חברות
רכבת ישראל, אלסטום, אפקון וסמי דיווחו (יום א', 9.7.17) לבית משפט העליון כי הגיעו לפשרה באשר למחלוקת על זכייתה של חברת סמי במכרז להקמת תשתית החשמל לרשת המסילות של רכבת ישראל, בעלות של כ-2 מיליארד שקל.
במסגרת הפשרה הוחלט כי תחזוקת מערך החישמול שיוקם בפריסה ארצית, יתוחזק על-ידי שתי החברות הבינלאומיות, המתמחות בתחום זה. העבודה המקבילה של שתי החברות בתחום התחזוקה, תאפשר לרכבת ישראל לנהל את החוזים במדידת ביצועים מתמדת של שתי החברות, האחת כלפי השנייה ובכך לשפר את איכות העבודה. המתווה המדויק של חלוקת העבודה באופן גאוגרפי יתואם בהמשך.
בין הצדדים סוכם מתווה להסדר הפשרה כדלהלן:
- עבודות ההקמה של מערך החישמול תבוצענה על-ידי חברת סמי, כאשר חברת אפקון תשולב כקבלן משנה להקמת תחנות השנאה רכבתיות (תה"רים).
- תכולות והיקפי עבודות תחזוקת מערך חשמול המסילות תחולקנה בין חברת סמי ובין חברת אלסטום.
תוקפו של הסכם הפשרה מותנה באישור בית המשפט. יישום ההסכם צפוי להגדיל את הוצאות החברה בקשר עם תחזוקת מערך חשמול המסילות בכ-8 מלש"ח לשנה, בהתאם לתנאי המכרז.
בסוף 2015 חתמה רכבת ישראל על הסכם עם החברה הבינ"ל-ספרדית SEMI לתכנון והקמה של מערכת תשתיות חשמל סביב מסילותיה, הכוללת הנחת תחנות השנאה ועמודי הולכה עיליים לאורך 420 ק"מ.
מיזם הסבת רשת הרכבות לחשמל והפעלת רכבות חשמליות, בעלות כוללת של כ-12 מיליארד שקלים, הוא מגה מיזם של רכבת ישראל, בעל משמעות תחבורתית ולאומית עצומה. המיזם, בקנה מידה שלא היה כמוהו ברכבת ישראל, כולל הנחת תשתית חשמל לאורך מאות ק"מ של מסילת הרכבת. רכבת ישראל החלה בתהליך אסטרטגי של הסבת הרשת הרכבתית לחשמלית, במקום רכבות הדיזל הפועלות כיום, כאשר יתרונות הרכבות בחשמל, על פני דיזל, באים לידי ביטוי בהפעלת רכבות שקטות וידידותיות לסביבה, הגדלת מהירות הרכבות וקיצור בזמני הנסיעה, הגדלת מספר המושבים בכל רכבת שדרוג יכולת ההאצה והבלימה וחיסכון משמעותי בתחזוקה ואנרגיה. המיזם כולל בין השאר רכש של כ-330 קרונועים, ומהווים גידול של כ-37% בצי הקרונות של רכבת ישראל, הכולל היום כ-520 קרונות.
שחר איילון, מנכ"ל רכבת ישראל, בירך את הצדדים על הסכם הפשרה, שלדבריו יאפשר לרכבת ישראל להמשיך ולפעול לצורך הקמת תשתית חשמלית להפעלת רכבות חשמליות, שתאפשרנה שיפור משמעותי בשירות לתושבי מדינת ישראל - תוך הפעלת רכבות חדישות, שקטות וידידותיות לסביבה, עם מספר רב יותר של מקומות ישיבה.