גרים בצפון? בקרוב תשלמו יותר. שר התחבורה ישראל כ"ץ ושר האוצר
משה כחלון חתמו על צו מחירים חדש בתעריפי התחבורה הציבורית. הצו היה אמור להינתן כבר בחודש פברואר, אך חתימת השרים עליו התעכבה יותר מחודש, וזאת מבלי שנעשה שינוי כלשהו מן התכנון המקורי.
ביום רביעי הבא, 28 במרס 2018, תחל פעימה חדשה שצפויה להוזיל משמעותית את הנסיעה בתחבורה הציבורית בישראל. אולם עיקר הנהנים מן השינוי, שיאפשר נסיעה חופשית בין המטרופולינים הגדולות, יהיו בעיקר תושבי דרום הארץ, ופחות תושבי הצפון.
על-פי התעריפים החדשים, נסיעה למטרופולין תל אביב ממטרופולין חיפה תעלה כתשעה אחוזים וחצי יותר מאשר נסיעה דומה לנוסעים ממטרופולין באר שבע.
כך למשל, מחיר מינוי חופשי-חודשי לגוש-דן יעלה 684 שקלים לתושבי הצפון, לעומת 624 שקלים בלבד לתושבי הדרום - 60 שקלים יותר! תעריף מינוי חופשי-יומי יהיה יקר יותר לצפוניים לעומת עמיתיהם מהדרום - ויעלה 40 שקלים לעומת 37.50 שקלים.
מטרופולין חיפה כוללת בתוכה את חיפה והקריות, ומתפרסת מאזור נהריה בצפון, כרמיאל ונצרת במזרח ועד אזור זכרון יעקב בדרום. כל יתר ישובי הגליל, הגולן, העמקים והבקעה נדחקו לשוליים, וייאלצו לשלם 60 שקלים, כמחיר הכלל ארצי.
יצוין כי הפער במחירים בין צפון הארץ לדרומה אינו נובע כתוצאה מפערי מרחק. כך למשל, נסיעה למרכז ת"א מעתלית, שקצרה ביותר מ-40 קילומטר מאשר נסיעה מירוחם, תעלה 9.6 אחוזים יותר. התעריפים המפלים נקבעו בוועדת מחירים משותפת למשרדי האוצר. בעיית האפליה הייתה פתירה באמצעות קביעת תעריף אחיד לצפון ולדרום, של 38.50 שקלים לחופשי יומי ו-640 שקלים לחופשי חודשי. אולם במשרדי התחבורה והאוצר לא גילו נכונות לפתור אותה.
הפעימה החדשה מאפשרת למחזיקים ברב-קו נסיעה מוזלת וללא הגבלה באוטובוסים, ברכבות ובעתיד הרחוק גם במוניות השירות תוך אפשרות למעבר חופשי בין אמצעי התחבורה הציבורית השונים למשך עשרים וארבע שעות בחופשי-יומי ולמשך 30 יום בחופשי-חודשי.
כמו-כן, בוצעו תיקונים בין אזורים סמוכים שנותרו מחוץ לרפורמת התעריפים הקודמת, כך שתעריף הנסיעה היומי ביניהם לא יעלה על 21.50 שקלים.