מספר הנבחנים בספרות ברמה של 5 יחידיות לימוד בחינוך העברי הצטמצם ב-20 שנה האחרונות ביותר מחצי, כךעל-פי מסמך שהציגה אתי וייסבלאי, ממרכז המחקר והמידע של הכנסת אותו חיברה לקראת הדיון. ב-2016 אלה היוו רק 3% מתלמידי החינוך העברי, ב-5 יחידות היסטוריה הייתה ירידה של שליש בתקופה זו, והנבחנים היוו ב-2016 רק 2% מהתלמידים בחינוך העברי. ב-5 יחידות תנ"ך נרשמה עלייה אך 93 אחוז מהנבחנים הינם בחינוך הדתי ונרשם צמצום בתוך כלל הנבחנים. בקרב הסטודנטים נרשמה ב-8 השנים האחרונות ירידה של 13% בבוגרי לימודי מדעי הרוח באוניברסיטאות וירידה של 15% מקרב מקבל תואר ראשון בתחום זה. במקביל נרשם שיפור קל בשנתיים האחרונות באקדמיה.
במסגרת דיון שקיימה (יום ד', 12.7.17) ועדת המדע והטכנולוגיה בנושא 'עתיד לימודי מדעי הרוח במערך ההשכלה הגבוהה בישראל' אמר מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ פרופסור
מנואל טרכטנברג: "זו תמונה קודרת וחשוב שהנתונים יהיו לפנינו. לתפיסתי המערכת עדיין מאוד שמרנית ומאוד איטית. אני רואה פוטנציאל אדיר, העניין והחשיבות של מדעי הרוח בחברה שלנו הוא פי כמה מבעבר, אך אל מול הצורך האדיר הזה היה תהליך של הסתגרות ולא של פתיחה ושל חיבוק. עם הדיגיטציה אתה יכול לפנות אל רבים אך יש שמרנות בעניין זה ואני רוצה שהדברים הללו ישולבו בדיון. זה לא רק עניין של תקציבים, אם יהיו התפתחויות ותוכניות עדכניות יהיה גם כסף".
ח"כ
דב חנין שהגיב לדברים אמר כי "בלי רוח אין עתיד בכלל לחברה. זה חיוני לנו כחברה בכלל ובאופן כללי לאקדמיה. אני מתייחס בדאגה גדולה למסר של שר החינוך שמתמטיקה בראש. אני לא מסכים שמתמטיקה היא המקצוע הקשה והיוקרתי ביותר, זה מסר בעייתי בכל הרמות. גם באקדמיה יש מגמה של הבלטה של מדעים מדויקים על חשבון מדעי הרוח והחברה. יש לשנות זאת. השאלה שלי היא - מה העדיפות אם בכלל שניתנת למדעי הרוח גם באקדמיה".
פרופ' צבי הכהן, רקטור אוניברסיטת בן-גוריון: "מדעי הרוח נתפסים בציבור כמשהו שאין בו עבודה אחרי הלימודים, כמשהו לא ממשי, לא ריאלי. הלחץ הסביבתי הוא שעדיף ללמוד משהו אחר. צריך להסביר לציבור שהעולם הולך ומשתנה, יש מספר רב של מחקרים על מקצועות שהולכים להעלם מהעולם בעקבות הדיגיטציה, בקצב שלא נראה עד היום. פה דווקא מדעי הרוח יכולים לתת משהו שמקצועות אחרים לא יכולים לתת - כלים לחשיבה קריטית, ביקורתית, אלה כלים שהולכים אתך לאורך כל הדרך, לא משנה מה אתה עושה. לצד כך יש גם להגביר ההיצע התעסוקתי ואת פתיחת החוגים המשולבים למדעים מדויקים בשילוב מדעי הרוח".
יו"ר הוועדה סיכם את הדיון: "נקיים דיון מעקב במושב החורף נזמן דיון מעקב. נבחן את יישום הדברים שהוצגו, יש כוונות טובות, יש הבנה של הסוגיות, יש דאגה אמתית בחלקה אך אין תעוזה, אין את הדחף לעשות ולהביא תוצאות. אין סיבה שבשנה הקרובה לא תהייה פריצת דרך לפחות בחלק מהפעולות שהוצגו. בנוסף אני מציע שכמו שסטודנט לא יכול לסיים תואר בלי רמה מסוימת של אנגלית, כך הוא יסיים ללא משהו מינימלי של היסטוריה ותרבות. זו נכות אינטלקטואלית וזו נכות בעולם התעסוקתי. אנחנו מגדלים דורות נכים מבחינה אינטלקטואלית. התקציב לא יהיה מגבלה".