הפוך לדף הבית
    |  
ראשי יומן ראשי בלוגים אקטואליה בעולם סקופים משפט כלכלה בריאות המגזין מנוי VIP
ארכיב יומי  |  כל הקישורים  |  סיפורים חמים  |  ניוזלטר  |  נדל"ן  |  תגיות  |  משובים  |  משמר המשפט  |  ספרייה מקוונת  |  בימה חופשית  |  מיוחדים  |  ערוצים נוספים
חדשות
ראשי  /   השקעות  כלכלה/עסקים  מימון  נדלן  רכב/תחבורה  תשתית 
טוויטר / יואב יצחק YoavNews1
 
 
 
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
מועדון + / תגיות מחלקה ראשונה
אישים פירמות מגשרים
מוסדות אתרים מושגים
אדריכלים בנקאות/השקעות יועצים
רופאים חברות ביטוח רואי חשבון
שמאים חברות ציבוריות רשויות
עיתונאים ביה"מש/שופטים עורכי דין
אלי שרביט [צילום: דובר צה"ל]
צבא ובטחון
אלי שרביט (נולד: 13 באוקטובר 1966), איש צבא ישראלי.
עמוס ידלין [צילום: פלאש 90]
צבא ובטחון
עמוס ידלין (נולד: 20 בנובמבר 1951), איש צבא וחוקר ישראלי.
גדעון שפר [צילום: יחסי ציבור]
איש ציבור
גדעון שפר (נולד: 1948), אלוף במיל., מנהל ואיש ציבור ישראלי.
 
 
 
 
 
בלוגרים News1  /  דעות ▪ כתבות ▪ תחקירים
 
שיר העורב שהתחפש
27/05/2019   |   ציפי לידר
 
 
 
נא להכיר: מפלגת המרכז האמיתית
27/05/2019   |   מנחם רהט
 
 
 
נתיבי פרובנס והריביירה הצרפתית
27/05/2019   |   לאה טרן
 
 
 
בין בן-גוריון לבין נתניהו
27/05/2019   |   חן בן אליהו
 
 
 
חרדים לגורלן
27/05/2019   |   ציפי לידר
 
 
 
 
לרשימות נוספות לבימה חופשית לרשימת הכותבים
 
 
שילוב זרועות לקידום המטרו
"השתגעתם? מאיפה תביאו 150 מיליארד?!"
רוני חזקיהו [צילום: נת"ע]

יהודה בר-און [צילום: נת"ע]

שאול מרידור [צילום: נת"ע]

סמנכ"ל תכנון נת"ע ניר קוגל ומנהלת תכנון המטרו קרן כץ גנני [צילום: נת"ע]

משה כחלון [צילום: נת"ע]

ישראל כ"ץ [צילום: נת"ע]

רוני חזקיהו: "ההשקעה הנוכחית בתשתית אינה תומכת בצמצום הפער. התועלת הכלכלית מרשת המטרו מוערכת ב-16-10 מיליארד שקל בשנה" שאול מרידור: "מיזם המטרו יבוא על חשבון מיזמי תשתית אחרים"

▪  ▪  ▪
אנחנו חיים במדינה סבבה עם כלכלה מצוינת, אבל יש גם אנשים חרוצים. אסור לחזור על הטעות שהייתה במודיעין, שתחנת הרכבת נפתחה בה עשר שנים אחרי אכלוס העיר". כך הזהיר מנכ"ל נת"ע יהודה בר-און. הוא דיבר בכינוס שערכה (יום ד', 17.2.19) חברת נת"ע לקראת קדומו של מיזם-העל לפריסת רשת קווי מטרו במרכז הארץ. "אסור לחזור על הטעויות הללו לקראת האכלוס בתעש רמת השרון, בצריפין ובסירקין", המשיך בר-און.

הוא הסביר שמטרת המטרו היא לא להפחית את הפקקים אלא לייצר חלופה לציבור הנוסעים, שתחסוך זמן וכסף. הוא הדגיש שהאתגר המרכזי הוא לא הביצוע ההנדסי אלא הקושי בתיאומים ובהסכמות מול הגורמים המעורבים. "אנחנו מוכנים להקשיב לכל רעיון או הצעה, אבל המטרו זו לא תוכנית כבקשתך", אמר בר-און. "המיזם חשוב יותר מוויכוח על הזזה של תחנה כזו או אחרת. הוא יחייב פשרות - אבל בר-השגה. הלקח החשוב שלמדנו מהעבודות להקמת הקו האדום הוא לא לגרור רגליים ולא להימנע מקבלת החלטות, ואת הלקח הזה אנחנו לוקחים קדימה גם לקווי המטרו.

מנכ"ל נת"ע ציטט מדבריו של קובי מרימי (27), המועמד הישראלי לאירוויזיון, שאמר 'יש לי פחד במה. הפחד מפקס אותי'. בר-און: "פחד יכול לפקס או לשתק. אנחנו יודעים להתפקס ולהתגבר על החששות. לא מובן מאליו לייצר קונצנזוס סביב מיזם כל כך מאתגר. הבה נתחייב שחייבים לבצע, גם למעננו וגם לדורות הבאים".

בכינוס שקיימה החברה בשיתוף משרדי התחבורה והאוצר לרגל סיכום התכנון הראשוני של שלושת קווי המטרו, הודיע סמנכ"ל התכנון של נת"ע, ניר קוגל, כי רכבות המטרו המתוכננות למטרופולין תל אביב יהיו אוטומטיות ויסעו ללא נהג, מה שיאפשר להן לנוע בתדירות של שלוש דקות ואפילו פחות.

החשב הכללי במשרד האוצר, רוני חזקיהו, אמר שיש תוכנית תשתית לשנת 2030, לפיה ישראל צומחת באוכלוסייה ובתל"ג, ויש פער גדל בהשקעה בתשתית. "ההשקעה הנוכחית אינה תומכת בצמצום הפער. זה הרבה מעבר ל-2030. פער התשתיות משפיע על כל האזרחים בכל התחומים. נדרשת תוכנית לאומית אסטרטגית כוללת לנושא תשתיות שיהיו שותפים בה משרדי תחבורה, האנרגיה, התקשורת וכמובן האוצר", אמר חזקיהו.

לדבריו, "יש לעבוד על המקרו והמיקרו לטווח הארוך ולטווח הקצר, ולצורך כך דרוש תיאום בין המשרדים ומימון מהבנקים והכנסת המוסדיים. יש כבר תוצאות בשטח. בביצוע, צריך לפעול בקודקס יעיל שמקצר לוחות זמנים. אפשרנו לחברות ביטוח בינלאומיות להעמיד ערבויות למכרזי ממשלה.

21 מיליארד שקל מושקעים במיזמים שנמצאים בתכנון או בביצוע. הקמת המטרו היא חובה בעיני. אין שאלות בדבר התועלות הכלכליות והחיבוריות של הרשת שבלעדיה העסק יעמוד. אוכלוסייה של 9 מיליון איש תוכפל, כי אנחנו גדלים בקצב של 2% כל שנה. אין כזה דבר בכל העולם".

חזקיהו הוסיף שהתועלת הכלכלית מרשת המטרו מוערכת ב-16-10 מיליארד שקל בשנה. הוא הוסיף כי עלות הגודש למשק נעה בין 2% תוצר בשנה, שהם כ-25 מיליארד שקל, ל-4% מיליארד, שהם כ-50 מיליארד. זאת לעומת העולם, שבו מוכרות מכפילות תוצר של 1.7-1.6 על השקעה בתחבורה הציבורית.

החשכ"ל אמר שהוא רואה לנגד עיניו שני אתגרים מרכזיים – הראשון, תכנון וביצוע, כאשר על הביצוע להיות נכון, מדויק ומהיר; ואתגר מימון – "מדינת ישראל יכולה להוציא 150 מיליארד שקל לטובת מיזם המטרו, למרות הקשיים". לדבריו, מאחר שהוצאה כזאת במסגרת התקציב עלולה לפגוע במיזמים חשובים אחרים, ניתן לחרוג ממגמת הפחתת הגרעון לשם התועלות הכלכליות והחברתיות מהרשת.

הוא הציע שלושה פתרונות:
  • לכידת ערך – השבחה של ערך הקרקע ("לא פשוט בפוליטיקה הישראלית") בשל פער העיתוי בין ההשקעה ליצירת הערך, שעלול להגיע אף ל-10 שנים;
  • מימון פרטי (PPP) – שילוב המגזר הפרטי ושימוש באג"ח מיזמי;
  • הוצאה מתקציב המדינה – לקחת מעליית התוצר, מהחיסכון בפקקים, מעליית התל"ג וכו'.

"לא ניתן לקדם זאת בכלים הקיימים, כי זה מיזם-על! שואלים אותנו: השתגעתם? מאיפה תביאו 150 מיליארד?! אז א', זה חובה; ו-ב', מדינה שיכולה להגיע ל-1.3 טריליון תוצר לאומי בשנה יכולה להוציא 150 מיליארד", סיכם החשב בכללי.

ראש אגף תקציבים, שאול מרידור, אמר שהמטרו צריך להיות מתועדף ביחד עם מיזמים אחרים ולקבל אור ירוק בכל מוסדות התכנון. "המימון לא יבוא מתקציב בלבד, אלא גם ממנגנונים שקיימים בעולם לתפיסת הערך שהמטרו יביא לרשויות, לעסקים ולתושבים". בניגוד לדברי החשכ"ל, אמר מרידור שמיזם המטרו יבוא על חשבון מיזמים אחרים, מאחר שהסעת המונים היא אחד המנועים הכלכליים במשק. הוא שלל אפשרות להגדלת הגירעון לטובת המיזם.

ראש מטה הדיור ויו"ר הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של תשתיות לאומיות (הות"ל), זאב בילסקי, אמר: "את (כביש) 531 היה אפשר להקים לפני 40 שנה וזה היה עולה 10% פחות. 250 אלף מכוניות נמכרו בשנה. לחשוב שאפשר יהיה להסתדר בלי המטרו... לכן חשובה נחישות החלטת משרד התחבורה, כדי שלא נגיד בעוד כמה שנים 'חבל שלא עשינו את זה אז'. ב-2040 יחיו כאן 14 מיליון תושבים. צריך לתכנן עד אז 2.5 מיליון דירות ולבנות מיליון וחצי – 70 אלף דירות בכל שנה. כל כך קשה לבנות ולהאבק בראשי רשויות. אלה שהקימו את המוביל הארצי מתהפכים בקברם כשהם רואים שמזרימים מים מהדרום לצפון. האוצר מקבל 40 מיליארד שקל בשנה מנוסעי הרכב הפרטי, וצריך להחזיר קצת. למעלה מ-30% מהדירות תכננה המדינה בהתחדשות עירונית, במקום להאבק ברשויות. חייבים להתגבר על החסמים כדי לעמוד ביעדים. הוות"ל מחויב למיזם המטרו – לא משנה איזה התנגדויות יהיו בדרך – נעמוד בהבטחתנו שהתכנון יאושר בתוך שנתיים".

סמנכ"ל משרד התחבורה אמר כי מה שהיה בעבר הוא חלב שנשפך, והמשרד כיום מחויב לנת"צים, למהיר לעיר, לנתיבים מהירים, שנסיעות בצוותאית (קארפול), להעדפה ברמזורים, לקווי רכבת, למסילה החמישית והשישית באיילון ולמטרו, והמוכוונות היא להסעת המונים.

שר האוצר משה כחלון אמר שמצב התחבורה הוא משבר רציני שפוגע במשק ובכלכלה, והמדינה צריכה להתייחס לכך כמצב חרום: "צריך 150 מיליארד שקל, ולא תהיה ברירה. כמו שמביאים מקורות מימון במלחמה כך צריך לנהוג גם במשבר התחבורה". כחלון אמר שהממשלה הבאה צריכה לטפל בנושא במסגרת חוק ההסדרים כ"תוכנית חרום לתחבורה הציבורית" ולהקים בכנסת ועדה ייעודית לנושא זה.

שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ אמר כי פתיחת הקו האדום תהיה ב-2021 וכי יתחיל להיות מורגש שינוי בתחבורה הציבורית ובפקקים. "המחמאה הכי גדולה – שמפגינים נגדי על הקווים הבאים של הרכבת הקלה. זה אומר שלא רק שיודעים שזה יקרה, אלא כל אחד בודק את המשמעויות לגביו. יש אמון גדול בקרב האזרחים, וגם החברות הבינלאומיות, שזה יקרה. המענה היחידי לאזור רווי בנייה הוא תחבורה ציבורית זמינה ואיכותית. האתגר לפרוס רכבות בסביבה רוויית תשתית מורכב, ואני נותן את כל הגיבוי לעשות זאת".

מנכ"ל משרד התחבורה, קרן טרנר-אייל, אמרה: "האתגר הוא הערים. רשות מטרופולינית לא תעזור לזה. בישראל יש בנה מוניציפלי אחר שאינו דומה לעולם.

"אנחנו שוקלים תיקוני חקיקה שיסייעו לעשות גישושי קרקע בלי לקבל היתרים. היום רק לשם תכנון צריך שורה של אישורים. כשראשי רשויות אינם נרתמים אנחנו מבקשים מהציבור שיעזרו מול ראשי הערים שלהם. לתושבי רעננה לא תהיה תחבורה ציבורית טובה, בגלל ראש העיר שלא מוכן להעדפה". לשאלה כיצד להעביר את הישראלים מהרכב הפרטי לאוטובוסים, השיבה: 1. שיפור התחבורה הציבורית; 2. היערכות לתחבורה חכמה; 3. שיפור השירות ברישוי רכב פרטי.

תאריך:  20/02/2019   |   עודכן:  20/02/2019
עידן יוסף

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן


פורומים News1
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"השתגעתם? מאיפה תביאו 150 מיליארד?!"
הודעות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  תפוס כינוי יחודי      לכל ההודעות         כתוב הודעה 
כותרת ההודעה שם הכותב שעה    תאריך
1
חפרפרת
20/02/19 12:39
2
ישראל בלי עתיד!!
20/02/19 20:22
פורום: תחבורה ציבורית כתוב הודעה
+
קרית טבעון
11/05/19 03:16
+
קובגר
1/05/19 15:55
+
רמי12
13/04/19 16:07
+
קמצוץ חלודה
24/01/19 03:59
 
תמר1
29/03/19 16:07
+
אישש
9/02/19 19:50
+
כוכי
3/01/19 18:50

תגובות בפייסבוק


התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
מיזם קקיוני או תקלה נקודתית? זה היה צפוי מראש, מסע יחסי הציבור שעשו ראש עיריית טבריה רון קובי והאגודה השיתופית נוע תנוע להפעלת תחבורה חינם בשבת משיכון ד' לטיילת, לא ממש שכנע את תושבי העיר לעלות לאוטובוס.
14/02/2019  |  עידן יוסף  |  חדשות
חברת יפה נוף החלה להציב את העמודים הראשונים של הרכבל, המוקם בימים אלה בחיפה, שישמש לראשונה בישראל, כאמצעי תחבורה ציבורית נוסף לצד האוטובוסים, הרכבת והמטרונית. הרכבל, שזכה לשם "רכבלית", יחבר את המרכז התחבורתי הגדול בחיפה, מרכזית המפרץ, עם הטכניון ואוניברסיטת חיפה.
13/02/2019  |  עידן יוסף  |  חדשות
רכבת ישראל תובעת 6.3 מיליון שקל מהמינהל האזרחי ביהודה ושומרון, בנוגע לפרויקט הקו המהיר לירושלים.
12/02/2019  |  יצחק דנון  |  חדשות
רכבת ישראל תתחיל בימים הקרובים בשדרוג תחנת הרכבת ברחובות, הרביעית בגודלה מבחינת כמות נוסעים, בה עברו בשנת 4.25 כ-2018 מיליון נוסעים, ומעל 23 אלף רכבות נוסעים.
12/02/2019  |  עידן יוסף  |  חדשות
"מי כל האנשים האלה?", תהתה תושבת טבריה שעלתה לקו השבת של "נוע תנוע" שארגן רון קובי, ראש העירייה הצבעוני של טבריה. אל האוטובוס שהציע את שירותיו בחינם מהמרכז המסחרי בשיכון ד' בעיר, הגיעו תושבים בודדים - בעיקר כדי לתמוך בראש העירייה השנוי במחלוקת.
09/02/2019  |  עידן יוסף  |  כתבות

רשימות נוספות
נת"ע נגד עיריית רמת גן  /  יצחק דנון
תחנת הרק"ל בבת ים - ע"ש אלי כהן  /  עידן יוסף
נת"ע: לפנות נתיב הקו הסגול   /  יצחק דנון
עידן הקו הסגול   /  עמית דובקין
די עם הרכבת  /  יאיר ד"ר ויסמן
משבר ההתבגרות של ליצמן  /  אביעד ויסולי

פורומים
השקעות
כלכלה/עסקים
מימון
נדלן
רכב/תחבורה
תחבורה ציבורית
תשתית
כתבות מקודמות
אורן ברנע
בלי דרמה: 4 דרכים להתמודדות עם משבר גיל ה-40
אורן ברנע
טכנולוגיה וחינוך
ביטוח ופיננסים
אלבר רכב
בי פטנט פתרונות מיוחדים
מדריך עסקים – T.co.il
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1 |   |  עריסת תינוק ניידת |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר |  NEWS1 |  חדשות |  אקטואליה |  תחקירים |  משפט |  כלכלה |  בריאות |  פנאי |  ספורט |  הייטק |  תיירות |  אנשים |  נדל"ן |  ביטוח |  פרסום |  רכב |  דת  |  מסורת |  תרבות |  צרכנות |  אוכל |  אינטרנט |  מחשבים |  חינוך |  מגזין |  הודעות לעיתונות |  חדשות ברשת |  בלוגרים ברשת |  הודעות ברשת |  מועדון + |  אישים |  פירמות |  מגשרים |  מוסדות |  אתרים |  עורכי דין |  רואי חשבון |  כסף |  יועצים |  אדריכלים |  שמאים |  רופאים |  שופטים |  זירת המומחים |  חדשות |  סדרות |  ספורט