מלחמת הסבר של
רכבת ישראל. בימים האחרונים זכתה חברת "רפאל מערכות לחימה בע"מ" במרכז להקמת מרכז ניטור קיברנטי (CSOC) אשר יספק לרכבת ישראל יכולות ניטור ובקרה, לצד יכולות איתור והגנה מתקדמות, מפני ניסיונות חדירה ותקיפה של מערכות החברה, בדגש על מערכות המחשוב והתפעול, ובכלל זה גם המערכות המתקדמות אשר ברכבות עצמן.
מרכז הניטור הקיברנטי יאויש ויופעל על-ידי יחידת הסבר (סייבר) של רכבת ישראל. עלות הקמתו נאמדת בכ-30 מיליון שקל, והוא ימוקם במטה רכבת ישראל שבלוד, בסמוך לפיקוד הרכבות הארצי המתקדם, אשר מוקם אף הוא בימים אלה.
רכבת ישראל מוגדרת על-ידי הרשות להגנת הסייבר כ'תשתית קריטית', ומפתחת בימים אלה מערך סבר מתקדם בהשקעה רבה. מערך הסבר של רכבת ישראל מיועד לתת מענה הן לאיומים מצד תוקפים משמעותיים דוגמת מדינות וארגונים, וכן לאיומי סבר מצד גורמי טרור.
כחברת הרכבות הלאומית, רכבת ישראל מזהה מוטיבציה רבה לפגוע בתשתית הרכבתית, במידה רבה יותר בהשוואה לחברות מקבילות בעולם. להערכת גורמי המקצוע ברכבת ישראל "נחסמים מדי חודש כ-10 מיליון ניסיונות חדירה לרשת הרכבתית. בין היתר במטרה לבצע איסוף מידע חיוני, והחדרת וירוסים ותוכנות זדוניות".
זאת ועוד, מערכת התקשורת הרכבתית, באמצעותה מבוצע בפיקוד והשליטה על רשת הרכבות הארצית, מופעלת כיום באמצעות מערכת איתות אלקטרונית הפועלת באמצעות סימנאורים לצידי המסילה. בשנים הקרובות, יעבור מערך האיתות למערך המבוסס תדרים סלולריים (GSM-R), זאת במסגרת מיזם ענק בהיקפו. במסגרת מהלך זה, מושם דגש רב על איומי סבר.
"אבטחת מערכות רכבתיות היא משימה מורכבת, זאת בגלל שרוב המערכות הרלוונטיות, עד היום, לא תוכננו כמערכות בטוחות לאיומי סבר", מציינים ברכבת ישראל, "לכן עלינו ראשית למפות באופן מדויק את האיומים ולאתר פרצות במערכת, ולאחר מכן לתת להן מענה. חלק מהפתרונות כוללים הקשחת האבטחה הקיימת, אך יש צורך גם בפיתוח טכנולוגיה חדשה לחלוטין, כגון רשת תקשורת בטוחה ומוצפנת לקטרים. רכבת ישראל נמצאת בתנופת פיתוח משמעותית וצועדת לדור הבא במרץ, כך גם בסבר".