בפתיחת כנס "הגורם האנושי" מספר 6:
המכון לחקר הגורם האנושי לתאונות דרכים קיים אתמול (ה', 5.2.04) כנס בנושא: "תאונות דרכים , הצלה ושיקום" בשיתוף מרצים מומחים מאוניברסיטאות ומוסדות אקדמיים בארץ ובעולם.
"כ-100,000 אנשים נוהגים בתקופת פסילה או כלל ללא רישיון נהיגה. נהגים אלה מהווים איום פוטנציאלי מסוכן לתאונות דרכים. דרך חשובה להילחם התופעה זו הינה ענישה והרתעה. על בתי המשפט לשדר מסר אחיד זה עם משטרת התנועה ומשרד התחבורה. בתי המשפט מקלים בעונשם של עברני התנועה וכבר פניתי בנושא זה לשר המשפטים ולנציב בית המשפט העליון."
כך מסר בפתח הכנס שר התחבורה, אביגדור ליברמן, אשר כרגיל נשא את דבריו המאיימים, ומיהר לעזוב את המקום. הכנס השישי בסידרת הכנסים שביוזמת ד"ר טובה רוזנבלום, הציג שידרוג אבולוציוני מרשים. הכנס הבא יערך ב-2 בספטמבר 2004. השתתפו עשרות מומחים מהארץ ומהעולם. בלט בהעדרו ראש הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ולדימיר רובין.
ליברמן סיפר, כי בדרכו ליישום התקנה החדשה המאפשרת השבתת כלי רכב המעורבים בתאונות דרכים למשך 90 יום, ניתקל בבעיית יישום הנעוצה בעובדה כי אין במדינה מגרשים מתאימים לאיחסון המכוניות המושבתות. ליברמן מבקש להשיג תיקצוב לכך ממשרד האוצר, ולחיזוק הרעיון מדגיש כי השנה חלה ירידה של כ-13.5% בתאונות דרכים ויש לכך ביטוי משקי כלכלי ברור. אלא ששר האוצר הדגיש בפניו בישיבת ועדת הכלכלה של הכנסת, כי לא החיסכון הכספי הוא המעניין אותו, כי אם עצם החיסכון בחיי אדם.
יצחק קאול, יו"ר הוועד המנהל של המסלול האקדמי המכללה למינהל, ציין כי הנתונים מראים כ-2.5% מהתמ"ג אובד עקב תאונות דרכים, סכו הנאמד בכ-12 מיליארד שקלים, וכי יש לפעול במטרה לשנות נתונים כלכליים אלה.
במסגרת הכנס פורסמו לראשונה מחקרים, סקרים, תחקירים וממצאים בנושאים שונים הקשורים לתאונות דרכים, התנהגות קהלים שונים בכביש ובהם: התאמה בין דחק פיזיולוגי, מדדי הביצוע והרגשת הנהג, הסתרת לוחיות זיהוי של אופנועים - כהכנה לפשע, תוצאותיה ארוכות הטווח של פגיעת ראש טראומטית והמשתנים המנבאים אותן, שוטרים הולכי רגל וחיפוש ריגושים, המניעה שאחרי התאונה: תרומת מערכת הבריאות להפחתת הקטל בדרכים, אספקטים פסיכולוגיים של תאונות דרכים אצל ילדים, השלכות קליניות ומניעתיות ועוד.
ד"ר קובי פלג מהמרכז הלאומי לחקר טראומה ורפואה דחופה, במכון גרטל שבבית החולים תל השומר, הציג את חשיבות מערכת הבריאות בהורדת מספר ההרוגים בתאונות דרכים - נתונים אשר מכניסים מימד חדש בהצלחה אשר ניזקפה עד כה לזכותם של גורמים אחרים. בשיחה אישית גילה כי זומן סוף סוף בצוות הבינמשרדי לנושא תאונות הדרכים, המתכנס מדי יום חמישי בסניף התל אביבי של משרד התחבורה.
ד"ר פלג ערך מספר השוואות בין ניפגעי תאונות דרכים לניפגעי טרור, והסביר כי עוצמת הפגיעה בגופם של ניפגעי טרור, גדולה וחמורה יותר לרוב, אך עקב ניסיונם של המחבלים לפגוע במרכזי אוכלוסיה צפופים, הרי שגם כוחות ההצלה מגיעים מהר יותר למקום הארוע. לעומת זאת, תאונות דרכים מתרחשות גם במקומות מרוחקים, ובכך מתארך פרק הזמן הקריטי בן מספר הדקות הדרוש להחייאה והבהלת הפצועים לבתי החולים. עוד הדגיש את אלפי החיים שניצלו ב-10 השנים האחרונות, מאז הוקם מערך יחידות הטראומה הלאומית.
ד"ר איאן נוי ממחלקת חקר תאונות הדרכים של משרד התחבורה הקנדי, פתח את דבריו באומרו, כי תאונת הדרכים הראשונה בהיסטוריה אירעה בין צמד כלי הרכב הראשונים בהיסטוריה המוטורית...
בהרצאה שריכזה את מירב תשומת הלב בכנס, הראה את השפעתה המסוכנת של הדיבור במכשיר טלפון סלולרי במהלך נהיגה, גם אם הוא נעשה כחוק באמצעות דיבורית: בניסוי פשוט הדגים את תנועת עיני הנהג המשוחח בטלפון, אשר מצטמצמת לספקטרום צר בהרבה מעיניו של נהג אשר מתרכז בנהיגה בלבד, ללא טלפון, ועיניו סורקות הלוך ושוב קטע כביש רחב בהרבה.
ליו"ר איגוד ייבואני הרכב בישראל, יקי אנוך, אמר ד"ר נוי, מדען ישראלי הנמצא מזה 45 שנים בקנדה, כי העובדה שקנדה אינה יצרנית רכב כי אם מרכיבת מכוניות בלבד (בעיקר תוצרת קונצרן GM - ג'נראל מוטורס האמריקני), מקלה על מלאכת הנאבקים בתאונות הדרכים, שכן לא מופעל נגדם לובי של יצרני הרכב כבמדינות יצרניות רכב כארה"ב.
בשולחן עגול שנערך בסיום הכנס, הודגש כי להבדיל מה"מקל" המאיים שנינקט בתחילת הכנס כרגיל על-ידי שר התחבורה, הרי שה"גזר" יעיל יותר, ומומחה מהולנד - פרופ' טאליב רוטנגטר, מסר כי מידת ההענות לחגירת חגורות בטיחות, עולה פלאים ברגע שמבטיחים לנוסעים ברכב פרס עידוד כלשהו, ולו צנוע ביותר.
ד"ר דן לינק, ואוהובה שפיגלמן מהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ניסו לקבל מפרופ' רוטנגטר חוות דעת באשר למצלמות המהירות האלקטרוניות אשר מאות מסוגן מתכוון ליברמן לפרוש ברחבי המדינה, אך נענו בתשובת מתבדחות בלבד, שכן לדיברי המומחה זה היחס שיש להעניק לנושא הנושא רק הכנסות כספיות.
פרופ' רוטנגטר אמר כי בריטניה היא מהמדינות האירופיות הבודדות שאימצו את המצלמות, וזאת אף שעיקר הבעייה הבטיחותית שבה מתמקדת בנהיגה בשכרות.