מליאת המורשונים (חברי המועצה) של קואופרטיב אגד אישרה בתחילת השבוע שורה של מינויים חדשים, אישור שקדמו לו לא מעט ויכוחים. סבב התפקידים החדש, אליו לא מוכנה ההנהלה להתייחס, מטלטל את הארגון ומצית ויכוחים מרים בין סניפי הצפון לסניפי הדרום של אגד.
בראש המינויים בולט מינוים של עמיר קינן, עד לאחרונה מנהל התנועה של אגד, למנהל תחבורה ציבורית, ושל ארז לבחר, מנהל תנועה דרום, לסגנו.
מינויים נוספים: גיל זילברליכט ינהל את האשכול הדרומי, יקי כהן ואמיר אליהו את הצפוני. אבי דבדה, שמוחלף בידי קינן, ישונמך ויהיה אחראי על אגד היסעים ואגד תיור. חן סנדר ישמש כסגן באגף התחזוקה, ואייל יחיאל כנראה ינהל את הטרנזיטים של חברת תעבורה. טרם נקבע איזה תפקיד ימלא מנהל המשק, חגי יציב, אך שילובו בסבב המינויים צפוי בקרוב.
התחושה בקרב רבים באגד היא כי מדובר במשחק כסאות מוסיקלי, המתנהל לצלילי חליל מאוד מסוים. בהנהלה מאבקים אלה גרמו להחזרתם צפונה של 21 נהגים שהגיעו מהצפון, שתגברו את אגד ירושלים ובכך הגדילו את מכסת הנסיעות הלא מבוצעות באזור הבירה.
מסך עשן
מרמור זה מצטרף לתחושה כאילו הסכם העקרונות שסוכם לאחרונה עם ועד העובדים וההסתדרות אינו יותר מאשר מסך עשן והמשך פגיעה בזכויות הסוציאליות של עובדי אגד. בעשור האחרון חתמו הנהלת אגד ויו״ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות
אבי אדרי על מספר הסכמים קיבוציים ובכל ההסכמים נפגעו זכויותיהם הסוציאליות של העובדים. בהסכם ההבנות האחרון שכרם אף נשחק ומסתמנת פגיעה קשה בפרמיה של הנהגים - ירידה של כ-80%, דבר שגורם לתסיסה בקרב הנהגים השכירים באגד. כמו-כן שונו טבלות השכר של דור א׳ כך שכל עובד מפסיד כ-0.5% כל שנה בשכר. בנוסף נפגעו התנאים הסוציאליים: נהג שחלה או נשלל רשיונו יועמד לפיטורים לאחר שלושה חודשים, כך שבחישוב הכולל ישנה הפחתה בשכר. על-מנת להמתיק את הגלולה המרה, הקדימו הנהלת אגד וההסתדרות את העלאת השכר שהייתה אמורה להיכנס לעובדי אגד עד מרס 2019 על סך 5% לחודש הבא.
לחץ על הממשלה
נראה כי מטרת ההסכם נועדה הפעיל לחץ על הממשלה לחתום על הסכם סובסידיה מוגדל. אגד בקשיים פיננסיים ולא יוכל לממן את תוספות השכר עליהן הצהיר, ללא הסכם מול הממשלה. למעשה, מדובר בצ'ק ללא כיסוי המותנה בחתימה. הנהגים חוששים כי גם אם ימולא חלק העלאת השכר לא יהיה מנוס מהורדת הפרמיה שלהם - כך שמדובר באחיזת עיניים שלא באמת תיטיב עימם. יצוין, כי בבחירות האחרונות להסתדרות ערך יו״ר מזכירות אגד כינוס תמיכה ביו״ר ההסתדרות
אבי ניסנקורן וביו״ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי, ואולי מדובר בגמול על הירתמות זו. הן הנהלת אגד והן חברי אגד חברים בהסתדרות ומשלמים לה דמי חבר, למרות ניגוד העניינים לכאורה.
תוכנית ההתייעלות של "שלדור" אשר על ישומה כבר בינואר 2017 היה אמון אגד, טרם נכנסה לתוקף עקב המחלוקות בין הצפון לדרום בחלוקת ה"עוגה" - תפקידי האשכולות החדשים. נדבך חשוב זה עשוי לעכב את חתימת הסכם הסובסידיה של אגד מול ממשלה ולהשליך על חתימת ההסכם של ההנהלה מול הוועד.