-אייל: "אנחנו רואים במוניות השירות תחבורה ציבורית שגם תתן מענה לנוסעים וגם תהווה תחרות למפעילים. רואים בה פוטנציאל להעביר נוסעים מהרכב הפרטי ולשפר את הנסיעה למשתמשים הקיימים. אין הסכמה ביננו לאוצר לגבי הסבסוד. עמדת השר היא לסבסד, לא לפי קילומטר כמו באוטובוס. אין כרטוס בלי סבסוד מסוים. זה ידרוש ממוניות השירות לעמוד בתנאים ולהשתמש במערכת שעלותה כמה מיליארדי שקלים. הענף חייב לעבור שינוי, הוא לא יכול להישאר כמו היום. השר גם דרש פיצוי בדמות המרה".
אלון מסר מהאוצר אמר כי חישוב מרכז המידע והמחקר של הכנסת כאילו יעלה הסבסוד 207 מיליון שקל בממוצע, אינו מביא בחשבון את הגידול הצפוי בענף, ולהערכת האוצר מדובר בלמעלה מ-300 מיליון שקל עד כדי השקה ל-350, ולכך אין מקורות תקציביים. עוד ציין כי העברת כאלה סכומים לגופים פרטיים נעשה לרוב במכרז, ותהיה לכך השפעה על האופן בו אמורה הממשלה להתקשר עם אותם גופים שיפעילו את שירות המוניות. הוא הדגיש כי הצעת משרד התחבורה אינה מגובה, לא תקציבית ולא משפטית, ועל כן דרוש דיון בנושא. היו"ר כבל השיב לו כי חלק מעבודת הממשלה נעשה בוועדת הכלכלה, ואין צורך להחזיר את הנושא לדיון בממשלה.
משרד המשפטים: פגיעה חמורה בחופש העיסוק
דרור וגשל ממשרד המשפטים עמד על הבעייתיות המשפטית. הוא אמר כי ההסדר הזמני קיים מאז שנת 2005 וב-2015 מתח
מבקר המדינה ביקורת על שר התחבורה על כך שלא הפעיל את סמכותו כראוי להסדיר את שוק המוניות. עוד אמר כי ההסדר, אשר קבע רשימה סגורה של קווים, מהווה פגיעה חמורה בתחרות ובחופש העיסוק. לדבריו, אם יוחלט על מתן סובסידיה יידרשו נימוקים כבדי משקל, הן מצד הממשלה והן מצד הכנסת, כדי להצדיק את העניין. וגשל גם התייחס לסוגיית הפיצוי לנהגים הקיימים, ואמר כי הם נהנים כבר עשר שנים מהסדר-מעבר, ואין סיבה לתת להם פיצוי. הוא הזכיר את בקשת משרד התחבורה, משרד האוצר וח"כים בוועדת הכלכלה לבחון את ההסדר, ואמר כי עמדת משרד המשפטי היא שיש לאזן ולמצוא הסדר-מעבר אחר. לדבריו, עמדת היועץ המשפטי לממשלה היא שהכנסת יכולה לעשות הרבה דברים, כמו לפנות אנשים מבתיהם ולתת להם פיצוי וגם לתת פיצוי למוניות השירות.
ח"כ אשר וח"כ עבד לא חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת) קראו להאריך בשנה את ההסדר הנוכחי. חברת הכנסת
יעל כהן-פארן (
המחנה הציוני) תהתה האם נעשה חישוב עלויות של אי-כיבוד ההנחות לזכאים במוניות השירות ולא קיבלה מענה.
בתום הדיון אישרה הוועדה להאריך בפעם השמינית את רישיונות קווי השירות ומוניות השירות עד 31 בינואר 2018, ודרשה מהממשלה להביא עד אז הצעת חוק מתוקנת שמטפלת בכל הבעיות בענף.
כבל סיכם את הישיבה ואמר כי כבר מעכשיו ידוע שלא יעמדו בתאריך היעד. "לדבריו, כבר מתחילת הדרך דעתי לא הייתה נוחה מהחוק מאחר שלא הייתה בו תפישה כוללת. "קראתי ושאלתי, מה הוא רוצה? לאן הוא הולך? החוק לא שכנע את המחוקק. משרדי האוצר והתחבורה צריכים להחליט מה המקום של מוניות השירות בתחבורה הציבורית, ובהתאם לכך להגיש הצעת חוק מתוקנת", אמר. "זה נראה כמו אנדרוגינוס, כי במערכת המקצועית לא קיבלו את ההחלטה שמונית שירות היא תחבורה ציבורית לכל דבר, לא אקסטרה ולא היי-סוסייטי, אלא כמו באירופה שגם אנשים מעונבים משתמשים בה.
הוא הודיע כי יכנס את נציגי משרדי התחבורה, האוצר והמשפטים, יחד עם יו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית ח"כ חנין, לדיון מקצועי בעניין כדי לקדם את הטיפול בנושא, ולהפוך את מוניות השירות ל"מפוצצות בנוסעים", כלשונו.