"תוכנית הלימודים בחשבונאות לא אחידה ומטילה נטל כלכלי לא מוצדק על הסטודנטים. אפעל לבטל את שנת ההשלמה ולשנות את מבנה התואר בחשבונאות". כך אמרה (יום ב', 4.6.18) מנכ"לית משרד המשפטים ויו"ר מועצת רו"ח,
אמי פלמור במושב הפתיחה של כנס לשכת רואי החשבון שנפתח באילת.
בדברי הפתיחה בכנס חשפה פלמור לראשונה מחקר שהוזמן במשרד המשפטים ונערך ע"י ד"ר הדס גלנדר, שסקר את תוכניות הלימוד ב-13 מוסדות אקדמיים. מהמחקר עולה כי קיימים הבדלים משמעותיים בין תוכניות הלימוד במוסדות השונים, הן בסך היקף השעות המושקע במקצועות שנבדקו, והן בחלוקה הפרופורציונאלית שלהם בין התואר לבין שנת ההשלמה. במוסדות מסוימים נלמד עיקר חומר הלימוד במהלך התואר הראשון, בעוד באחרים נצפתה זליגה של חומר לימוד מהתואר לשנת ההשלמה.
כך למשל, באחד ממוסדות הלימוד נלמדות 62% מסך כל שעות הלימוד בחשבונאות פיננסית במסגרת לימודי התואר (ורק 38% במהלך שנת ההשלמה), בעוד במוסד אחר מוקדשות רק 33% מסך שעות הלימוד בתואר לאותו נושא (ביחס ל-67% במהלך שנת ההשלמה).
חשוב לציין כי שנת ההשלמה עולה בין 22-25 אלף ש"ח, בעוד ששכר הלימוד לשנה בתואר ראשון באוניברסיטה עומד על 10,066 ש"ח. יחס שעומד על-פי 2.5 בקירוב.
תבחן מחדש מדיניות הפטור מבחינות
בדבריה בפני באי הכנס אמרה פלמור: "מדיניות הפטורים של מועצת רו"ח מייצרת היום תמריץ ל-95% מהסטודנטים להירשם לשנת השלמה, ובכך פוגעת במי שלא יכולים לעמוד בעלויות הכבדות שדורשים המוסדות האקדמיים עבור שנה זו. היום כבר ברור שאין קשר בין הפטורים שניתנים עבור שנת ההשלמה לבין תוכניות הלימודים, ולכן מועצת רו"ח חייבת לבחון מחדש את מדיניות הפטור במטרה לבטל את התמריץ הקיים כיום".
פלמור הודיעה על כוונתה לפנות אל המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג), האמונה על אישור תוכניות הלימודים הגבוהים בישראל, על-מנת שזו תבחן מחדש את מבנה תוכנית הלימודים בחשבונאות, במטרה להפוך אותה לתוכנית לימודים חד-חוגית (בדומה לתואר במשפטים). במקביל, תדון פלמור עם חברי מועצת רו"ח על שינויים נדרשים במדיניות הפטור מבחינות, במטרה לבחון ביטול של הפטור מ-3 בחינות הניתן לבוגרי שנת ההשלמה, ויוצר תמריץ לסטודנטים להשתתף בה.
פלמור הוסיפה וציינה כי: "האחריות לבחון את תוכניות הלימודים ולהתאים אותן למציאות המשתנה מוטלת בראש ובראשונה על המועצה להשכלה גבוהה, ואני מקווה כי נצליח להסדיר את הנושא במשותף. עם זאת, מועצת רו"ח לא יכולה להתנער מהמצב הקיים כיום, שהוא תוצאה של מדיניות שנקבעה על ידה בעבר על בסיס הנחות מסוימות, אך למעשה דוחפת את הסטודנטים לעבר שנת השלמה שעולה פי 2 ויותר משנה אקדמית רגילה, ולכן צריכה לפעול במסגרת הסמכויות שמסורות לה ולבחון את מדיניות הפטור מבחינות."