מועצת רשות הנמלים החליטה שלא להחליט בנושא הדחתו של מנדי זלצמן, מנהל נמל חיפה, וקבעה כי ועדה מיוחדת מטעמה תמונה לבדיקת הטענות שהושמעו באחרונה כנגד מנהל הנמל הצפוני.
בישיבה שנערכה במשרדי ההנהלה בתל אביב, בראשות יו"ר המועצה, דן תיכון, הוחלט להעמיד בראש ועדת הבדיקה את יו"ר ועדת התפעול והארגון במועצת הרשות, רמי לוי, ולצידו להציב את אופיר קרני, נציג משרד האוצר במועצה ואת עמוס רביב, סגן יו"ר המועצה והמכהן מכוח היותו נציג הציבור.
לוועדת הבדיקה הוקצב פרק זמן קצר מאוד לבדיקת פרשת הנמל הוותיק במדינה, ולאימות ההאשמות החריפות נגד מנהלו המצליח של הנמל, מנדי זלצמן. על חברי הוועדה לגבש את מסקנותיהם עד ערב יום שני הקרוב - 9 בפברואר, ולהגיש את מסקנותיהם ליו"ר מועצת הרשות החדש בתפקידו, באופן שיקיף את כל הסוגיות הקשורות בנמל חיפה, וזאת במקביל לאיומי השביתה של נמל אשדוד.
ועדת התפעול והארגון של מועצת הרשות תתכנס כבר למחרת, בבוקר יום שלישי ה-10 בפברואר, ותדון במסקנות הוועדה. הדפוס שנינקט אתמול יחזור על עצמו, ובהמשך היום תתכנס מועצת הרשות לדיון שאמור לסכם את המסקנות האישיות הניגזרות.
הישיבה שכינסה מועצת רשות הנמלים (5.2.04) לדון בדרישת מנכ"ל הרשות, עמוס רון, להדיח מתפקידו את מנדי זלצמן, מנהל נמל חיפה. לדרישתו של רון הצטרף אורי יוגב, הממונה על התקציבים באוצר. השניים פנו ליו"ר הרשות הנכנס, דן תיכון, בתביעה לחשוף בפני פורום הרשות עדויות לפעילות בלתי הולמת מצידו של זלצמן.
המתח הממושך בין רון לזלצמן הגיע לשיאו בשבועות האחרונים. לאחר שמנכ"ל הרשות לא הצליח לרסן את מנכ"ל הנמל הכפוף לו מזה זמן רב, ניצל רון את ההזדמנות כי לרשות מונה יו"ר חדש, ופנה אליו לסיוע בבעייה המתמשכת. רון ביקש לקיים במועצת רשות הנמלים דיון דחוף במה שהוגדר כ"פריקת העול" מצידו של זלצמן, אשר הקדים את הרפורמה, לה הוא מתנגד במתכונתה הנוכחית, והפסיק להכיר בסמכותה של רשות הנמלים - עוד בטרם זו עברה שינויים מבניים כמתוכנן.
לרון "שעות נמל" פחותות באופן משמעותי מאלו שצבר זלצמן בשנות כהונתו כמנהל נימלי חיפה ואילת. הדברים באים לידי ביטוי במרידת זלצמן בסמכותו של הגורם הממונה עליו דה-יורה, כאשר דה-פקטו הוא נוקט במדיניות עצמאית בניהול נמל חיפה. כיוון שהמערכת התקשתה במציאת ליקויים בתוצאות הכלכליות של ניהול בלתי תקין, לדעתה, זה, החל מסע של דה - לגיטימציה בתקשורת. במסגרת זו הודלפו פרטים על שכירה כביכול של חוקרים פרטיים בנמל חיפה, דבר שגרם ל'הפרד ומשול' ביחסים עם עובדי הנמל.
משרד החקירות פרטי נישכר ללא אישור הנהלת הרשות, במטרה לעקוב אחר עובד בכיר, אשר היה שותף לצוות המשא-ומתן וביצע בזמן העבודה פעילות אסורה. מעקבים סמויים נגד חברי ועד מהווים לדיברי המקטרגים חדירה גסה לצינעת הפרט, מה עוד שלא קיבלו אישור גורמי משפט וניהול מוסמכים. לאחר שלעובד הוצגו קלטות וידאו "לוהטות" וצילומים מרשיעים, גייס זלצמן את כללי המינהל התקין לזכותו, ומסר כי "אינו יכול לחשוף בתקשורת עיניינים פנימיים הכרוכים בצנעת הפרט."
נגד זלצמן ניטען כי הוא מתנגד להצבת משקף מכולות אלקטרוני דוגמת המשקף שהותקן בנמל אשדוד במעמד שרים ומכובדים. על-פי אותם דברים, עקף זלצמן סמכויות במהלך ניסיונות הטירפוד שלו כנגד המשקף, וכי קבל על טעויות שערך לדעתו אגף המכס באיפיון המכשיר. זלצמן פנה ישרות לשר שטרית, דבר שקומם כנגדו גורמים רבים ובהם איתן רוב.
זלצמן ורון משתייכים מבחינת פטרוניהם המקוריים ל-2 קצות הקשת הפוליטית: בעוד שזלצמן מונה עוד על-ידי אריאל שרון ב'כובעו' הקודם למנהל נמל חיפה, הרי שרון מונה על-ידי שר התחבורה לשעבר, ד"ר אפריים סנה, אשר אפילו מהשפעתו המעטה על משק התחבורה בזמן כהונתו כשר התחבורה, לא נותר כיום דבר. כיוון שכך, ניזהר רון בפעילות הריסון כנגד זלצמן, אך ניכר כי לגביו הגיעו מים עד נפש.
גורמים המקורבים לפרשה מתקשים להבין את צעדיו של רון, איש השמאל, המבקש לחבור ליו"ר הרשות שהינו מינוי פוליטי ימני מובהק. עם חילופי השלטון הועלו שמועות כי ליברמן עומד להחליף את רון ממש כפי שעשה ליוסי שניר ברכבת, ויתכן כי בדומה לשניר, דחיית הקץ היא שהביאה אותו לידי ביטחון כי הוא יציב בתפקידו, עד שהרשה לעצמו להתעמת עם זלצמן שגייס לצידו את גבי בן-הרוש, ראש ה'טימסטרס' - לובי בעלי המשאיות, וכן גורמי בטחון שרק טובת העניין למול עינהם.
רון זוכה לסיוע מצידו של אורי יוגב ממשרד האוצר, אשר ניסח מכתב תלונה חריף שהופנה ליו"ר מועצת רשות הנמלים, דן תיכון, על פיו ניטען כי זלצמן מכשיל מהלכים לאומיים המכוונים להביא לשינויים מבניים בנמלים. על-פי דברים אלה, זלצמן נוקט בצעדים חמורים מבחינה ציבורית, ומנסה לחבל בניהול המו"מ שמתנהל משרד האוצר עם וועדי העובדים בנמלים.
זלצמן נטל על עצמו סיכונים אישיים כבדים, עת ביצע רפורמות עיסקיות בנמל חיפה, אשר הביאו אותו במהלך 2003 לשיא ריווחיות בן למעלה מ-120 מיליון שקלים.