חברת ארקיע תידרש לרשות מקרקעי ישראל ולרשות שדות התעופה עשרות מיליוני שקלים תמורת השימוש בשדה דב בתל אביב. זוהי המסקנה המעשית מפסק דינו של שופט בית המשפט העליון,
יצחק עמית (יום ה', 24.1.19).
ארקיע משתמשת בשדה דב מאז שנות ה-50, אך משיקולים של התיישנות המחלוקת המשפטית היא משנת 2002 ואילך. במוקד המחלוקת עמד מסמך שכתב בשנת 1995 חשב רש"ת דאז, אוריאל רונד, ולפיו ארקיע תשלם 890,000 שקל לשנה (צמוד למדד 12/04) עד שייחתם הסכם בין לבין הרשות - הסכם שמעולם לא נחתם.
בשנת 2008 טענה הרשות, כי היא זכאית לתשלום דמי שימוש ראויים בסך 52 מיליון שקל על העבר ועוד 7 מיליון שקל לשנה בעתיד. ארקיע טענה שיש להמשיך ולפעול על-פי מסמך רונד. למחלוקת זו נלוו מחלוקות משמעותיות נוספות, שבחלקן קיבל עמית את עמדתו של בית המשפט המחוזי בתל אביב (השופט
אליהו בכר) ובחלקן הגיע למסקנה שונה.
עמית קובע, כי מאחר שרש"ת פעלה לאורך שנים לפי מסמך רונד - אין היא יכולה לדרוש כעת תשלום גבוה יותר. לעומת זאת, רש"ת הייתה רשאית לבטל את המסמך בשנת 2008, שכן כאמור הוא נועד להיות זמני בלבד. הוא קיצר את תקופת ההתארגנות שניתנה לארקיע ל-15 חודשים בלבד, לעומת שלוש השנים שקבע בכר - ומכאן שהתשלום המופחת על-פי מסמך רונד נמשך רק עד אפריל 2010.
עוד קבע עמית, כי רש"ת ורמ"י זכאיות לדמי שימוש ראויים בשדה דב לתקופה שבין ביטול מסמך רונד (אפריל 2010) לבין מועד פינויו המתוכנן של השדה (כיום - יולי 2019). אומנם השדה אינו שייך לרש"ת, אך החוק מאפשר לה במפורש לגבות את דמי השימוש תמורת הפעלת השדה, כולל תמורת מבנים שהקימה ארקיע בשטח השדה. בשנת 2002 דרשה רש"ת מארקיע 6 מיליון שקל לשנה, כך שאם היא תעמוד כל סכום זה - מדובר בקרוב ל-40 מיליון שקל לתקופה הנדונה.
עמית מציין, כי רש"ת ורמ"י הגישו החודש תביעה נגד ארקיע [בסך 41 מיליון שקל - א.ל], וכעת יוכלו לעדכן אותה על פני הנחיות בית המשפט העליון. במקביל, מדגיש עמית, תוכל ארקיע להעלות טענות קיזוז, כגון השטחים שהיא עצמה בנתה ושטחים שבבעלותה המצויים בשימוש רש"ת.
השופטים
עופר גרוסקופף ודפנה ברק-ארז הסכימו עם עמית; ברק-ארז הביעה תקווה שיופקו הלקחים מכך שאדמות מדינה נוהלו עשרות שנים בדרך בלתי ראויה. את הרשויות ייצגה עו"ד שרון מן-אוריין, ואת ארקיע - עוה"ד אייל בר-אליעזר ו
משה בלטר.