ועדת הכלכלה המשיכה (יום ג', 19.12.17)להכין לקריאה שנייה ושלישית את הצעה הממשלתית לתיקון פקודת התעבורה, שנועדה להסדיר את הענף מוניות השירות וקווי השירות ולקבוע שיינתנו בהליך תחרותי. בהתאם לדרישת היו"ר
איתן כבל וכל חברי הוועדה, הודיע
משרד התחבורה כי בכוונתו לשנות את הצעת החוק כך שהפעם תכלול רב-קו מסובסד גם במוניות השירות.
בפתח הישיבה הודה כבל לחברי הכנסת הפעילים בנושא ואמר כי חברי הוועדה, והוא בראשם, יכולים להיות גאים על כך שהדיונים בוועדה שינו ב-180 מעלות את תפישת משרדי התחבורה והאוצר בעניין מוניות השירות והתחבורה הציבורית. מנכ"ל משרד התחבורה,
קרן טרנר-אייל, אכן הודתה שיש שינוי ממה שהגיש המשרד לוועדה בתחילת הדיונים. היא הוסיפה כי הושג סיכום עם משרד האוצר, לפניו הרב-קו יכובד בימי חול גם במוניות השירות, אך אמרה כי הסדרי הרב-קו יכובדו רק בקווים החדשים שיצאו למכרז. "נשוא המכרז יהיה כמה כסף יקבל המפעיל על כל תיקוף של רב-קו במונית השירות", אמרה. לדבריה, הכוונה היא לצאת קודם כל למכרזים במקומות בהם מוניות השירות לא פועלות כיום, ולהשלים את כל המכרזים וההפעלה עד סוף 2018.
מחלוקת על השבת
ח"כ
יעקב פרי (יש עתיד) אמר כי הוא חושש שהמכרזים יגרמו לכך שחברות האוטובוסים וההסעה הגדולות ישתלטו על הענף ויחסלו את החברות הקטנות. הוא הוסיף כי חסרה התייחסות לסופי שבוע וחגים, אז חסרה התחבורה הציבורית יותר מימי החול. ח"כ
דב חנין (הרשימה המשותפת) אמר כי הוא מוטרד מלוח הזמנים וכי המהלך חייב להתממש ב-2018, אך הוסיף כי אסור לקדש את שיטת המכרזים. ח"כ
תמר זנדברג (מרצ) הצטרפה לדברים ואמרה כי חשוב להצמיח מחדש את הענף והמפתח הוא להכניס את הרב-קו לשימוש. באשר לשימוש ברב-קו בשבת אמרה: "יצאו שמועות ממשרד התחבורה שאחת התשובות ל
תחבורה ציבורית בשבת היא מוניות השירות. אני לא יודעת מאיפה האמירה שהרב-קו יכובד רק בימי חול, כבר כיום יש קווי אוטובוס שמסתיימים אחרי כניסת השבת ומתחילים לפני יציאתה, האם הרב-קו לא מכובד בהם?". ח"כ
יעקב אשר (
יהדות התורה) אמר: "תחליטו איזו דת אתם מקדשים, אם את דת התחבורה הציבורית - אני אתכם, אם את דת שבירת הסטטוס-קוו על-ידי הפיכת מוניות השירות למסלול עוקף סטטוס-קוו כדי לפרוץ את נושא התחבורה הציבורית בשבת - זו לא המטרה וזה לא יהיה".
רבים מן הנוכחים הביעו חשש מתקופת ביניים ארוכה מדי, שבמהלכה ייפגעו המפעילים הקיימים בענף. סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו,
מיטל להבי, אמרה כי עדיין לא קיבלה התייחסות ממשרד התחבורה והיא לא יודעת כלום על הרפורמה חוץ משורה בעיתון. לדבריה, צריך להכניס את הרב-קו למוניות השירות ולא להמתין טכנולוגיה שתמנע שימוש בו בשבת. היא קראה ללכת על לואו-טק ולא על היי-טק - לכסות בסופי-שבוע את מכשירי התיקוף, לחסום את מערכת הסליקה ולקנוס מי שיעז להשתמש בה בשבת.
ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת) אמר: "לא לכל מבנה עושים פינוי בינוי, לא צריך לפנות את הקיים כדי לבנות חדש וצריך לראות איך משלבים את הקווים הקיימים ברפורמה ולא מכניסים רק את הטייקונים". חברו לסיעה, ח"כ ג'ומעה אזברגה, אמר כי זה לא יהיה נכון לזרוק את המפעילים הקיימים למעגל האבטלה.
נציגים של נהגי ומפעילי מוניות השירות הזהירו גם הם מהשתלטות של גורמים כלכליים חזקים על הענף והתלוננו כי אנשי משרד התחבורה לא מציגים בפניהם את הרפורמה החדשה. מנכ"ל מוניות הטייסים, שלמה בורה, אמר: "אם לא יתנו לנו להמשיך עוד 6 שנים זאת תהיה אטימות". מנהל תחנת מוניות תל אביב, אבי גזית, הוסיף: "מדברים על רב-קו לטייקונים העתידיים ולא למוניות השירות שפעילות כיום, אם יחסלו את הענף
אגד ודן יעשו מה שהם רוצים בתחבורה הציבורית".
מנכ"ל מועצת המובילים והמסיעים, דוד כוכבא, אמר כי "המעט מאוד ששמענו ממנכ"ל משרד התחבורה מביא אותנו למסקנה שכל המהפכה הזו תתרחש רק בעוד 4 שנים, ואז נפגוש מערך שלם של מוניות שירות עם רב קו וזה לא רלוונטי לאף אחד מהיושבים פה. ממה שאמרה המנכ"ל טרנר אני מבין גם שההשלמה של הסובסידיה שנותן הרב-קו תיקבע במכרז. זאת אומרת שמי שבמצע נסיעה רגילה בעיר, שעולה 6.5
שקלים, ומקבל 50% הנחה בעל מונית השירות לא יקבל מהמדינה את 3.25 השקלים הנותרים אלא את מה שהוא יציע במכרז". טרנר הגיבה ואמרה: "אולי זה יהיה השלמה של 7 שקלים". כוכבא השיב לה: "הוא לא יגיש במכרז 7 שקלים הוא יגיש שקל". עוד דרש כוכבא כי כל הפרטים יוצגו בפני הוועדה, כדי שאפשר יהיה לקיים בהם דיון ציבורי.
היו"ר כבל סיכם את הישיבה ואמר כי בכוונת הוועדה לעמוד במשימה ולסיים את הליך החקיקה עד מועד פקיעת הרישיונות, ב-31 בינואר 2018. הוא הוסיף כי "כמו ששר התחבורה הוא ההורדוס של הכבישים הוא חייב עכשיו להיות ההורדוס של התחבורה הציבורית, אחרת כל זה יהיה ברכה לבטלה". באשר למכרזים אמר כבל כי לא יאפשר לכוחות גדולים להשתלט על השוק, אך הוא הוסיף ואמר לנציגי מוניות השירות: "אם אראה שאתם באים ממקום טוב אהיה שותף שלכם, אך אם אראה שזה בא ממקום של חזירות לא אהיה שותף לכך".