ועדת המשנה של הכנסת לתחבורה ציבורית דנה (יום ב', 12.2.18) במו"מ המתנהל בין
משרד התחבורה לחברת נצבא החזקות של
קובי מימון, להארכה ב-24 שנים נוספות של חוזה השכירות של התחנה המרכזית בת"א.
לפי תוכנית המתאר החדשה של ת"א, תא/5000, התחנה המרכזית צפויה לשנות את יעודה ממסוף אוטובוסים - לשטח שמיועד למבני ציבור, עסקים ומגורים. 40 אחוזים משטח התחנה ישמש למגורים. גובה המגדלים שייבנו יוגבל ל־25 קומות. פעילות האוטובוסים תעבור לשתי תחנות מרכזיות חדשות שיוקמו במתחם ארלוזורוב ובסמוך למחלף חולון. טיוטת החוזה החדש בין משרד התחבורה לנצבא החזקות מעניקה לנצבא 40 מיליון שקלים בשנה עבור פעילות האוטובוסים.
דרור גנון, מנהל אגף בכיר ברשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה: "ההסכם המדובר שטרם נחתם להארכת חוזה התחנה המרכזית ב-24 שנים נוספות, הוא בגלל שאין שום חלופה הגיונית לפתרון התחבורה הציבורית. כשיהיה מקום לעבור אליו, נשמח להעביר את התחנה. לא נשבית 450 קווים ללא כל פתרון תחבורתי מתאים. בעיריית ת"א מצד אחד מדברים על קידום תחבורה ציבורית ומצד שני אני צריך לעמוד מול עיריית תל אביב למשפט כדי שלא יסגרו את המסוף בכרמלית".
מיטל להבי מחזיקת תיק התחבורה בעיריית ת"א: "התחנה היא מפגע מרעיש, מזהם, מחליא והורג. הוא נולד בחטא, מנוהל בהזנחה נוראית והופך את המסוף למטרד שאיש לא רוצה להיות לידו".
מנכ"ל נ.צ.ב.א, פרי אטיאס: "אנחנו מבקשים לקדם את תא/5000 היום. תקימו צוות, תכינו מסמך מדיניות ונממש את התוכנית לפינוי. החל מסוף שנת 2012 התחנה היא ללא הסכמים עם מפעילי התחבורה. המשרד אמר שבמצב העגום של התחנה לא מוכנים להשתמש ו(משרד התחבורה, ע.כ) רוצה שיפוץ נרחב ויש על זה מו"מ. במסגרת ההסכם יהיה סעיף שברגע שתהייה אפשרות לממש את התב"ע תוך מציאת חלופה תחבורתית ראויה התחנה תפונה. האינטרס הראשון שלנו הוא לממש את תא/5000. יש שותפות אינטרסים עם משתמשי התחבורה הציבורית בשיפור התחבורה ושיפור מצבה של התחנה המרכזית. הסיבה להארכת חוזה התחנה ב-24 שנים הוא כדי לבחון פתרונות חלופיים לבעיית התחבורה ומצבה של דרום תל אביב".
שולה קשת ופזית אטלס רבינא - נציגות מטה המאבק של תושבי שכונת תל אביב, אמרו בדיון: "מדברים עכשיו על שיקום דרום ת"א? שיתחילו בלפנות את המפגע הגדול ביותר שקובר את אנשי דרום ת"א. מדברים על 50 מיליון שקלים שיועברו לצורך שיקום השכונות שלנו ובמקביל נותנים לאדם אחד מתנה בשווי מיליארד שתמשיך להרוס אותן".
נציג ארגון 15 דקות לשיפור התחבורה הציבורית בישראל, גיל יעקב: "התחנה המרכזית היא קבלת פנים מאוד קשה למשתמשי התחבורה הציבורית. מתקבלות תלונות רבות במוקד שלנו של נוסעים שמנסים לשרוד את המעבר שם - בין אם זה על השירותים שהם מחראות לא ראויות לשימוש שקובי מימון משלשל לכיסו שני מיליון שקלים בשנה על השימוש בהם. היה מאבק של שנתיים רק כדי שהצגים של המידע יפעלו. תחנה מרכזית זה שייך לעבר. היום בהחלט צריך מסופי יציאה אבל לא כל קו עירוני צריך להסתיים בתחנה מרכזית. עיריית תל אביב לא מקצה מקום להחנות אוטובוסים בתל אביב. ראש עיריית ת"א,
רון חולדאי, מתנהג כמו צופה מן הצד כשהוא צריך להיות המוביל לקידום פתרון בעיית התחנה המרכזית והתחבורה הציבורית".
דוד נחום, נציג בעלי חנויות בתחנה המרכזית: "אני כיום בן 73. קניתי את החנות שהייתי בן 26. כל החיים אני מחכה להפעיל את החנות שלי. אנשים שבאים לתחבורה, הם עוברים רק דרך האגף החדש ולא עוברים לאגף הישן. אין היתרים, אין רישיונות עסק ואין שם כלום. המצב שם קשה מאוד. בעלי החנויות אף פעם לא קיבלו את החנויות שלהם כי אף פעם לא הייתה תב"ע. גם בהסכם הארכת החוזה ב-24 שנים נוספות זה לא ייקרה. כמוני יש עוד 750 בעלי חנויות שלא יכולים להפעיל את החנויות שלהם אך נאלצים לשלם ארנונה ודמי ניהול למקום שהוא פשוט קבר".
יו"ר הוועדה, חבר הכנסת
דב חנין (הרשימה המשותפת): "כל יום מגיעים 80 אלף נוסעים בלית ברירה לתחנה המרכזית המוזנחת והמופקרת. מקום חשוך ומאיים שחושף את הנוסעים לסכנות של זיהום אויר ופגיעות גופניות. כל אדם בעל יכולת שלא להשתמש בתחבורה הציבורית, לא ישתמש בה במצב כזה. התחנה המרכזית החדשה היא מפגע בו נפגעים תושבי שכונות דרום תל אביב ממפגע הרעש והזיהום, ובעלי החנויות שבתחנה המרכזית. תחבורה ציבורית מודרנית עובדות בצורה רשתית ואין צורך במפלצת כזו באמצע שכונת מגורים צפופה. התחנה צריכה להסגר ויש תפקיד לכל אחד מהגורמים שנמצאים מסביב לשולחן בקידום החלופות. התחנה המרכזית היא מפגע הפוגע בתושבים, בבעלי העסקים, ובנוסעים הנרתעים מלהשתמש בתחבורה ציבורית. המפלצת הזו לא דרושה. על עיריית תל אביב ועל משרד התחבורה להכין מסמך מדיניות מחייב בנושא ולפעול לסגירת התחנה באופן מידי תוך מציאת חלופות לאוטובוסים".
ח"כ עיסוואי פרג' (מרצ) "אני במליאה כל הזמן שומע על הסבל של דרום תל אביב בגלל המהגרים והפליטים אבל לפי התיאור שלכם הבעיה האמתית של דרום תל אביב היא הניצול הפוליטי שמתחיל פה בפודיום בכנסת".