חברת
זוקו שילובים תובעת 20 מיליון שקל מחברת אלסטום טרנספורט מקבוצת התחבורה הצרפתית אלסטום, בטענה להפרת הסכם להקמת מיזם משותף לפעילות בישראל. זוקו עוסקת בציוד מכני וחלפים, ומבצעת פרויקטים בתחומי התשתיות, התחבורה והתעשיה.
התביעה, שהוגשה (יום ג', 16.4.19) לבית המשפט המחוזי בתל אביב, עוסקת בתחזוקת הקרונועים מדגם IC3 שהפעילה הרכבת בקו הישן מתל אביב לירושלים, אשר הועברה ב-2013 לידי אלסטום. לטענת זוקו, בשנת 2014 לא הצליחה אלסטום לעמוד במשימה, נקנסה בידי הרכבת במיליוני שקלים ובסוף אותה שנה היו תקינים רק ארבעה מבין 44 הקרונועים.
בשלב זה פנו אל זוקו מנכ"ל הרכבת לשעבר, חקי הראל, ופטריק לנדאו - נציגיה של חברת הרכבות פרימיום - והציעו לה להיכנס למיזם ארוך טווח עם אלסטום בכל העבודות הקיימות והעתידיות שלה עם הרכבת. לדברי זוקו, הושגה הסכמה עקרונית על הקמת מיזם משותף בו תשלוט אלסטום, והיא עצמה ופרימיום יהיו בעלות יתרת המניות. במקביל, נכנסה זוקו לפעילות בתחום תחזוקת הקרונועים, ולדבריה הצליחה להגיע במהירות לתוצאות מרשימות במקום בו כשלה אלסטום.
לדברי זוקו, באותו שלב לא נחתם ההסכם על המיזם המשותף, והיא פעלה בנושא הקרונועים על-פי הסכם נפרד עם אלסטום. המו"מ על המיזם העתידי - שהיקפו הוערך בסכום מירבי של 800 מיליון אירו - נמשך במקביל והסתיים בדצמבר 2014 בהסכמה לפיה חלקה של אלסטום יהיה 57%, זוקו תחזיק ב-33% ופרימיום ב-10%. הוא כלל גם מכרזים בהם התמודדה אלסטום באותה עת: הרכבת הקלה בתל אביב, הרכבת הקלה בירושלים וקרונות חשמליים ל
רכבת ישראל.
זוקו אומרת, כי בחודשים הבאים המשיכה לפעול במיזם הקרונועים, ואף השאילה לאלסטום - לבקשתה של זו - את מנהל הפעילות הרכבתית שלה, ארז שקד. לדבריה, בשנת 2015 הסתכמו ההכנסות מתחזוקת הקרונועים ב-100 מיליון שקל - כפליים מאשר בשנה הקודמת. אולם בחודשים האחרונים של אותה שנה החלה אלסטום לנהוג בסחבת בהקמת המיזם המשותף, מידרה את זוקו ממידע, העבירה לשורותיה את שקד והעלתה דרישות חדשות ובלתי סבירות למימוש ההסכם. בדצמבר 2015 הודיעה אלסטום על ביטול המיזם וזוקו נאלצה להפסיק את עבודתה בפרויקט הקרונועים.
זוקו מבקשת מבית המשפט לקבוע שהמיזם שריר וקיים, או להצהיר שהיא זכאית ל-33% מרווחי פרויקט הקרונועים, או לחייב את אלסטום לפצות אותה ב-20 מיליון שקל. התביעה הוגשה באמצעות עוה"ד דוד זילברבוים ויוחאי שפירא, וטרם הוגש כתב הגנה.