מניתוח התפלגות הסיכונים בענף סוכנויות הנסיעות בישראל עולה, כי מיעוט העסקים בענף מצוי בסיכון עסקי גבוה. עוד עולים הממצאים הבאים: כ-15.3% מהחברות דורגו ברמת סיכון גבוהה מאוד וזאת בהשוואה לכ-16.6% בכלל המשק.
כמו-כן עולה, כי ברמת סיכון ממוצעת דורגו כ-35.6% מהחברות והעסקים בענף. ברמת סיכון נמוכה מדורגים כ-49.1% מהחברות.
להלן תרשים התפלגות הסיכון בענף:
כלכלני D&B מציינים, כי רמת הסיכון הגבוהה בענף, הנמוכה מהממוצע במשק, נרשמה כתוצאה מסגירה של סוכנויות בעייתיות בענף, שלא הצליחו לשרוד את התקופה הקשה העוברת על הענף ובכך קטנו מספר הסוכנויות הנמצאות בקשיים חמורים.
כמו-כן סוכנויות רבות בתחום התיירות הנכנסת אשר עסקו בעבר רק בתחום זה החלו בהדרגה להיכנס לפעילות בתחום התיירות היוצאת והפנים, מגמה אשר חזקה במעט את פני הענף.
הסקר המקיף שערכה חברת D&B דן אנד ברדסטריט ישראל על ענף סוכנויות הנסיעות בישראל מעלה בין השאר את הנתונים הבאים:
בענף סוכנויות הנסיעות ותיירות יש כ-1,200 חברות ועסקים הפעילים בתחומים הבאים: סוכני נסיעות ותיירות, אספקת מידע לנסיעות, תכנון טיולים וארגון טיולים, אכסון ותחבורה למטיילים ולתיירים ואספקת כרטיסים והדרכת תיירים. הענף רגיש לאירועים כלכליים וביטחוניים ובשנת 2003 היקף הפעילות בענף הסתכמה ביותר מכ-7 מיליארד ש"ח.
משנת 1999 ועד 2003 נסגרו כ-90 סוכנויות
מניתוח מספר סוכנויות הנסיעות עולה, כי עד שנת 1999 חל גידול במספר הסוכנויות שפעלו, מכ-450 סוכנויות וכ-79 סניפים בשנת 1990 לכ-737 סוכנויות וכ-245 סניפים בשנת 1999. בסוף שנת 2000, עם התחלת ההתדרדרות במצב ענף התיירות, החל קיטון הדרגתי במספר הסוכנויות הפעילות אשר נמשך עד תקופה זו. משנת 1999 עד שנת 2003 נסגרו 90 סוכנויות. ההערכה היא בשנת 2003 פעלו כ-650 סוכנויות בתחום התיירות הנכנסת והיוצאת וכ-95 בתיירות הפנים.
ענף סוכנויות נסיעות כולל, כאמור, 745 סוכנויות העוסקות בתחום התיירות הנכנסת, התיירות היוצאת ותיירות פנים. בשנתיים האחרונות, בעקבות המצב הביטחוני והקיטון החד במספר התיירים המגיעים לישראל, קטנה הפעילות של הסוכנויות בתחום התיירות הנכנסת, כך שכיום כ-85% מהיקף הפעילות בענף מרוכזת בתיירות היוצאת.
בסקירת סוכני הנסיעות על-פי אזורים עולה, כי כשליש מהסוכנויות ממוקמות בתל אביב. אחריה בערים עם מספר הסוכנויות הרב ביותר ממוקמת ירושלים עם כ-15.2% מהסוכנויות וחיפה עם כ-8.6%.
מניתוח מספר החברות בענף על-פי היקף המכירות עולה, כי עיקר ההכנסות בענף מרוכזות בעוסקים קטנים (חברות ועסקים), מדובר בכ-59.3% מהעוסקים שהניבו פדיון שנתי של עד 1 מיליון ש"ח. מנגד, שיעור העוסקים שהניבו פדיון שנתי הגבוה מ-40 מיליון ש"ח עומד על כ-2% בלבד.
בבחינת סוג העוסקים בענף עולה, כי עיקר ההכנסות בענף מקורן בחברות בע"מ. כ-64% מהעוסקים בענף הם חברות בע"מ אשר אחראיות לכ62.2% מהפדיון השנתי בענף. כ-35% מהעוסקים בענף הם עוסקים מורשים האחראים לכ-37% מהפדיון השנתי בענף.
התארכו ימי האשראי בענף
עד שנת 2002 תנאי האשראי המקובלים בענף היו שוטף+15 הן לחברות התעופה והן לספקי שירותי הקרקע. במהלך שנת 2002, עקב ההתדרדרות במצב הענף, החלה מגמה של הארכת תנאי האשראי לספקי שירותי הקרקע לשוטף +25, בעוד שתנאי האשראי לחברות התעופה נותרו בעינם.
על-מנת להשיג יתרון במשא-ומתן מול ספקים, חלק מסוכנויות הנסיעות נוהגות להתאגד. במקרים אלו קונות סוכנויות הנסיעות מניה בחברה המאגדת מספר סוכנויות (לדוגמא חברת ממריאים לחו"ל בע"מ, חברת משק כנפיים בע"מ, חברת אן.אר.אס תיירות ונופש בע"מ) לא לפני שהן עומדות בבדיקה הכוללת מספר קריטריונים ביניהם בחינת איתנות פיננסית.
חברות אלו מנהלות עבור בעליהן (סוכני הנסיעות שקנו מניות) את המשא-ומתן מול הספקים לגבי מחירי הקניה, אולם הרכישה בפועל והתשלום לספקים מבוצע ישירות על-ידי סוכנויות הנסיעות.
הכנסות החברות המאגדות את סוכני הנסיעות, מקורן בדמי חבר ומעמלות יתר המשולמות להן על-ידי הספקים בגין עמידה ביעדים (לרוב מדובר בעמלות גבוהות יותר מהעמלה לסוכנות בודדת).