יושב-ראש ועדת המשנה לבחינת ימי החופשה במערכת החינוך, ח"כ
עודד פורר, ביקש (יום ה', 29.6.17) את התייחסות משרד החינוך, משרד האוצר, הסתדרות המורים וארגון המורים לאפשרות של התחלת הלימודים בא' באלול, ולא ב-1 בספטמבר, לשם יצירת רצף חינוכי.
עו"ד מאיר אסרף, נציג הסתדרות המורים אמר בדיון כי מזכ"ל הסתדרות המורים, יפה בן-דוד, שוחחה עם שר החינוך
נפתלי בנט על חופשות המורים במערכת החינוך. השר, לדבריו, הודיע כי הפתרון המועדף עליו אינו שינוי ימי החופשה, אלא הרחבת תוכנית בתי הספר של החופש הגדול. אסרף חזר והדגיש: "הסתדרות המורים מתנגדת לשינוי התנאים וימי החופשות של המורים. העובדה שיש מצוקה של הורים, אינה מעידה שהפתרון נמצא אצלנו. במערכת החינוך בישראל עובדי ההוראה עובדים קשה יותר ומקבלים שכר נמוך יותר. הדיון לא ייסוב סביב תנאי העבודה של עובדי ההוראה". היו"ר פורר השיב לו: "לכשיהיו הצעות קונקרטיות אני מציע לכם להיות עם לב פתוח ונפש חפצה. אם יידרש מאבק סביב העניין הזה, אתם עלולים למצוא עצמכם בלי ציבור תומכים. אני מצפה למצוא את האיזון בין חופשות המורים לחופשות ההורים ביחד בחשיבה פתוחה ומתוך רצון להגיע להסכמות".
ח"כ איילת נחמיאס ורבין (
המחנה הציוני) אמרה: "ימי החופשה לא נשענים על הסכמים, וה
כבוד למורים, שהוא נר לרגלי, חייב לעבוד לצד מנגנון שאנחנו נפתח ביחד. יש לנו הערכה עצומה למורים ולגננות. אני חושבת שגם על ארגוני המורים מוטלת אחריות להגיד איך אתם חושבים שניתן לפתור את העניין ומבלי לוותר על הזכויות שלכם. אני מקווה שנבוא לקראת הישיבה הבאה עם פתרונות".
רות אלמליח, נציגת משרד החינוך, סקרה את לוח החופשות במגזר החרדי, ואמרה כי הלוח משתנה בין הבנים לבנות ופועל על-פי הלוח העברי. "הלימודים מתחילים בא' באלול, אין חופשת חנוכה, יום אחד לחופשת פורים, ובפסח יוצאים לחופשת החג בלבד. החופשה הבאה שלאחר הפסח היא יום לאחר תשעה באב והיא חופשת הקיץ".
"גננות בעבדות"
דורית חזן, יושב-ראש ארגון גננות מחנכות, התייחסה לדברים ואמרה כי מצב ההעסקה של הגננות בחינוך החרדי הוא בכי רע. "מגיעות אלי הרבה פניות מהגננות הללו המועסקות לעיתים במצב של עבדות ותת-תנאים". עוד אמרה: "אנחנו חושבות שהחופשה צריכה להיות גמישה. הצענו גמישות לפני לוח השנה העברי, אך משרד החינוך לא רצה להיענות לבקשתנו, כי הם מפחדים שמדי ארבע שנים כשיש אדר א' ואדר ב' ייאלצו לתת לנו משכורת נוספת". בדיון השתתפו גם מורות שקבלו על היחס המזלזל כלשונן שמקבלים המורים מן ההורים ועל כך שיש לחזק את מעמדו של המורה.
פורר סיכם את הדיון: "הרצון שלנו הוא לראות פעם אחת את המערכת בראיה הוליסטית. יש מורים ששלחו אלי תוכנית מפורטת. אני מצפה שנסתכל על התמונה המלאה רגע בלי המגבלות שכובלות אותנו ונגיד איך אנחנו רוצים שמערכת החינוך תראה מבחינה פדגוגית וטכנית, ואז נראה מה אנחנו יכולים לעשות". ח"כ פורר ביקש את התייחסות משרד החינוך, משרד האוצר, הסתדרות המורים וארגון המורים לאפשרות של התחלת הלימודים בא' באלול לשם יצירת רצף חינוכי. עוד ביקש, בעקבות פניות של הורים לילדים מוגבלים המשולבים בכיתות עם תלמידים רגילים, למצוא פתרון כדי שיוכלו להשתלב בקייטנות הקיץ.
כמיליון וחצי תלמידי בתי הספר היסודיים וגני הילדים יחתמו (יום ו', 29.6.17) את שנת הלימודים תשע"ז, ויפתחו באופן רשמי את חופשת הקיץ שלהם. יחד אתם יצאו לחופשת הקיץ כ-130,000 עובדי הוראה, כאשר מתוכם כ-17,000 עובדי הוראה בגן. לפני עשרה ימים יצאו לחופשת הקיץ כ-700 אלף תלמידי העל-יסודי.
בנט ברך את התלמידים ואמר: "אני מאחל לכל אחד מכם חופשה נעימה, בטוחה ומשמעותית. נצלו את הקיץ לבילוי עם המשפחה ועם החברים. צאו אל הים ולטיולים ברחבי הארץ, תהנו ממעיינות המים, מהנחלים ומהנופים הנפלאים של ארצנו. ולא לשכוח, בין לבין, לשלב גם קריאה של ספרים. הקיץ יכול להוות בשבילכם הזדמנות טובה כדי להתפנות לפעילויות אלה, שלא פעם, המכשיר הנייד תופס את מקומם. קיץ מהנה, שמרו על עצמכם".
במשרד החינוך ציינו, כי שנת הלימודים (תשע"ז) התאפיינה בקידום של תוכניות חדשות ובהמשך הטמעתן של תוכניות גדולות ומשמעותיות. השנה המשיך המשרד ביישום הרפורמה סייעת שנייה בגנים, הקטנת מספר תלמידים בכיתה, ביישום התקצוב הדיפרנציאלי ובהרחבה של הערכות החלופיות - בהן: חקר, עבודה בקבוצות והצגה של פרזנטציות. לצד אלה, השנה, המשרד החל בהטמעה של התוכנית החדשה תרבות יהודית ישראלית אשר החלה לפעול בכיתות א-ט'.
מערכת החינוך היסודית רשמה לאורך שנת הלימודים עליה בהישגים הלימודיים והתחלה של צמצום הפערים, כפי שעלה ממבחני המיצ"ב של תשע"ו. במיצ"ב אנגלית רשמו בתי הספר עלייה של 18 נקודות (מ-524 ל-542) ובמתמטיקה עלייה של 9 נקודות (מ-545 ל-554).