"חייל יהודי שוכב כשסכין נעוצה בבטנו. 'זה לא כואב? 'שואלים אותו המחלצים - 'לא', עונה הפצוע, 'רק שכאני צוחק'". כך פתח בסוף השבוע, מנהל מחלקת הסרטים הדוקומנטריים של ערוץ 1, איתי לנדסברג, את הקרנה החגיגית של "במדינת היהודים". הסדרה התיעודית בת 10 הפרקים. היא תשודר החל מיום ראשון - 22.2.04, בכל ימי א' הבאים בשעה 21:30 בערוץ 1.
'במדינת היהודים', כפי שהוצגה בסינימק של יאיר גרבוז בתל אביב, אינה סידרה הומוריסטית. היא אפילו אינה סידרה על תולדות ההומור הישראלי. מדובר בסידרה רצינית מאוד אודות תולדות עם ישראל, באספקלריה של ההומור המקומי. לא בכדי גאה הערוץ הראשון להציג עוד סידרה תיעודית ייחודית בנוף הטלוויזיוני הישראלי: ל-'עמוד האש', 'תקומה' ו'סוף עונת התפוזים', מצטרף מישדר דוקומנטרי ייחודי בנושאי חברה תרבות והיסטוריה.
יו"ר רשות השידור, אברהם נתן, מסר כי בשנה הבאה תפיק הרשות 70 שידורים דוקומנטריים חדשים, 40 מהם בהפקה חיצונית ועוד 30 בהפקות מקור "כפי שמעולם לא היה קודם בהסטוריה של ערוץ 1". יוסי משולם, עוזרו של יוסף (ג'ו) בראל, אשר נעדר עקב מצבו הבריאותי, בירך את יוצרי הסידרה, והם מצידם מסרו כי "הפקת הסידרה הקיזה את דמנו."
"במדינת היהודים" נוצרה על-ידי חברת מטר פלוס, בהפקת ענק בה הושקעו 3 שנות עבודה ומיליוני שקלים. הסידרה משרטטת וחושפת את תולדות ההומור הסאטירה והבידור העברי מראשית ימיו בארץ ישראל ובמדינת ישראל עד היום. מאות שעות של ראיונות עם מיטב היוצרים הכותבים והמבצעים, אוצר של קטעי ארכיון נדירים וביצועים מחודשים של מערכונים מהעבר עם מיטב בדרני ושחקני ההווה.
"אין ספק", כתב הרצל ביומנו, "שהקומדיה הקלה תהיה האמנות הראשית במדינה היהודית". הסידרה "במדינת היהודים" מספרת עד כמה התחזית הזו של חוזה המדינה היתה מדוייקת.
הבידור הקומי הפך לאמנות ישראלית מובילה כבר בשנות ה-20' של המאה הקודמת, ומאז הפופולריות שלו, כמו גם השפעתו על החברה והתרבות הישראלית - רק מתעצמות.
שפת הבידור הנחילה לישראלים את שפתם - הקישונית, הגששית או החלסטראית, המציא להם גיבורים להזדהות ולצחוק איתם - מסאלח שבתי וקזבלן, דרך חלפון, חכם מיימון, ועד לימור - שהמגלמת אותה - אורנה בנאי, השתתפה בהקרנה.
במקרים רבים, הבידור הקומי היה הראשון שנתן במה לקולות החדשים בחברה. הוא בוודאי היה הראשון להצביע על מערומיו של המלך. קומיקאי ציון היו להוטים מאז ומתמיד להתבדח על חשבון הקונפליקטים שעיצבו או ניפצו את החברה הישראלית. המתח בין דתיים לחילוניים, בין אשכנזים למזרחים, בין ערבים ויהודים, בין שמאל לימין, בין דור האבות לדור הבנים - כולם תורגמו למערכונים, פזמונים וקומדיות.
הסידרה "במדינת היהודים - סיפורם של ההומור הסאטירה והבידור בישראל" - בעריכתה של ענת זלצר, ובהגשתו של מודי בר-און, ובהפקתם של אריק ברנשטיין ועמי אמיר - מטר פלוס, עוקבת אחרי הבידור העברי, מימיו הראשונים.
היא מתחילה בשנות ה-20', בימי הקומקום ומטאטא. ממשיכה אל שנות ה-40' (ולי-לה-לו), מתעכבת על השילוש הלא-קדוש קישון - בן-אמוץ - קינן ותרומתו המכרעת, אבל אינה שוכחת גם את הבדרנים שלא עברו לעברית והמשיכו להופיע, באידיש ובערבית, ב"אוהל שם" וב"קפה נוח".
בהמשך מביאה הסידרה ניחוחות וקולות מסצינת חיי הלילה של תחילת שנות ה-60', ומנסה להבין את הפנומן התרבותי שנולד אז: "הגשש החיוור". היא מחזירה אותנו לימים העליזים של דיזינגוף אחרי מלחמת ששת הימים, ולימים הפחות עליזים - ימי הסאטירה של חנוך לוין ותור הזהב של "ניקוי ראש" - עם הסאטירה הטלוויזיונית.
היא מזכירה לנו את טעמו של הבורקס בשנות ה-70', ומנסה למצוא את הידיים ואת הרגליים במהומה של שנות ה-80', בואך מועדוני הסטנד-אפ - בית הגידול של כוכבי הבידור של ערוץ 2.
את המסע הזה עושה 'במדינת היהודים' ב-10 פרקים, המשלבים מאות שעות של ראיונות, אוצר של קטעי ארכיון נדירים וביצועים מחודשים של מיטב בדרני ושחקני ההווה, למערכונים מן העבר.
בין המשתתפים במערכונים ובפזמונים המחודשים: ירדן בר-כוכבא, גרייניק ואלתרמן, שי אביבי, רמי הויברגר, דב נבון וחמי רודנר.
"במדינת היהודים" נכתבה ונערכה על-ידי ענת זלצר ומודי בר-און - הצמד שיצר את הסידרה 'הכל אנשים'. במאי ראשי גבי ביבליוביץ'. הסידרה הופקה על-ידי אריק ברנשטיין ועמי אמיר - מטר פלוס - בית היוצר של 'החמישייה הקאמרית', 'סוף עונת התפוזים', 'הבורגנים' והסאטירה של 'שי ודרור'.